Page 1 of 1

15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-08 14:31:12
by Henka_E
Vilka 15" fälgar funkar på en 951:a? Behöver fälgar till regndäck....

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-08 17:12:32
by Pär Hylander
Avser du 951 med stora bromsarna så tror jag inte några alls funkar. Med små bromsarna vet jag inte.

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-08 19:02:51
by JBlom
Jag har provat 15" på min och det gick inte. Kanske finns några som får plats med stora bromsar.
Kanske inga original men finns alltid eftermarknads med som rymmer stora bromsar.

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-08 22:19:10
by Henka_E
Hmm, ja, jag har ju 968 skivor på min - det är väl "små" bromsar?

Tar det i radiellt eller är det navet som tar i? Har ju gamla ET:t och skulle alltså kunna köpa 15" med nya ET:t och sen köra med spacers - då får jag ju bort navet från oket... Kan det va nåt?

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-09 05:31:57
by Henka
Ja spacers kan funka då fälgen är oftast större längre bak. När jag skulle bygga på 951 bromsar på min 931:a så mätte jag lite olika fälgar invändigt och i mitt fall skulle det gå med fuchs och bbs rs men inte med telefoner och cookies.

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-09 13:20:19
by Henka_E
Förresten - kan man inte bara köra med 30mm spacers och ET23 fälgar??

Räkne exempel

7x15 ET23+32mm spacer= ET-9

17x9 ET52+32mm spacer= ET20

9" ET20 vs 7" ET-9 ==> 29mm längre ut MEN 9" breddar 1" mer utåt vid samma ET, alltså 29-25=4mm längre ut

Alltså - ET23 med 32mm spacer blir bara 4mm bredare än när jag kör med 17x9 cupmackor! Hmm - borde inte det funka?? Kommer ju bli tyskstuk...frågan är om det tar i??? Tänker jag rätt?

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-09 14:49:21
by Erol
15" orginal telefonfälgar funkar på tidiga turbos, dvs dr små bromsarna.
Detta vet jag då jag har provat, vissa påstår att det inte går, men det
funkar bra!


/ Erol

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-09 15:42:24
by Henka_E
Äntligen lite positiva tongångar!!

Definera "små bromsar" - är det 298x28mm skivorna? För det har ju jag på min bil. Mina ok är knappast fetare än 951 heller...

Nån som sitter på en uppsättning telefonisar som jag kan prova??

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-09 18:56:59
by Pär Hylander
Henka_E wrote:Förresten - kan man inte bara köra med 30mm spacers och ET23 fälgar??

Räkne exempel

7x15 ET23+32mm spacer= ET-9

17x9 ET52+32mm spacer= ET20

9" ET20 vs 7" ET-9 ==> 29mm längre ut MEN 9" breddar 1" mer utåt vid samma ET, alltså 29-25=4mm längre ut

Alltså - ET23 med 32mm spacer blir bara 4mm bredare än när jag kör med 17x9 cupmackor! Hmm - borde inte det funka?? Kommer ju bli tyskstuk...frågan är om det tar i??? Tänker jag rätt?
Skrubbradien (fram alltså) blir ju rätt mkt förändrad vilket rimligen gör att du får in mkt mer krafter i ratten.

Skrubbradien är avståndet mellan mitten av däckets slityta där det träffar asfalten och den tänkta förlängningen på fjäderbenet där det skär asfalten. Skrubbradien är så att säga hävarmen av däckskrafter i bilens längdriktning in i ratten.

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-09 19:26:55
by Cédric
Vad har bilen för orginal ET? ET23 på min bil gör stor skillnad jämfört med orginal et52 i rattkrafter. Men inte mer än att det känns líte mer i ratten på banan..

Re: 15" på 951 - möjligt?

Posted: 2010-09-10 16:27:15
by Pär Hylander
Cedrik, du har rätt, jag tänkte inte färdigt.

På 951 och 924/931 så har man väl negativ skrubb orginal. Samma framvagn på 944 (pre 85B) hade ju positiv skrubb, dvs ca skillnaden mellan 52 och 23 i ET. Detta talar ju för att det borde funka ganska hyggligt med dessa fälgar på en 951.