Page 1 of 1
Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-07 21:05:48
by Lowlight
Hallå!
Jag har en 944 från 84 som förmodligen behöver nya remmar av alla de slag men jag undrar lite över balansaxelremmen och axlarna...
Jag har läst att man utan några större bekymmer kan plocka bort balansaxlarna och köra utan, är detta möjligt att göra utan att riva isär motorn för att balansera upp allt bättre än det är original?
Måste man föresten plocka bort dom, kan de inte sitta kvar men utan remmen? Eller är det något som riskerar att hugga i om balansaxlarna står still när motorn går?
Tanken med det är att slippa köpa dyra kitt för att plugga hålen, axeln täpper ju hålet rätt bra som det är och det kan ju inte vara någon jättebesparing i vikt att ta bort dom.
Jag har aldrig skruvat med dessa motorer så alla tips är välkomna!
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-07 21:20:27
by Erol
Du skall låta axlarna sitta kvar om du inte köper ett "delete kit".
Borde inte vara något problem att ta bort axlarna, de sitter inte
där pga. av att morordelarna är obalanserade, tvärt om,
Porschemotorerna är väldigt välbalanserade jämfört med många
andra standardmotorer.
Balansaxlarna skall motverka vibrationer som uppstår i alla
4-cylindriga motorkonstruktioner. Läs mer om detta
HÄR
Mvh Erol
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-08 20:34:02
by Lowlight
Jag tackar för svaret, bara att plocka bort lite kåpor och klippa remmen då!
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-09 04:50:42
by Henka
Frågan är väl ... Varför ta bort remmen när du ändå ska ha axlarna kvar? Remmen gör väl mer nytta på än av?
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-09 14:45:26
by Lowlight
I mitt fall är det tre saker som jag har i åtanke.
Det ena är att jag inte behöver lägga pengar på att byta rem och spännrullar (det är verkligen dags för det annars)
Det andra är att i och med att det blir mindre massa att sätta snurr på så borde bilen bli rappare, lite som att lätta svänghjulet.
Det tredje är att jag letar efter källan till ett vinande ljud ifrån motorn som jag inte kan lokalisera, i och med att man kan klippa den remmen är det ju några punkter som kan uteslutas.
Jag kan vara helt fel ute här men jag tänkte prova lite i alla fall. Blir lite EPA-mek över det men det kan ju vara kul det med.
Med risk för att svära i kyrkan så kan ju tilläggas att bilen är tänkt att bli donator till ett folkvagnsbygge av lite udda typ så alla fina Porsche finnesser och komforthöjande detaljer kommer inte att behövas senare... om det blir som jag tänkt vill säga...
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-10 00:50:28
by Erol
Lowlight wrote:Det tredje är att jag letar efter källan till ett vinande ljud ifrån motorn som jag inte kan lokalisera, i och med att man kan klippa den remmen är det ju några punkter som kan uteslutas.
Balansaxelremmen brukar vina en del, speciellt om den är för hårt spänd, vilket är
väldigt vanligt. Så där kan du mycket väl ha din "felkälla".
Mvh Erol
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-10 12:31:18
by TobbeG
Hur många ”transport” mil ska motorn gå. Axlarna sitter ju där av en anledning. Bla oljepickupen tar stryk av att man tar bort balansaxlarna pga ökade vibrationer. Finns säkert fler delar.
Att inte ha remmen för att spara pengar låter dumsnålt i mina öron. Ska motorn bara köras på bana är det en annan sak.
// Tobbe
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-10 16:03:58
by Lowlight
Det kommer förmodligen bli ett par hundra mil om året i transport, sen lite bankörning till det och hårdare gatkörning.
Att spara pengar på rembytet är bara en av tre anledningar, dock inte den största. De andra två skälen väger tyngre och främst då att hitta vad som viner.
Om det inte är något med balanssystemet som låter så vill jag hitta vad det är innan jag blir ståendes vid vägkanten med maskineriet i miljoner småbitar som inte passar ihop längre.
Om och när det blir en ombyggnad så kommer det troligen att bli torrsumpssystem av olika anledningar så då åtgärdas oljepickupens svagheter.
Men förutom just pickupen så tycker jag det låter som om vissa bland motorfolket hävdar att de "små" 2,5 liters motorerna inte lider av att man tar bort balansaxlarna medan 3 liters varianten tar rikligt med stryk av det.
Är det bara något jag i nån slags iver fått för mig eller stämmer det?
Hur som helst så kommer remmen tas bort vid tillfälle, märker jag att det vibrerar mer än det redan gör (tycker inte att det är direkt vibrationsfritt nu, kanske är felinställd timing på balansremmen) så blir det inte så många fler mil denna säsong och så åker det dit en ny rem nästa år.
Re: Balansaxlar och rem
Posted: 2010-09-12 18:26:07
by Lowlight
Nu är remmen klippt och jag har kört en lång provtur för att se vad jag kan märka för skillnader, lugnt och även provocerat.
Mina axlar kan inte varit helt rätt inställda skall jag kanske säga direkt så jag jämför ju inte mot en fabriksinställd motor.
Det enda varvtalsområde jag tydligt känner att det vibrerar är någonstans inom 1500-2500, mest just vid 2000, i övrigt känns inget speciellt.
Under den tid jag har haft bilen har den aldrig gått så mjukt och jämt vid höga varv som den gör nu.
Motorn är rappare, både att varva upp och att varva ner. Att det går snabbare ner i varv märks i växellådan i form av mindre skraptendenser när jag växlar upp. Lite hjälp för en sliten låda.
Det ska bli intressant att se hur det håller ihop över tid.
Jag läste nånstans här på forumet om nån som tyckte att det alla gånger var bättre att köra utan balansaxlar hellre än att köra med felinställda, det kan jag bara hålla med om.