Dör på tomgång
Posted: 2010-09-04 21:02:00
Hej hej,
jag heter Bobo och är nybliven 944ägare.
Har följt detta forum inför köpet och lyckades efter en tids sökande hitta en 83a bara en mil från Linköping.
"Guld" tänkte jag och åkte och kollade. Bilen var fräsch, gick bra och såg fin ut i lacken. Många ägare men hyffsad historik. 19300mil, 3000 mil de senaste 5 åren.
Efter ganska hårt prutande landade den på 28000, ganska billigt för vilken besiktad och fullt
fungerande bil som helst som jag ser det, men för en Porsche anser jag att det är riktigt billigt.
Jag har nu kört bilen en vecka, och börjar mer och mer inse att jag har fått vad jag betalat för.....
Min "nya" bil gick knappt 20 mil innan den började dö när jag kopplade ur vid nedväxling.
Klumpen i magen växte sig starkare när jag dagen efter inte fick igång den på första "vridet".
Igår dog den på tomgång efter att jag hade kört Linköping-Ödeshög fram och tillbaka.
Efter det startade den inte på 10 minuter. Där stog jag, utanför min egen garageport, i lätt uppförsbacke
med en bil som vägrade starta. Uppgiven och ledsen försökte jag en sista gång att vrida om nyckeln, och då startade den direkt. Väl inne i garaget dog den igen på tomgång och sedan dess har jag inte fått igång den...
Det jävligaste är att anledningen till Ödeshögstrippen var för att i förtid ställa av min sommarbil, en obscent sänkt -66 Amazon, mattsvart med "Kisa-Mags", ni som bor i Linköpingstrakten har kanske sett den, eller känt lukten av den...
"Den kan gott få vila nu när jag har en ordentlig fungerande bil" tänkte jag i min enfald....
Och nu tar jag mig inte dit för att hämta den igen!!
Det verkar dock som att jag inte är ensam om att drabbas av dessa symtom.
Jag har sökt igenom detta forum med ljus och lykta och kommit fram till att det problemet antingen är:
LMM
Soppapump
Soppafilter
Vakuumslangar
Tändsystem
Jag har än så länge bara hunnit titta, lyssna och känna.
Har inte gett mig i med några verktyg eller mätutrustning.
Jag hoppas kunna få svar på ett par (förhoppningsvis) enkla frågor så jag kan börja utesluta saker.
När jag drog ur kontakten till LMM märkte jag att den var kladdig. Både hanen och honan var ordentligt feta.. Ska det vara så?
När jag vrider på tändningen hör jag inte soppapumpen, ska den gå hela tiden? Hur högt ska den låta och vilken typ av ljud? brumm, surr, väsande?
Tacksam för alla svar.
Hade hoppats att mitt första inlägg på denna fantastiska sida, och min första kontakt med mina nya kamrater skulle vara lite gladare, men jag är helt övertygad om att jag kommer bli en mycket, mycket lycklig Porsche 944ägare snart igen.
/Bobo
jag heter Bobo och är nybliven 944ägare.
Har följt detta forum inför köpet och lyckades efter en tids sökande hitta en 83a bara en mil från Linköping.
"Guld" tänkte jag och åkte och kollade. Bilen var fräsch, gick bra och såg fin ut i lacken. Många ägare men hyffsad historik. 19300mil, 3000 mil de senaste 5 åren.
Efter ganska hårt prutande landade den på 28000, ganska billigt för vilken besiktad och fullt
fungerande bil som helst som jag ser det, men för en Porsche anser jag att det är riktigt billigt.
Jag har nu kört bilen en vecka, och börjar mer och mer inse att jag har fått vad jag betalat för.....
Min "nya" bil gick knappt 20 mil innan den började dö när jag kopplade ur vid nedväxling.
Klumpen i magen växte sig starkare när jag dagen efter inte fick igång den på första "vridet".
Igår dog den på tomgång efter att jag hade kört Linköping-Ödeshög fram och tillbaka.
Efter det startade den inte på 10 minuter. Där stog jag, utanför min egen garageport, i lätt uppförsbacke
med en bil som vägrade starta. Uppgiven och ledsen försökte jag en sista gång att vrida om nyckeln, och då startade den direkt. Väl inne i garaget dog den igen på tomgång och sedan dess har jag inte fått igång den...
Det jävligaste är att anledningen till Ödeshögstrippen var för att i förtid ställa av min sommarbil, en obscent sänkt -66 Amazon, mattsvart med "Kisa-Mags", ni som bor i Linköpingstrakten har kanske sett den, eller känt lukten av den...
"Den kan gott få vila nu när jag har en ordentlig fungerande bil" tänkte jag i min enfald....
Och nu tar jag mig inte dit för att hämta den igen!!
Det verkar dock som att jag inte är ensam om att drabbas av dessa symtom.
Jag har sökt igenom detta forum med ljus och lykta och kommit fram till att det problemet antingen är:
LMM
Soppapump
Soppafilter
Vakuumslangar
Tändsystem
Jag har än så länge bara hunnit titta, lyssna och känna.
Har inte gett mig i med några verktyg eller mätutrustning.
Jag hoppas kunna få svar på ett par (förhoppningsvis) enkla frågor så jag kan börja utesluta saker.
När jag drog ur kontakten till LMM märkte jag att den var kladdig. Både hanen och honan var ordentligt feta.. Ska det vara så?
När jag vrider på tändningen hör jag inte soppapumpen, ska den gå hela tiden? Hur högt ska den låta och vilken typ av ljud? brumm, surr, väsande?
Tacksam för alla svar.
Hade hoppats att mitt första inlägg på denna fantastiska sida, och min första kontakt med mina nya kamrater skulle vara lite gladare, men jag är helt övertygad om att jag kommer bli en mycket, mycket lycklig Porsche 944ägare snart igen.
/Bobo