Ibland svarar man för snabbt

Menar naturligtvis camber vinkeln
Ber om ursäkt för detta sed språng i tanken, får skylla på att man är trött.
CAMBER:
Överdelen av hjulet lutar inåt när man har negativ camber, och utåt om man har en positiv cambervinkel.
CAMBER-vinkeln används för att ändra bilens tendens till över eller under styrning. ( jämför fram/bakhjulsdriven bil i sladd..)
Värt att tänka på är att denna vinkel givetvis ändrar sig när bilen fjädrar, eller då något hjul passerar en kant/skarv eller dylikt.
Kraftig kurvtagning kräver därför val av hårdare fjädrar för att förhindra förstora variationer i Camber-vinkeln..
Caster:
Positiv CASTER-VINKEL ökar bilens stabilitet rakt fram.
Dessutom påverkas kurvegenskaperna vid en ökad castervinkel. Stor castervinkel ökar trögheten för att påbörja en sväng samt ökar stabiliteten rakt fram.
Litet castervinkel minskar bilens kurvradie och används ofta på tyngre fordon. Hjulets Castervinkel påverkas också av hjulets egen rotation ( gyroeffekten) och önskan till självsvängning, samt att hjulets vilja av att "svänga kring sin egna axel"
TOE IN respektive TOE OUT:
Om hjulet pekar inåt talar man om Toe in. Toe In kan öka stabiliteten rakt fram i höga farter.
Toe Out kan däremot underlätta ingången in i en kurva (dvs bilens vilja att påbörja en sväng).
All inställning av Toe In eller Toe Out blir således en kompromiss i fråga om : "Viljan att ha en stabil bil rakt fram eller en bil som är lätt att svänga med".
Här får man prova och variera bilens inställning lite beroende på körstil och på banans utformning.
Väga mängden kurvor i förhållandet till längden av raksträckorna. Vilken inställning ger snabbaste varvtiderna ?