Page 1 of 1

Krävs ny bromsvåg om man sätter GT3 bromsar fram?

Posted: 2010-08-28 20:43:19
by Shrimpen
Som sagt,

Jag håller på och monterar 330x34mm GT3 gromsar (4-kolvs ok) på min 944 turbo från 86.
Inte helt enkelt med geometrin har det visat sig.
Jag har just svarvat framhubbarna för att överhuduvtaget få dit skivorna.
Men jag ska nog lösa alla dom problemen.

Det jag inte har fått klart för mig är om man behöver byta bromsvåg för att inte bromsverkan ska bli fel.
Är det någon som vet?
En tokig idé jag har är att sätta originaloken bak. Dom lär väl vara större än original bak.

Jag antar att man borde kunna räkan kolvarea. Om förhållandet mellan fram och bak blir samma med "fram ok bak" så borde det ju fungera, men jag vet inte hur bromsvågen fungerar.

Många funderingar.

Mvh
Anders

Re: Krävs ny bromsvåg om man sätter GT3 bromsar fram?

Posted: 2010-08-29 20:30:56
by jonaslarsson
du måste byta en reduseringsventil annars får du alldeles för mycket bromsverkan fram. jag kommer inte från vilken bil delen kom från men du kan nog söka på det här i forumet

Re: Krävs ny bromsvåg om man sätter GT3 bromsar fram?

Posted: 2010-08-30 15:43:47
by Henka_E
Det finns ett excel hack för att räkna på det där nånstans på Rejsa. Framok har generellt större kolvar än bak ok, så sätter du framok bak så kan det bli för mycket broms. Jag tror inte det blir helt uppåt väggarna fel, med rätt reducering eller ännu hellre en ställbar reducering kan du skruva dig hem - eftersom din bil är en 86:a så är det ju löjligt enkelt att montera en reducering - du har ett rör som går till bak-kretsen, sätt bara reduceringen på det röret och du är klar. Jag gjorde ett nytt rör från cylinder och in till torpeden - där skarvade jag på med stålomspunnen slang och monterade reduceringen inne i bilen. Från reduceringen drog jag sedan en slang tillbaka till "andra änden" av original röret. Rörigt förklarat, men lyft på huven och kolla så fattar du garanterat. Det smarta med att montera red ventilen med stålomsp slang är att du då kan välja att gömma den enkelt för bes gubben - eller ha den framme synligt på banträffen.... jag skruvar ofta på min för att justera bromsarna, tycker det ändrar sig från dag till dag och beronde på väder och vind hur jag vill ha den...Det är en himla sweet grejj att pilla på som flickan sa...

Re: Krävs ny bromsvåg om man sätter GT3 bromsar fram?

Posted: 2010-08-30 16:44:26
by gurra
Min erfarenhet är att man måste testa sig fram gällande eventuell mer bromsverkan bak vid uppgradering fram. Bromsbelägg fram/bak, stötdämpare, fjädrar, höjd, däck samt setup påverkar vad som är optimalt.
Vill du ha mer bromsverkan bak kan du byta till en 5/33 bromsreduceringsventil som sitter original på 928an.

Re: Krävs ny bromsvåg om man sätter GT3 bromsar fram?

Posted: 2010-08-31 08:55:00
by Shrimpen
Tack för alla svar.
Jag siktar på en justerbar bromsvåg.

Är det någon som kan rekommendera en "våg", gärna med inköpsställe.

Mvh
Anders