Page 1 of 2
Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 11:26:47
by 944norr
Efter att ha skjutit motorn i helgens tävling på Mantorp så börjar vi fundera vad vi ska stoppa i för motor....
Är det någon som har hört/sett någon som har pressat i en 2,5L boxter motor i en 944a
Och hur är det med växellåda, drivaxlar och övriga bakvagns komponenter, kan det vara något som går att använda??
Vi funderar på att köpa en krockad Boxter o ta motorn från + ev drivlina, så är det någon som är intresserad av övriga delar så skriv en rad

Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 11:35:34
by Erol
Har sett ett par bilder på en 911-motor nertryckt i en 944 nån stans på nätet.
Dock så verkar det väldigt ovanligt. Volvo, Audi och Cheva V8:or är mer
vanligt att folk klämmer ner i våra bilar. Har även sett en 924 med BMW
snurra. Jag tror att en Boxtermotor kan bli svårt pga. av den är för bred.
Mvh Erol
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 11:47:56
by JBlom
I med en Cheva LS1, måste vara klockrent i en Banbil.

Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 11:50:50
by Erol
JBlom wrote:I med en Cheva LS1, måste vara klockrent i en Banbil.

http://www.renegadehybrids.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.porschehybrids.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Om ni blir sugna på V8, så finns det en del bra info på dessa sidor.
/ Erol
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 11:54:50
by 944norr
Tyvärr så kräver reglementet att vi måste ha samma fabrikat på motor o kaross.. dessutom så har vi begränsning på 2,5L också
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 15:19:12
by aron79
hur är det med rs2 motorn då? kan den räknas som porsche är det ju en riktigt trevlig spis
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 15:25:09
by Pär Hylander
944norr wrote:Tyvärr så kräver reglementet att vi måste ha samma fabrikat på motor o kaross.. dessutom så har vi begränsning på 2,5L också
Volkswagen R32, och sen shoppa ventilkåpor till Cayenne V6 så har man väl en porschemotor? 250 hk.
Edit. Arrgh, 2.5 liter var det ju...
Fast en vass 2.4-2,5 911 maskin (dvs tidig 70-talare) växer inte på träd, och renoveringskostanden skojjar man inte med.
Om du menar en motor från Boxster, så finns det ju en 2.5:a, den är väl på drygt 200 hk. Ingen aning dock lätt att den är få på plats. Vattenkyld dock, till skillnad från gamla 911-maskiner
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 15:30:39
by Pär Hylander
aron79 wrote:hur är det med rs2 motorn då? kan den räknas som porsche är det ju en riktigt trevlig spis
Sannolikt inte, den har väl aldrig suttit i en porsche?
Annars skulle man kunna hävda att volvos aluminummotor som kom med 850 skulle vara ok, för visst var väl Porsche med i utvecklingen av den på ngt sätt?
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 17:48:12
by gegge
Skulle tro att dett är sjukt mycket arbete plus kostnaden för en fin boxstermotor. Har sett bilderna på 911 motorn i en 944, ska jag lägga upp dem? Lägga Boxstermotorn i baksätet?
Enklast och billigast gissar jag en 944S motor är. Borde inte vara något problem att få en bra bit över 200hk med vettigt insug, avgas och roliga kammar.
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 18:59:09
by jerker67
Pär Hylander wrote:aron79 wrote:hur är det med rs2 motorn då? kan den räknas som porsche är det ju en riktigt trevlig spis
Sannolikt inte, den har väl aldrig suttit i en porsche?
Annars skulle man kunna hävda att volvos aluminummotor som kom med 850 skulle vara ok, för visst var väl Porsche med i utvecklingen av den på ngt sätt?
det är väl Audis 2,5 tdi motorn som är grunden till den som volvo licens producerade som sedemera blev en bensinmotor
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 19:11:49
by gegge
jerker67 wrote:Pär Hylander wrote:
Sannolikt inte, den har väl aldrig suttit i en porsche?
Annars skulle man kunna hävda att volvos aluminummotor som kom med 850 skulle vara ok, för visst var väl Porsche med i utvecklingen av den på ngt sätt?
det är väl Audis 2,5 tdi motorn som är grunden till den som volvo licens producerade som sedemera blev en bensinmotor
Volvos diesel är densamma som Audis, Volvos modularmotor dvs raka bensinfemma, raka sexa och lilla fyaran har utvecklats med hjälp av Porsche. Men det finns inga delar som passar mellan Volvos bensin och diesel. Däremot är mycket utbytbart mellan Audis och Vovlos diesel. Audis diesel är byggd på Audis bensinare. Dieslen har ett tjockare och högre block och smidd vev med lägre slag som med fördel kan användas i bensinmotorn.
I så fall vill jag minnas att Subaru och Porsche samarbetat på turbomatade boxrar, med det är en annan historia.
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 20:05:20
by Pär Hylander
gegge wrote:
Enklast och billigast gissar jag en 944S motor är. Borde inte vara något problem att få en bra bit över 200hk med vettigt insug, avgas och roliga kammar.
Ett tag så hade ett flertal långloppsserier likartat reglemente, och då var det max 2.5 liter vid 2-ventilsteknik och max 2 liter vid 4-ventilsteknik. Om så, så faller 944S-maskinen, annars borde den ju vara en i sammanhanget utmärkt maskin
Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 20:16:20
by gegge
Pär Hylander wrote:gegge wrote:
Enklast och billigast gissar jag en 944S motor är. Borde inte vara något problem att få en bra bit över 200hk med vettigt insug, avgas och roliga kammar.
Ett tag så hade ett flertal långloppsserier likartat reglemente, och då var det max 2.5 liter vid 2-ventilsteknik och max 2 liter vid 4-ventilsteknik. Om så, så faller 944S-maskinen, annars borde den ju vara en i sammanhanget utmärkt maskin
Jag tänkte att Boxstern kanske har 4v toppar

Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 20:37:17
by 944norr
Vi åker i MSLS MellanSvenska LångLopp Serien
Där gäller 2,0L flerventil och 2,5L tvåventil... i lägsta klassen (klass 4)
I Vår klass är det fritt med antal ventiler men max 2,5L utan överladdning och motorn måste sitta där den ursprungligen satt...
Vi hade en 944s motor, men den är det inte mycket kvar av nu
Den gick ganska bra med lite trimm, presterade 1,35,861 på Mantorp med 225/35-17 gatdäck
Nu när vi måste bygga en helt ny motor så konstaterade vi att det inte direkt växer S motorer på träd.....
så då började vi kolla alternativen... dessutom så vill vi ha mer effekt/vrid

Re: Boxter motor i 944an
Posted: 2010-08-24 21:12:27
by gegge
Kan man inte ta en vanlig 2,5 botten och kladda på en S2/968 topp?
Eller slipa om veven på en S2/968 motor för mindre slag? Puckad lösning är att ta 95 eller 97mm foder från tidiga 928 ( om det överhuvudtaget går?)
Passar inte toppen från 928 S4/GTS, dvs högersidans på ett vanligt 2,5 liters block? Alla 928 med 4v har samma borr som 2,5 liter dvs 100mm.
Annars vore det rätt ballt att lägga in boxersexan vid pedalstället och sitta och styra i baksätet

Låg tyngdpunkt och mittmotorbil
