Page 1 of 1
Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-23 21:28:18
by 944S2-Jonas
Jag vet att det har skrivits mycket om fälgar här på forumet, men jag finner inte riktigt svar på mitt problem.
Fakta: S2 -90 med Rial splitfälgar (satt på bilen när jag köpte den i april 2010) 18X10 ET 46 bak med 265/35 däck. Bara höger tar i karossen ca. 15 mm (har haft bilen på omfattande köptest i april 2010, NAF här i Norge, tog 2,5 timmar) och Sandèn har bekantat sig med den för div underhåll. Bilen konstaterades av bägge vara i mkt gott tekniskt skick, men det är ju nästan så man börjar undra... Bilen är mkt stadig på vägen, sliter däcken jämnt osv. Bara en mindre skada som reparerats kunde konstateras med lackdjupsmätare på NAF-testen.
Vad jag har läst mig till här på forumet ska 18X10 ET 46 inte utgöra ett problem på våra bilar. Mitsumaniac använde 18X10,5 med ET 40... Kan det signaturen "Andreas Ingemarson" skrev i Mitsumaniacs fälgtråd vara en möjlig förklaring?: > "Dock lite förvånad över att du får plats med så djupa fälgar på en bil med långa bärarmar."
Kan bärarmarna ändra geometrin/hjulvinklarna i fjädringsrörelserna?
Är det någon här på forumet som kan komma med en förklaring på:
A Varfötar bara höger bakhjul i karossen och inte bägge?
B Varför får inte mina fälgar plats när andra här på forumet kör runt med liknande dimensioner utan problem?
Mvh Jonas
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-23 23:13:55
by TobbeG
A) Porsche hade något feljusterad jigg närde byggde våra bilar. Sandén sade det när vi diskuterade noggrannhet för riktning (min 951:a har varit hos napprapaten) Han berättade att det alltid är samma sida som ger problem när man börjaar biffa till sina fälgar. Antar att det var höger.
B) Både toe och camber påverkar utymmet mot fälgen när man är inne på de sista mm, men inte minst ride hight. Vad har du för chassie? omindexerade stavar eller ställbart i höjd?
Har precis bytt till nya nav för höga et bak och et 48 (9,5x18 med 265 r888) är på gränsen. har juserat upp höjden mot innan. Upplever att toyo r888 ör bredare, eller kantigare än dunlop direzza 02. På bilderna i min biltråd har jag gamla nav. Har en del att uppdatera...
//Tobbe
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 09:15:19
by 944_968CS
Som info:
968 turbo RS hade:
Fram 10 x 18 ET 61
Bak 11 x 18 ET 62
Karossen och skärmarna verkar vara samma som std 968.
Jag har 968CS med:
Fram 8,5 x 18 ET 52
Bak 10 x 18 ET 54
Passar mycket bra
/Bosse P
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 09:27:22
by 944S2-Jonas
Intressant det du skriver att Porsche byggde in fel i bilarna. Bra att det fungerar hyggligt ändå
Bilen är inte sänkt vad jag kan se (god marginal mellan däck och kaross olastad), har originalfjädring för allt jag vet. Gula Bilstein-dämpare bak.
Om chassit har standardkomponenter, kan man justera hjulvinklarna för att klargöra mina 15 mm från karossen, utan negativa konsekvenser för körning på vanliga vägar?
Har superlust att stramma upp chassit. Sandèn mfl rekar M030, ska tydligen ge hygglig kompromiss mellan komfort-kurvegenskaper. Men går den att ställa så man kan köra några dagar på bana per år? I trådar här på forumet pratar man om många fabrikat och en del hemmamodifieringar, coilovers osv. Jag tycker det är svårt att få en översikt. Vill kunna köra bana hjälpligt under 2011 men samtidigt kunna ha komfort till ferieturer

Kanske jag kan få en rekommendation här på forumet när det kommer till val av (justerbara?)chassidelar?
Tacksam för svar!
Mvh Jonas
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 09:34:15
by 944S2-Jonas
Det är ju det som är så märkligt. Om signaturen "Mitsumaniac" mfl använde 18X10,5 med ET 40 (!!!) och du Bosse 10X18 ET 54 och det funkar bra, borde ju min högerfälg inte ta i så mkt som den gör...
Skillnaden ET 46 og ET 54 är väl bara 8 mm?
Jag är ganska ny här, hur får man lagt in bilder

?
Mvh Jonas
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 09:45:23
by Cédric
Som sagt, beror ju väldigt mycket på hjulvinklar, lite snabbräkning säger nånstans kring 18-19mm skillnad mellan 0 och -2 grader camber på en 18" fälg med 265/35.
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 09:57:12
by Tux
10,5" et 40 bygger 93,35mm från kontaktytan och utåt, 10" et 54 bygger 73mm utåt.
Uträkning: (Fälgbredd /2 )* 25.4 - ET
(10,5 /2) *25,4 - 46 = 87,35mm
(10,5 /2) *25,4 - 40 = 93,35mm
(10 /2)*25,4 -54 = 73mm
Nu blandade du med ET, men jag tog med bägge.
/P
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 10:13:05
by 944S2-Jonas
Tack Tux, du har ju stenkoll på detta med ET, men nu blandade du nog lite!
Jag jämförde 3 st uppsättningar, 2 som fungerar och min som inte gör det.
Mina bakfälgar har 10X18 ET 46
Bosse har 10X18 ET 54
Som "extremjämförelse" plockade jag in signaturen "Mitsumaniac"s dimensioner, 10,5X18 ET 40
Jag tror nog att jämförelsen haltar med hjulvinklarna, jag får väl ställa om dem på min bil så att fälgarna får plats, för jag gillar dem! (Hur får jag lagt in bilder

)
Kan jag ställa in geometrin 20 mm i överkant (camber?) utan negativa konsekvenser (däckslitage, stabilitet etc) för körning på vanlig väg?
Mvh Jonas
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-24 10:40:35
by Maxx
944S2-Jonas wrote:(Hur får jag lagt in bilder

)
forum/viewtopic.php?f=13&t=22407
Re: Problem med att höger däck tar i karossen
Posted: 2010-08-27 10:00:49
by TobbeG
944S2-Jonas wrote:Tack Tux, du har ju stenkoll på detta med ET, men nu blandade du nog lite!
Jag jämförde 3 st uppsättningar, 2 som fungerar och min som inte gör det.
Mina bakfälgar har 10X18 ET 46
Bosse har 10X18 ET 54
Som "extremjämförelse" plockade jag in signaturen "Mitsumaniac"s dimensioner, 10,5X18 ET 40
Jag tror nog att jämförelsen haltar med hjulvinklarna, jag får väl ställa om dem på min bil så att fälgarna får plats, för jag gillar dem! (Hur får jag lagt in bilder

)
Kan jag ställa in geometrin 20 mm i överkant (camber?) utan negativa konsekvenser (däckslitage, stabilitet etc) för körning på vanlig väg?
Mvh Jonas
Jag litar på Cédric, och då skulle du behöva minst 2 grader camber bak, eller mer om du redan har en halv grad eller så. Över 2 är kommer nog slita dina däck lite väl mycket för gatkörning, men vara ok vid bankörning. Utan att gå ner mig i träsket om chassi, däck och hjulvinklar så verkar det inte vara lösningen på ditt problem att öka camber.
Hur låg är din bil? släng upp en bild.
Så här sitter 265/35 18x9,5 ET 48 på min bild. Jag har H&R Clubsport coilovers bak, vilket är hårt, men inte lika hårt som racingfjädrarna. Camber är okänd eftersom ja inte gjort en riktig hjulinstälning än. Har kört omkring 100 mil, men inte sett att hjulen tar i skärmkanterna.
Vänster bakhjul.jpg
Höger bakhjul.jpg
Länk till en bra sida för fälgdimensioner och jämförelser;
http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp? ... t1=&text2=" onclick="window.open(this.href);return false;
// Tobbe