Page 1 of 2
Downforce?
Posted: 2010-08-23 19:52:54
by osendosen
Vid macken idag stannade en herre till och började småprata lite med mig om min bil, han hade jobbat som säljare på VAG på 80 talet och hade tydligen sålt några 944 turbos.
Han hade endel intressanta fakta, bla att 951an med dess karossutformning och spoilers utveckar nästan 100 kilos marktryck vid en fart av 100 kmh, specilellt effektiv är tydligen den nedre spoilern bak.
Jag undrar om detta bara är påståenden eller ligger det någon sanning i detta?
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-24 09:57:34
by safe
Han var säljare, eller?

Re: Downforce?
Posted: 2010-08-25 23:10:19
by osendosen
Ja han var ju det, Men den nedre spoilern ser faktiskt ut att kunna ge lite downforce.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 05:49:04
by Pär Hylander
osendosen wrote:
Han hade endel intressanta fakta, bla att 951an med dess karossutformning och spoilers utveckar nästan 100 kilos marktryck vid en fart av 100 kmh, specilellt effektiv är tydligen den nedre spoilern bak.
Jag undrar om detta bara är påståenden eller ligger det någon sanning i detta?
Det är väl ett kvadratiskt förhållande mot hastigheten, skulle isåfall vara 400 "kg" vid 200 km/h och 1600 "Kg" vid 300 km/h. I autobahnfart skulle alltså krafterna motsvara bilens vikt. Jag tycker inte den spoilern bak (eller vingen, där under kofångaren) ser ut att vara så kraftig att man skulle kunna hänga upp bilen i den. Så om det vore sant skulle isåfall vi tappa våra såna vingar på löpande band när vi gasar på.
Min slutsats blir alltså: Det är nys!
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 07:42:59
by safe
osendosen wrote:Ja han var ju det, Men den nedre spoilern ser faktiskt ut att kunna ge lite downforce.
Jag skulle bli mäkta förvånad om turbon har downforce övehuvudtaget, mycket mer troligt att den har lyft i stället, mellan 50-100 kg.
Möjligtvis så reducerar 951ans aerodynamiska detaljer lyftkrafterna med 100kg mot om den hade varit helt kal, som en 924a. Men även då är 100kg mycket redan vid 100km/h.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 11:06:24
by Cédric
Hmm, downforce lär det inte vara i några enorma mängder. Lite faktiska siffror:
924 (utan vinge vilket borde påverka en del) har enligt "reklamen" 46lbs fram och 105lbs bak i lyftkraft vid 100mph (160km/h). vilket i vettiga siffror är 20.8kg fram och 47.6kg bak. Tror dock 951/s2 är en del bättre med vingen och bättre front. Men det skulle vara väldigt roligt med siffror på en bil med gummivinge..
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 11:15:12
by Mats Jacobsson
Läste någon stans att en 944 slutar att vara bil någon stans kring ca 380-400 Km/h då är lyftkraften för stor och den blir ett flygplan. Tror jag kommer ihåg siffrorna rätt men inte helt säker.
En bil är ju som en flygplans vinge. Däremot stod det att den undre vingen på en S2/Turbo ger en bra Downforce då den ser ut som en upp och ner vänd vinge. Den gav mer Downforce en gummivingen gör.
Skall försöka hitta den artikeln om detta.....
Fans på nätet någon stans... men var...
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 11:33:06
by safe
Jag har lite funderingar på att bygga en logger med 4 givare på varje stördämpare som kan mäta bilens läge. Det hade varit intressant att då mäta hur bilens höjd sig med ökan fart.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 11:35:14
by Mats Jacobsson
safe wrote:Jag har lite funderingar på att bygga en logger med 4 givare på varje stördämpare som kan mäta bilens läge. Det hade varit intressant att då mäta hur bilens höjd sig med ökan fart.
Detta låter intressant

Skulle vilja ha det på bakluckan också för att mäta vingens tryck.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 11:40:04
by safe
Mats Jacobsson wrote:safe wrote:Jag har lite funderingar på att bygga en logger med 4 givare på varje stördämpare som kan mäta bilens läge. Det hade varit intressant att då mäta hur bilens höjd sig med ökan fart.
Detta låter intressant

Skulle vilja ha det på bakluckan också för att mäta vingens tryck.
Hittar jag ett bra sätt, en bra givare, att mäta höjdförändringar så kan det bli ett kul vinterprojekt.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-26 11:49:22
by Mats Jacobsson
safe wrote:Mats Jacobsson wrote:
Detta låter intressant

Skulle vilja ha det på bakluckan också för att mäta vingens tryck.
Hittar jag ett bra sätt, en bra givare, att mäta höjdförändringar så kan det bli ett kul vinterprojekt.
Skall kolla vad vi har tillgängligt på "bruket"

Vi har ofantligt med sådana prylar

Re: Downforce?
Posted: 2010-08-27 09:36:19
by Fantomen
Dags att göra min entré i forumet på ett ämne jag kan. Tyvärr har inga 944 eller 968 dowforce överhuvudtaget. Alla bilar har ungefär dubbellt så högt lyft på framvagn än bakaxeln. Vid 100km/h blir det cirka 8kg och bak bara 4kg lyft. Toppar man på 250km/h blir det cirka 54kg lyft fram och 27kg bak. Skulle man har haft 100kg downforce vid 100km/h så är bilen snudd på ett F1 nivå......
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-27 11:15:12
by Cédric
Det beror ju också mycket på karossformen, bakrutans kurvatur är ju ingen dröm för downforce direkt, snarare direkta motsatsen(fast typ bubbla eller 911 form är ju än värre). Jämfört med tex en volvocombi med tvärt avslut alstrar den inte lyftkrafter där bak på samma sätt. Därför har 924 i sin grundform mer lyft bak än fram.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-27 11:37:49
by safe
911an innan 964an hade i grundutförande dubbelt så mycket lyft bak som fram, typ 100kg bak och 50kg fram i 200 km/h.
Med 964an och den lilla elektriska vingen så fick 911an för första gången 0 i lyftkraft.
Re: Downforce?
Posted: 2010-08-27 12:50:03
by Mårten
Vad hände med lyftkraften bak när man från 1991 (?) bytte från gummivingen till glasfibervingen som sedan även 968 fick. Bättre? Sämre? Lika?