Page 1 of 1

Lättning

Posted: 2010-08-22 19:58:25
by Torbjorn968
Har en 944 med 968 motor tillsammans med Peter Karlberg. Med mycket plast och kolfibersäten vägde den in på 1040 kg hos bilprovningen.

Följade tänker vi göra för ytterligare lättning:

- lättviktsbatteri (ca 10 kg)
- balansaxlarna bort (ca 9 kg)

Sen funderar jag på:

- värmepaket, vad kan det väga? Lätta 12 V värmare finns.
- instrumentpanel, bilprovningen tog driftboxen som hastighetsmätare och en stor varvräknare med växlingsindikator har vi separat. Inte så mycket kvar att ersätta om hela instrumentpanelen tas bort.

Sen vet jag att de gör transaxlar i kolfiber....

//TL

Re: Lättning

Posted: 2010-08-23 08:27:10
by Henka_E
Balansaxlarna sparar du inte 9kg på - om de inte är dubbelt så tunga i 3.0 jmf med 2.5 - jag vägde min övre axel och den vägde knappt 2.5kg - mitt kitt till den övre axeln vägde ca 100g. Jag hoppades på över 5kg men det blev det nog inte tyvärr.

Har bilen kvar torsionsröret bak? OM den har det så har du väl kanske 10kg där också bara i röret - sen får du ju bort lite mer vikt då du samtidigt byter till 935-svärd.

Fälgar - beroende på vad du har nu kanske det finns 4x Xkg att ta på roterande ofjädrad massa.

Golvet i bagaget och original tanken - golvet går att såga ur och ersätta med alu tex. När du ändå är där och harvar kan man ju fundera över om man ska ha den där jätte tanken - den är stor och sitter högt. Kanske inte många kilon, men ändå... Reservhjulsbalajan rycker ju samtidigt!

Elsystemet är en sak jag klurat på till min bil. Det är ju anpassat till en original bil - dvs det finns nog en massa kontakter du inte använder. Du kör väl tex inte med dimljus - men kontaktdonen och kabeln till dem finns ju kvar. Bakom panelen finns säkert också endel du inte behöver.

Och - du har nog inte ETT ställe du kan fokusera på längre, du måste nog ta 10gr på 1000 ställen för att hitta 10kg tyvärr. Har du stoppningen kvar på handbroms-spaken??

Re: Lättning

Posted: 2010-08-23 08:36:04
by Torbjorn968
Bästa sättet att spara vikt i min 944 med 968 motor är nog att köpa din bil och byta motor.... om jag inte missminner mig har mycket energi lagts på den. Bagerumsgolvet.... kolfiber?

//T

Re: Lättning

Posted: 2010-08-23 10:39:28
by Spånet
Torbjorn968 wrote:Bästa sättet att spara vikt i min 944 med 968 motor är nog att köpa din bil och byta motor.... om jag inte missminner mig har mycket energi lagts på den. Bagerumsgolvet.... kolfiber?

//T
Eller min som väger ca 1010 kg exkl förare :wink:

Re: Lättning

Posted: 2010-08-23 11:31:41
by gegge
Med fullbur i borde hålsågen kunna jobba en del. Helsvetsning hade dessutom varit bra.

Många motordelar väger onödigt mycket, hur ser startmotor och generator ut? Vev, stakar och svänghjul?

Ta bort kränghämmare och gå upp i fjäderkonstant?

Avgasröret väger massor, byt mot tunnare eller tom alurör under. Dra ut det bakom dörren.

Mindre bromsar? Behövs inte så mycket för att hejda 1000kg.

Takplåt i limmat eller popnitat i annat material.

Strålkastare i glas? Byt mot mindre.

Re: Lättning

Posted: 2010-08-23 17:42:37
by FSN
Vi hade vår 924S med 944S motor under 1000kg tom med fullbur och med 15" fälgar med 225. Detta var med ett onödigt stort batteri. Nu med 968 motor, servostyrning och större hjul ligger den på 1050kg tom men det är med bly under passagerarstolen, osäker på hur mycket. Gissar på ca 20-25kg. Jag är ganska säker på att det skulle gå att få ner den runt tonnet om man försöker.

På S motorn tog vi bort balansaxlar och balansaxelhus (som även huserar generatorfäste). Tillsammans med ett ytbyte till minigenerator och ett hemsvetsat lättvikts generatorfäste som sprack hela tiden så vill jag minnas att vi sparade 11kg. Då ingick även täcklock i 0,7mm aluminium till balansaxelsätena. Det var ganska länge sen så jag kan ha fel på vikterna.

Övrig lättning var glasfiber: huv, framskärmar, front, kofångare bak, taklucka. Helrensad invändigt förutom övre instrumentbrädan (bilprovningen fick frispel så instrumentbrädan fick vara kvar). Helskrapad undertill. Reservhjulsbalja och bagagegolv ersatt av fladdrig aluminium. Tanken utbytt (mot en som antagligen är tyngre än original). Plastbakruta, rensade dörrar, plastrutor. Inget bromsservo, ingen servostyrning. Allmän vinkelslipsorgie vid burbygget men bartkapning av en del stål som stack ut som inte behövdes.