Kopplingspedalen fastnar i botten

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Kopplingspedalen fastnar i botten

#1 Post by Torbjorn968 »

Nytt symtom på Gulingen. Kopplingspedalen fastnar ofta i botten vid parkering. Lyfter man upp den med tån när man kör iväg fungerar allt som vanligt vid körning. Någon som vet vad detta är symptom på?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#2 Post by Erol »

Skulle gissa på dålig slavcylider.

Prova att söka, har sett flera trådar om detta tidigare.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#3 Post by Mats Jacobsson »

Erol wrote:Skulle gissa på dålig slavcylider.

Mvh Erol
Detta fenomen hade jag i vintras, luftade så vart det bra ett litet tag.
Köpte en renoveringssats till slavcylindern, tror den gick på ca 220:- på PC.
Tog ca 1 timme att byta alt som alt med bort montering av startmotor samt lutning.

Helt klart det du behöver göra.
Lite knepigt att lufta bara annars inga problem.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#4 Post by Torbjorn968 »

Satsar på slavcylindern. Tack!

Något som händer om jag kör vidare ett tag?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#5 Post by Erol »

Torbjorn968 wrote:Satsar på slavcylindern. Tack!

Något som händer om jag kör vidare ett tag?

//TL
Du kan bli ståendes utan fungerande koppling...


/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#6 Post by patand »

Håller med till 100% med ovanstående talare. Slavcylindern renoverade jag i vintras i min 931a, den hade samma symptom och blev perfekt efter byte av packningar i cylindern.

Det är ett enkelt jobb att göra och ännu enklare förståss om man skippar renovering och bara köper en ny cylinder och sätter dit. Luftningen kan vara knepig men det finns ju metoder för det också. :)

Ropa till om du vill ha hjälp med mekandet Torbjörn.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#7 Post by Berand »

patand wrote:Håller med till 100% med ovanstående talare. Slavcylindern renoverade jag i vintras i min 931a, den hade samma symptom och blev perfekt efter byte av packningar i cylindern.

Det är ett enkelt jobb att göra och ännu enklare förståss om man skippar renovering och bara köper en ny cylinder och sätter dit. Luftningen kan vara knepig men det finns ju metoder för det också. :)

Ropa till om du vill ha hjälp med mekandet Torbjörn.
Det var huvudcylindern du renoverade i vintras, du lånade ju min renoveringssats och den var till huvudcylindern. :roll:
Pappa till patand
Porsche 931

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#8 Post by Lapponia »

Lesson learned! När k-pedalen går i botten är det antingen mastercylindern eller slavcylinderns packningar som sagt good bye. Sällan båda vid ett och samma tillfälle men man vet aldrig vilken det är som spökar. Själv bytte jag packningar (från Utzon) samtidigt i båda "ändar", plockade bort hjälpfjädern och lever lycklig därefter.
:#cheers:
Lapponia

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#9 Post by henrik l79 »

Det är helt klart någon av cylindrarna som läcker och du har fått in luft i systemet. Om jag var du skulle jag först kolla upp under instrumentbrädan (vid pedalerna) för att se om det har runnit ur bromsvätska ur huvudkopplingscylindern som sitter med en arm på kopplingspedalen. Du ser då genom det lilla hål som finns i damasken om det runnit ut vätska där.

Är det huvudkopplingscylindern skulle jag köpa ny direkt (tror den kostar 1300:- hos Utzon). Jag renoverade min först och den började läcka efter ett tag och då fick jag plocka bort den igen och det är trångt som sjutton att byta den. Luftning gjorde jag i skarven mellan det hårda röret från kopplingscylindern och den mjuka slangen som går ner till kopplingen. Man får ha lite trasor till hands och skölja noga med vatten efter för att inte skada lacken på torpedväggen. Det fungerade bra för mig iaf.

Slavcylinder har jag ingen erfarenhet av hur man byter men som någon sa är det nog enkelt om man kan lyfta upp bilen på ett bra sätt.

/Henrik
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kopplingspedalen fastnar i botten

#10 Post by patand »

Berand wrote:Det var huvudcylindern du renoverade i vintras, du lånade ju min renoveringssats och den var till huvudcylindern. :roll:
Sant! Jag tar ofta fel där på vad som är huvud och slav... men börjar lära mig nu! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users