Page 1 of 2

Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-08 15:42:43
by JohanX
Gjorde bort mig när jag skulle montera avluftningsventil på originalbensintanken i plåt i min bil.
Jag borrade på fel ställe så jag kom in till nått avgränsat utrymme i tanken och kort sagt går det inte att få in eller ut något ur utrymmet. Nu måste jag täta hålet, har någon något bra tips annat än att TIG-svetsa? Kanske finns det någon gummiexpander som tål bensin? Hålet är 14mm i diameter.

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-08 16:21:13
by Sluggen
En plugg borde gå att hitta på Kuntze i västberga utan problem. Svets o bensintank låter som en partydödare

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-08 16:35:19
by JohanX
Nu är ju tanken tömd och loss från bilen, så svetsning är nog ingen fara, men jag skulle vilja ha en enklare lösning. Sökte lite på Kuntzes hemsida men hittade inget lämpligt, men jag får ringa dem på Måndag.

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-08 18:13:41
by makkanftw
Hur lång tid kan det ta att svetsa dit en bit jämfört med vad det tar att leta upp en passande plugg som kan fungera? Svetsa :)

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-08 19:41:39
by Pär Hylander
JohanX wrote:Nu är ju tanken tömd och loss från bilen, så svetsning är nog ingen fara, men jag skulle vilja ha en enklare lösning. Sökte lite på Kuntzes hemsida men hittade inget lämpligt, men jag får ringa dem på Måndag.
Det är nu som den är som farligast att svetsa eller löda i.... :twisted:

Du har ca 60-80 gram luft i tanken (70-80 liter) , perfekt blandning för explosion är väl runt 1:14, jag vet inte exakt LEL för bensin (lower explosion limit) , men besinrest på 2-3 gram eller mer och du har en fin lösningsmedelsbomb på 80 liter :#cheers:

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-08 22:02:39
by Mats Jacobsson
Pär Hylander wrote:
JohanX wrote:Nu är ju tanken tömd och loss från bilen, så svetsning är nog ingen fara, men jag skulle vilja ha en enklare lösning. Sökte lite på Kuntzes hemsida men hittade inget lämpligt, men jag får ringa dem på Måndag.
Det är nu som den är som farligast att svetsa eller löda i.... :twisted:

Du har ca 60-80 gram luft i tanken (70-80 liter) , perfekt blandning för explosion är väl runt 1:14, jag vet inte exakt LEL för bensin (lower explosion limit) , men besinrest på 2-3 gram eller mer och du har en fin lösningsmedelsbomb på 80 liter :#cheers:
Håller med Pär, det är inte bra att svetsa i en tom tank! Eller DU SKA INTE GÖRA DET.
Man kan vatten fylla den så att det inte smäller, men då kommer nästa problem, du får inte upp värmen så du kan svetsa. Skulle nog leta efter en begagnad tank, mycket säkrare.
Men det skulle kunna gå att täta om du kan få det helt rent typ blästra för att sedan fylla det med samma tätningsmedel som används vid flygplans byggnad. Dett vet jag att det fungerar för det har jag gjort, men det är svårt att få tag på sen måste det användas inom 4 timmar när det är blandat :)
Det finns ju olika typer av metall deg som man kan forma och efter härdning går det att borra i, något sådant skulle kunna gå men skulle inte rekommendera det i en tävlings bil. Tänk om det blir läck och det tar eld, då är det adjö med den bilen.

Mitt råd hitta en ny tank.

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-09 14:28:39
by Yamathan
Haha, jag tycker inte att du bör svetsa i den!

Sist det small till i samma skala var 65år sedan... och nu har Japan gnällt i 65 år snälla spara oss från det:P
Jag hade nog bytt hela tanken, eftersom det förmodligen kommer börja rosta i den nu när det kommer in färsk fuktig luft?

Alternetivt kemiskmetall... i lager

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-09 15:37:48
by 944_Driver
Är tanken rensköljd med avfettning och vatten och torkad så det inte längre luktar bensin i den bör risken med att svetsa i den vara liten. Man bör kunna blås ur den med tryckluft så den blir riktigt torr och fin.

//Magnus

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-09 17:14:56
by Hasse
944_Driver wrote:Är tanken rensköljd med avfettning och vatten och torkad så det inte längre luktar bensin i den bör risken med att svetsa i den vara liten. Man bör kunna blås ur den med tryckluft så den blir riktigt torr och fin.

//Magnus
Jag har svetsat i bensintankar vid ett flertal tillfällen, senast i våras löda jag med gaslåga i min 924S tank.
Jag har förberett tanken ungefär som Magnus föreslår plus att jag har låtit den stå och lufta sig i en vecka
eller två.
Arbetet sker på egen risk och efter eget omdöme, mitt omdöme kan man kanske ifrågasätta ibland men
jag lever och tanken blev tät.

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-09 19:03:36
by Pär Hylander
Om man enligt den metod som dom sista inläggen handlar om så tror jag det är rätt så riskfritt. Faran är när ngn betraktar en urtömd tank med lite skvättar kvar i (" den är ju tom!") som klar för svetsning eller skärning som det blir farligt.

Skulle det vara en skvätt kvar och det smäller så blir det troligen inte så stor brand av det, men däremot kan man skada sig på kringflygande delar och öronen kan få stryk samt att kalsongerna bli förorenade

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-10 08:22:44
by patand
Pär Hylander wrote:jag vet inte exakt LEL för bensin (lower explosion limit) , men besinrest på 2-3 gram eller mer och du har en fin lösningsmedelsbomb på 80 liter :#cheers:
Har för mig från när jag gjorde lumpen att 7 ml bensin på 20 liter luft var optimal blandning. Vi fick en demonstration i detta på brandfältet vid Berga örlogsbas:

Tag en 20 liters plastdunk, ha i 7 ml bensin och sätt en stubin i locket på dunken. Skaka väl, ställ dunken bakom någon form av skydd (skyddsnät användes på örlogsbasen) tänd stubien och avlägsna dig LÅNGT från platsen. HÅLL FÖR ÖRONEN!

Det small rejält och trots avstånd på 30-40 meter (eller var det mer?) så kändes det i magen och vi såg inga rester öht efter plastdunken! Den bara liksom upphörde att existera... :shock:

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-10 15:57:04
by JohanX
Tack för alla råd och tips.
Jag var och snackade med ett svetsproffs och han sa åt mig att skölja tanken med mycket vatten och sedan komma med den. Sagt och gjort, jag lämnade tanken till honom imorse och hämtade den nu på eftermiddagen. Hålet är TIG svetsat och dessutom när han ändå höll på fick han kapa bort original luftningen och svetsa igen det hålet också, mitt misstag blev ju ganska lyckat ändå m.a.o.

Nu har jag istället ett annat problem, hur f-n får jag ur den sista skvätten vatten som är kvar i tanken?

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-10 18:05:35
by Cédric
Torka ut den med värmefläkt?

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-10 20:58:27
by Maxx
En flaska K-sprit?

Re: Täta tanken utifrån?

Posted: 2010-08-10 21:02:50
by 944_Driver
Det är ju cirka 5% sprit i soppan på macken så är det några matskedar vatten kvar löser det sig nog i soppan och åker ut den naturliga vägen :D

//Magnus