Page 1 of 1
MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-05 14:19:30
by Henka_E
Har sett ett par trådar på olika forum där man byter till MSD tändsystem - inte bara på våra bilar utan alla möjliga... Varför gör man det? Vad är målet och ger det nånting?
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-05 17:49:32
by Mats Jacobsson
Du får en mycket fetare gnista. Den ger dubbla gnistor upp till 3000 rpm.
Jag körde med den förut när jag körde E85 på min förra 944.
Tror jag körde med ca 1,1mm i gnistgap på den
Skall montera den på min nuvarande också, bara inte hunnit med det

Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-05 21:14:02
by patand
Frågan är väl snarare vad den "fetare" gnistan och dubbla gnistorna upp till 3000rpm gör för effekten...

Märks någon skillnad på t.ex din förra bil Mats?
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-05 21:47:32
by Mats Jacobsson
Ja den gick jämnare och förbrände bättre.
Stiften hade en riktigt fin färg

.
Den missade aldrig när man varvade upp till varvstoppet, som var satt till 7000 rpm tror jag det var
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-05 22:11:05
by Erol
Tror att det är vanligast på bilar med högre effektutag, 400-500 hk å
uppåt, då de är mer kräsna på bra gnista!
/ Erol
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-05 23:39:16
by Mats Jacobsson
Du har så rätt Erol vist är det så, eller när man har högkompression.
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-09 21:49:33
by gegge
MSD står multisparkdistributor vilket är halva poängen. Den riktigt stora vinsten är kondensatortänding med rätt mycket mer kräm på höga varv. Exempel:
På en V8: Ett system med brytarspetsar fixar ung en halv ampere på full belastning, ett vettigt brytarlöst ligger på 3, ett 6a skjuter på me ung 10 och en 7a ung 16. Ett råd i sammanhanget, ta inte i kablarna när maskin går... ( hittat på forum jag inte kommer ihåg)
Ett bra brytarsystem eller transistorsystem kommer upp i 50 mJ, en CDI ungerfär det dubbla, MEN tändpulsens längd är bara en tiondel, dvs ca 0,1 mS vilket är 5 vevaxelgrader på fullvarv. Du har alltså all energi där du vill ha den vid 25-30 innan TDC och inte utspritt och bortkastat när allt redan är förbränt.
Fungerar också bra på turbo med högt laddtryck som släcker gnistan. I ren effekt ger det inte mycket, ett par procent.
PS. En vanlig 6a går att "trimma" från 100mJ till ca 190mJ väldigt enkelt med lite lödkunskaper.
(Jag har en extra MDS 6 HPC som ligger på hyllan om du vill ha en tåligare och starkare variant. Billigt! Den andra ska i bilen.)
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-09 22:47:16
by Mats Jacobsson
gegge wrote:
PS. En vanlig 6a går att "trimma" från 100mJ till ca 190mJ väldigt enkelt med lite lödkunskaper.
Kan du utveckla detta lite mer

Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-09 23:50:36
by gegge
Mats Jacobsson wrote:gegge wrote:
PS. En vanlig 6a går att "trimma" från 100mJ till ca 190mJ väldigt enkelt med lite lödkunskaper.
Kan du utveckla detta lite mer

I stort sett byter du ut två kondingar till större och monterar dit två extra tyristorer. jag har det nedskrivet med bilder om du är intresserad. Ställer dock högre krav på resten av systemet och kan bränna ut stiften.
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-09 23:54:28
by Mats Jacobsson
gegge wrote:Mats Jacobsson wrote:
Kan du utveckla detta lite mer

I stort sett byter du ut två kondingar till större och monterar dit två extra tyristorer. jag har det nedskrivet med bilder om du är intresserad. Ställer dock högre krav på resten av systemet och kan bränna ut stiften.
Intresserad

Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-08-10 01:49:33
by gegge
Här kommer länken:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6030b02431" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MSD - nyttan med det?
Posted: 2010-09-09 17:58:04
by Tomas
De dubbla gnistorna är inte något man ska se som en fördel, bara ett sätt att komma runt CDI systems nackdel.
Ett CDI har en tidsmässigt mycket kortare gnista än ett induktivt system och på låga varvtal hinner den korta gnistan ibland inte med att antända bränsleblandningen. För att motverka det kör MSD med flera gnistor i följd på låga varv. På höga varvtal sker antändningen lättare och då fungerar en CDI bättre och klarar sig utan dubbla gnistor.