Page 1 of 1

Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-03 10:30:46
by lasse968
Behöver skriva av mig för jag behöver tips och råd.
Min 968 -92 tappade orken och när jag gasade på så dog den.
Starten gick runt men lät som luft. Tog bort kåpan över kamremmen och den är hel.
Körde starten igen och då klonkade det i ventilerna.

Har pratat med Sanden och han tipsade om att hitta nån bra manual för att lyfta toppen eller dyl här, dvs inte Porsches egen utan av nån som lyft toppen tidigare på en 968.

Nån som haft samma probelem?
Byta topp alt kammar alt ventiler?
Ska grenrör och insug sitta kvar på toppen?

Mvh
Lasse i Södertälje

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-03 10:50:14
by Erol
Kolla på clarks garage, där finns guider till det mesta på våra bilar.


Mvh Erol

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-03 10:52:45
by Bathory
Usch det låter inget bra.
Hoppas att det inte är något alltför allvarligt

Mvh
Sven

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-03 12:52:43
by patand
Kan kamremmen har kuggat över eller kanske tappat tänderna så att den vid en snabb inspektion såg hel ut men ändock hade felinställning eller bara gled ovanpå kuggen?

Alternativt kanske kamkedjan gått av eller kuggat över så en av kammarna står i fel läge?

På min hemsida (http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;) under dokument rubriken så finns b.la porsches verstadsmanuel (som du tydligen redan har) och även en procedur för 968ans kamaxlar, kanske kan den senare ge lite nyttig info?

Hoppas det löser sig enkelt och inte allt för dyrt!

Kom gärna med mer info/frågor när du börjat riva i det. :)

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-03 15:30:36
by lasse968
Tack för alla svar! Jag har rivit ventilkåpan nu och det är avgaskammen som har tappat kuggarna.

Blir en ny topp för ventilerna har nog inte klarat sig men kamremmen har inte rappat iaf så den kan jag använda igen.

Hoppas hoppas nu att kolvarna har klarat sig när jag lyfer på toppen.


Nån som vet om insug resp grenrör kan sitta kvar i toppen?

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-03 19:35:51
by balansaxel
Använd INTE gamla kamremmen igen om du inte vill ha en deja vu upplevelse.... =)


/Magnus

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-04 13:40:19
by patand
lasse968 wrote:Tack för alla svar! Jag har rivit ventilkåpan nu och det är avgaskammen som har tappat kuggarna.

Blir en ny topp för ventilerna har nog inte klarat sig men kamremmen har inte rappat iaf så den kan jag använda igen.
Vore intressant att veta hur långt din bil gått och om den fått ny kamkjedja och glidskenor någon gång. Har du koll på det? :)

Säger som Magnus, återanvänd INTE gamla kamremmen. Det är småpengar i sammanhanget att skaffa en ny rem att hänga dit så chansa inte på att remmen, även om den är rätt ny, klarade sig helt från skada.

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-07 10:55:42
by lasse968
Inte en aning om glidskenrorna är bytta, de var iaf jäv slitna!!!
Bilen har gått 16000 mil. Tog hem den från Berlin för 4 år sen.

Kolvar och ventiler verkar ha klarat sig bra men det är svårt att se ventilerna när det inte är någon anläggning från kammarna nu. Men det ser inte krokigt ut.
Men ny topp och nya kammar blir det.
Är Sanden billigast eller vet ni om det finns nån annan?

Kanske ska slå till med vassare kammar när man ändå håller på?!

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-08 06:44:01
by Anders Larsson
Ny topp ska du väl inte behöva om allt ser ok ut som du skriver?

Dock lär ju toppen iaf behövas plockas ren från ventiler så att de och ventilsätena kan synas närmre, kugg från kammarna kan kanske ramla ned där de gör skada också?

Tråkigt med motorras :cry:

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-09 17:02:47
by FSN
lasse968 wrote:Inte en aning om glidskenrorna är bytta, de var iaf jäv slitna!!!
Bilen har gått 16000 mil. Tog hem den från Berlin för 4 år sen.

Kolvar och ventiler verkar ha klarat sig bra men det är svårt att se ventilerna när det inte är någon anläggning från kammarna nu. Men det ser inte krokigt ut.
Men ny topp och nya kammar blir det.
Är Sanden billigast eller vet ni om det finns nån annan?

Kanske ska slå till med vassare kammar när man ändå håller på?!
Kammar, går det öht att få tag på? Sandén utvecklade tillsammans med Leif Ampler lösa kuggkransar för kammarna. Vet inte om det blev nåt av det men Leif hade det på sin 968a och det verkade fungera bra.

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-09 18:19:26
by Jappe
FSN wrote: Kammar, går det öht att få tag på? Sandén utvecklade tillsammans med Leif Ampler lösa kuggkransar för kammarna. Vet inte om det blev nåt av det men Leif hade det på sin 968a och det verkade fungera bra.
Jag kör med utbyteskammar som Sandén och Leif har fixat. De fungerar alldeles utmärkt. Kontakta Sandén för info om pris mm.

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-10 08:16:47
by patand
lasse968 wrote:Inte en aning om glidskenrorna är bytta, de var iaf jäv slitna!!!
Bilen har gått 16000 mil.
Då är det antagligen inte bytta. Har hört från flera håll att det är rekommendabelt att byta glidskenorna och kedjan runt 10.000 mil för att vara på den säkra sidan. Projekt Brödraskapet har nya delar ligger och väntar på att bilen kommer hem från småland, den har gått ca 11.000 mil.

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-15 20:42:39
by lasse968
Så där ja, nu e den klar för den här gången, 12000:- fattigare.

Inte direkt svårt men man måste vara två för att få i varioenheten mellan kammarna innan man lägger i dem i toppen.

8 st nya insugsventiler, nya kammar(beg från Sanden), planad topp, ny kedja och nya glidskenor.

Kommer ha koll på glidskenorna i forsättningen.
Funderar på att skriva en quick giude för de här jobbet. Det är en del man kan tjäna på att veta som inte står direkt i Porsches pdf handbok.

Tackar alla för supporten!

Re: Motorhaveri 968

Posted: 2010-08-16 13:05:17
by patand
lasse968 wrote:Funderar på att skriva en quick giude för de här jobbet. Det är en del man kan tjäna på att veta som inte står direkt i Porsches pdf handbok.
Det vore toppenbra! Ska snart byta glidskenor och kedja på 968an så jag ser fram emot en guide snarast! :)

Toppen att du fick fart på bilen så snart igen! :D