Page 1 of 1

Provade precis Durametric

Posted: 2010-07-30 19:58:57
by PelleM
Efter att ha demonterat airbagen på passagerarsidan samt bytt ratt till en utan airbag så har varningslampan lyst i panelen.

Så i dag satt jag dit 2 Ohms motstånd på kontakterna
Fast innan kopplade jag in durametric diagnostik programmet
och läste av felkoderna.
Felkoderna sa att det var fel på tändkappsel 1,2 och 3.
Monterade motstånden och raderade felloggen.
Läste där efter av felkoderna igen.
Inga fel. :#cheers: .
Trevligt litet program det där.
Skönt att kunna läsa av varför varningslampor tänds, speciellt på cupen där det bara är en
stor röd lampa alt motorlampa som kan börja lysa utan att man vet varför.

Pelle M

Re: Provade precis Durametric

Posted: 2010-07-31 10:33:52
by 944_Driver
Inte helt billigt att köpa gissar jag? Men snart intjänat jämfört med att lämna in några gånger kan jag tänka mig. Själv skaffa jag prylar till BMW och det var intjänat på mindre än en felkodsavläsning hos BMW.

//Magnus

Re: Provade precis Durametric

Posted: 2010-07-31 11:15:32
by PelleM
Nej gratis var det verkligen inte!

Men om man står på en tävling med cupen och en varningslapa tänds
så kan det bli ännu dyrare om man åker vidare.
Alt att packa ihop och åka hem fast det inte var något allvarligt.
Så i långa loppet kanske det betalar sig.

Pelle M

Re: Provade precis Durametric

Posted: 2010-07-31 13:17:17
by Johnny
PelleM wrote:Efter att ha demonterat airbagen på passagerarsidan samt bytt ratt till en utan airbag så har varningslampan lyst i panelen.

Så i dag satt jag dit 2 Ohms motstånd på kontakterna
Fast innan kopplade jag in durametric diagnostik programmet
och läste av felkoderna.
Felkoderna sa att det var fel på tändkappsel 1,2 och 3.
Monterade motstånden och raderade felloggen.
Läste där efter av felkoderna igen.
Inga fel. :#cheers: .
Trevligt litet program det där.
Skönt att kunna läsa av varför varningslampor tänds, speciellt på cupen där det bara är en
stor röd lampa alt motorlampa som kan börja lysa utan att man vet varför.

Pelle M
Vad kostar Durametric? Själv använder jag VAG-Com på mina VAG-bilar. Men skall tydligen fungera på Porsche också. Har Durametric "Scope-program" där du kan se olika värden medan du kör bilen? Det är ju en bra och nyttig funktion i VAG-Com.
Nu är det ju inte bara felkoder som dessa program kan visa. Man har ju en massa nyttiga funktioner. Köra med servo-pumpen när man luftar bromsar, ändra belysning, koda nycklar och startspärr, adaptation mm. Även om dessa "Kit" är dyra så kan de betala sig på ett par gånger :D

Re: Provade precis Durametric

Posted: 2010-08-01 09:54:06
by PelleM
goto737 wrote:
PelleM wrote:Efter att ha demonterat airbagen på passagerarsidan samt bytt ratt till en utan airbag så har varningslampan lyst i panelen.

Så i dag satt jag dit 2 Ohms motstånd på kontakterna
Fast innan kopplade jag in durametric diagnostik programmet
och läste av felkoderna.
Felkoderna sa att det var fel på tändkappsel 1,2 och 3.
Monterade motstånden och raderade felloggen.
Läste där efter av felkoderna igen.
Inga fel. :#cheers: .
Trevligt litet program det där.
Skönt att kunna läsa av varför varningslampor tänds, speciellt på cupen där det bara är en
stor röd lampa alt motorlampa som kan börja lysa utan att man vet varför.

Pelle M
Vad kostar Durametric? Själv använder jag VAG-Com på mina VAG-bilar. Men skall tydligen fungera på Porsche också. Har Durametric "Scope-program" där du kan se olika värden medan du kör bilen? Det är ju en bra och nyttig funktion i VAG-Com.
Nu är det ju inte bara felkoder som dessa program kan visa. Man har ju en massa nyttiga funktioner. Köra med servo-pumpen när man luftar bromsar, ändra belysning, koda nycklar och startspärr, adaptation mm. Även om dessa "Kit" är dyra så kan de betala sig på ett par gånger :D
Priset på durametric är beroende på vilken model man vill ha.
Dom börjar väl på ca 300 euro och uppåt.
Programet har en funktion som motsvarar VAGs scoop, man bockar i vilka värden man vill se.
Tyvärr så kan inte detta programm göra något åt larmet eller koda nycklar.
Sen beror det på vilken model av Porsche man har hur mycket som går att komma åt.
944/968 har inte så mycket elektronik som dom nya bilarna har.

Men nytta av programet kommer jag alldeles säkert ha.

PelleM