Page 1 of 1
Intercooler 931
Posted: 2010-07-30 16:19:07
by Bathory
Ni som satt in intercooler i era 931or. Vad har ni använt & hur har ni monterat den?
Vill ha både bilder & tips.
Sven
Re: Intercooler 931
Posted: 2010-07-31 21:35:37
by gegge
PM:a över en mailadress så kan jag skicka lite idéer på hur man kan göra.
Hur man än vrider och vänder på det är det svårt med en riktigt bra installlering, men många duger
Själv är jag inne på en toppmonterad som sedan ska bli vattenkyld. Eller så blir det en 951 IC och nytt insug om det inte fungerar.
Re: Intercooler 931
Posted: 2010-07-31 22:25:40
by makkanftw
gegge wrote:PM:a över en mailadress så kan jag skicka lite idéer på hur man kan göra.
Hur man än vrider och vänder på det är det svårt med en riktigt bra installlering, men många duger
Själv är jag inne på en toppmonterad som sedan ska bli vattenkyld. Eller så blir det en 951 IC och nytt insug om det inte fungerar.
Jag är definitivt intresserad av lite idéer angående detta

Re: Intercooler 931
Posted: 2010-07-31 22:29:30
by patand
gegge wrote:PM:a över en mailadress så kan jag skicka lite idéer på hur man kan göra.
Går det inte att ta idéerna här i tråden så fler 931 ägare kan ta del av dem.

Re: Intercooler 931
Posted: 2010-08-01 00:32:46
by gegge
Mina åsikter snabbt föreklade:
Börja i rätt ände! En värmeväxlares effektivitet beror på stora temperaturskillander och flöden. Alltså massa KALL luft/vatten som passerar IGENOM intercoolern. Därför behöver inte en enorm synlig utanpå grillen vara bättre än en liten via en kylkanal. En bra utformad kanal är ca 1/4 av kylaren area och trumpetformad. Det ska finns utrymme på baksidan för varm luft att försvinna för att kall luft ska kunna passera. Utnyttja över och undertryck i karossens linjer. Spraya vattendimma på kylaren - inte droppar eller strålar.
Långa rör ger inte försenad respons eller lag - vilket en onödigt stor IC eller tjocka rör kan ge. Böjar, krökar och ändringar i area ger tryckfall som måste kompenseras med ökat ladd vilket ger värme. Behåll gashastigheten och röreslenergi så långt det är möjigt.
Plats är ett problem: batterilådan, ovanpå ventilkåpan, ovan/under/framför kylaren, vid expansionskärlet eller spolarbehållaren är möjliga. Alla är kompromisser. Eller flytta på kylaren!
Re: Intercooler 931
Posted: 2010-08-01 00:56:22
by gegge
Två utanförlådanlösninger:
Montera IC:n liggandes under/framför kylaren men en vinklad skiva ovanpå som scoop. Fungerar bara på GT fronten som tillåter plats. Eller under/bakom kylaren med en skiva under IC:n som scoop och suger upp luften, skyddar dessutom IC:n.
Montera IC:n liggandes tight under huven och ha utsläppen genom huven via galler eller borrhål. Kalluften tas underifrån via kanaler från de fyra hålen ovanpå kylaren från grillen. Perfekt övertryck/undertryck som dessutom utnyttjar Bernoullieffekten via luften som passerar ovanpå motorhuven och suger ur IC:n.
Subarulösningen som tillämpas på GT:n är inte bra - men fungerar hyggligt. Det kan förbättras.
En snygg lösning vore en intercooler och kylare vinklad i V-form, med kylaren överst och hål i huven.
Re: Intercooler 931
Posted: 2010-08-01 07:56:57
by balansaxel
Jag gjorde en sober och effektiv installation med en frontmonterad ic från gik framför kylaren på min kompressormatade 924S.
det var en cirka 5cm tjock sak som jag inte minns art# på, den passade dock riktigt bra och rören (2") gick att dra genom dom små hålen där fram bara man gav dom lite massage.
Ev. så ser 924S lite annorlunda bla. skruvad frontplåt, men det borde vara små skillnader tycker jag....
Lycka till!
Re: Intercooler 931
Posted: 2010-08-01 13:13:11
by patand
balansaxel wrote:Ev. så ser 924S lite annorlunda bla. skruvad frontplåt, men det borde vara små skillnader tycker jag....
Största skillnaden på 924S och 924 Turbo är dock att 924 Turbo har ett stor K-jetronic bränslehuvud som är i vägen för vettig rördragning mellan frontmontorad IC och turbo/insug. Jag ser inte något problem att få plats med en frontmonterad intercooler utan problemet är som sagt rördragningen.
