Page 1 of 1

Gungig bil, vad mer än stötdämpare kan det vara?

Posted: 2010-07-26 22:22:51
by Maxx
Maxx i sin biltråd om stötdämparna under körningen på Gelleråsen wrote:De ville inte riktigt hänga med i tempot så det kändes lite gungigt i bakänden mest hela tiden, i synnerhet genom högern före Ejes [på Gelleråsen]. Spännande värre på väg ner i svackan. Gatdäck och gamla gummibussningar hjälper väl till också.
Jag har ett H&R clubsport-coiloverkit på Liebling, min 968 CS.

Vi monterade ner fjäderbenen bak i kväll i syfte att skicka dem på renovering. Vid inspektion så ser de helt oskadade ut, inget läckage eller spår av gamla läckage. Gummibussningarna såg dock rätt illa ut, men det borde inte påverka dämparnas funktion. Kan dämparna vara slitna utan att ha läckt?

Som beskrivet ovan så gungar/"hoppar" bakvagnen vid kurvtagning i fart. Känns väldigt otryggt. Om det hade varit en standard sliten bruksbil som pressats för långt så hade jag förväntat mig beteendet, men inte av till en sportbil med ett coiloverkit som ska vara anpassat för bankörning.

Vad mer än dämparna skulle kunna vara orsaken till gungigheten i höjdled? Letar jag på fel ställe?

Det sitter original gummibussningar i hjulupphängningarna, men de verkar vara i bra skick.

Kan gatdäcken vara orsaken? För högt lufttryck? För lågt lufttryck? Slitaget på däcken (Goodyear Eagle F1 GS-D3) var jämnt över hela ytan med marginellt mer slitage ju närmare innerkanten man kommer, någon millimeters skillnad på ytter- och innerkant. Inget iögonfallande alls!

IMG_0173.JPG
Övre infästning
IMG_0174.JPG
Övre infästning
IMG_0177.JPG
Övre infästning
IMG_0178.JPG
Nedre infästning

Re: Gungig bil, vad mer än stötdämpare kan det vara?

Posted: 2010-07-27 11:02:23
by firefish
Oljan, iaf i Leda men troligtvis gäller det alla dämpare, blir tunnare när den slits vilket rimligtvis borde medföra mindre dämpning/mer gung.