Page 1 of 1
Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-22 13:03:23
by SeaGull
Det håller inte att åka till däckverkstan och bli rånad varje gång man skruvat med hjulupphängningen.
Camber är enkelt, men toe svårare. Läste nånstans att man kan avända snören, men har inte hittat nån bra beskrivning, så jag gjorde en egen variant. Jag har riggat upp och mätt 2 gånger och det skiljde som mest 0.1 grad.
Iden är att få 2 helt parallella snören genom att såga spår i 2 ihoptvingade trälister (=exakt samma avstånd mellan spåren i främre och bakre listen), och spänna up (persienn) snören på vardera sidan av bilen att mäta mot.
Gjorde sedan ett program för att slippa göra beräkninen mer än en gång.
Se bild på mätning. Nån som kan verifiera beräkningarna? (civilingenjör med räkneabstinens?)
Vad tror ni om metoden/nogrannheten, räcker den?
Tycker det sliter mycket däck innerkant fram, om mätningen stämmer är orsaken cambervinkeln, inte toe.
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-22 13:24:39
by gurra
Mätte du upp så att inte rektangeln du gjorde med snörena var rombformad?
Ser inte ut att vara samma avstånd mellan snöret och fälgcentrum på både vänster och höger sida och vilket isåfall skulle göra toemätningen felaktig.
Om jag tänker rätt när jag ser dina siffror i programmet verkar rektangeln vara rombformad åt vänster vilket isåfall skulle ge större uppmätt toe in på högersidan och minskad uppmätt toe in på vänster.
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-22 16:11:53
by SeaGull
Glömde skriva att jag gjort lika långa snören med knutar. Tillsammans med spåren i trälisterna borde detta göra att snörena alltid är parallella.
gurra wrote:Om jag tänker rätt när jag ser dina siffror i programmet verkar rektangeln vara rombformad åt vänster vilket isåfall skulle ge större uppmätt toe in på högersidan och minskad uppmätt toe in på vänster
För att det inte skall bli så komplicerat att rigga upp mätningen så kompenserar jag i beräkningarna för att snörena inte är parallella med bilen. Det är denna beräkning jag är lite osäker på, vore bra om nån kunde verifiera resultatet.
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-23 10:05:39
by gurra
SeaGull wrote:För att det inte skall bli så komplicerat att rigga upp mätningen så kompenserar jag i beräkningarna för att snörena inte är parallella med bilen. Det är denna beräkning jag är lite osäker på, vore bra om nån kunde verifiera resultatet.
Ja det är nog där det kan bli lurigt. Skulle nog säga att det bästa är att justera in snörena så de har samma avstånd mot fälgcentrum på båda sidor bak respektive fram, då slipper du potentiella felkällor vid omräkningar.
Förresten, snyggt jobbat med både mätdonen och dataprogrammet!
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-24 08:17:32
by Berg
Får samma värden på vinklarna som du. I mm så skiljer det däremot. Definitionsfråga? Jag räknade med hypotenusa=460 mm och sinus för vinkel, toe(mm)=460*sin(vinkel). Ger större värden.
Testade något liknande tidigare och spände upp snören mellan pallbockar. Tycker din lösning är bättre då man har parallelliteten given mha listerna.
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-24 12:34:56
by Pär Hylander
SeaGull wrote:Glömde skriva att jag gjort lika långa snören med knutar. Tillsammans med spåren i trälisterna borde detta göra att snörena alltid är parallella.
gurra wrote:Om jag tänker rätt när jag ser dina siffror i programmet verkar rektangeln vara rombformad åt vänster vilket isåfall skulle ge större uppmätt toe in på högersidan och minskad uppmätt toe in på vänster
För att det inte skall bli så komplicerat att rigga upp mätningen så kompenserar jag i beräkningarna för att snörena inte är parallella med bilen. Det är denna beräkning jag är lite osäker på, vore bra om nån kunde verifiera resultatet.
Hur är tänket runt den kompensationsberäkningen? Jag tycker du har hittat en trevlig metod, men jag funderar på om den kompensationen verkligen kan göras? (normalt sett tror jag man brukar försöka hitta bilens "längdaxel" att kalibrera sig mot
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-25 09:27:47
by SeaGull
gurra wrote:Ja det är nog där det kan bli lurigt. Skulle nog säga att det bästa är att justera in snörena så de har samma avstånd mot fälgcentrum på båda sidor bak respektive fram, då slipper du potentiella felkällor vid omräkningar.
Pär Hylander wrote:Hur är tänket runt den kompensationsberäkningen? Jag tycker du har hittat en trevlig metod, men jag funderar på om den kompensationen verkligen kan göras? (normalt sett tror jag man brukar försöka hitta bilens "längdaxel" att kalibrera sig mot
Jag räknar först ut snörenas vinkel relativt bilen. Räknar sedan ut vinkeln för varje hjul och adderar/subtraherar snörvinkeln som kompensation. Inser att detta är en förenkling då jag inte kompenserar för vridningen. Viktigt är också att ratten/framhjulen står rakt eftersom hjulen styr olika mycket. Om man riggar upp med samma avstånd på båda sidor sker ingen kompensering, men det blir mycket flyttande på prylarna. Lätt att snubbla på något, och då är det bara att börja om ...
Jag tror det ändå är tillräckligt, största felet blir ändå vid mätningen av avstånden till fälgkanten.
En fördel med metoden är att den ger individuell hjulvinkel bak, inte en summavinkle.
Berg wrote:Får samma värden på vinklarna som du. I mm så skiljer det däremot. Definitionsfråga? Jag räknade med hypotenusa=460 mm och sinus för vinkel, toe(mm)=460*sin(vinkel). Ger större värden.
Kul att få det verifierat, antar då att du tänkte lika som beskrivet ovan.
Presenterade också värdet i mm eftersom oftast snackas mm. (beroende på mätmetoden) Tanken var att det skall vara fälgkantens/mätpunktens avvikelse från rakt, vet inte vad som är bäst att presentera. Ser också nu att mm-värdena bak inte är rätt, skall kolla på detta.
Jag skall snygga till programmet och ladda upp det, så vi se om nån mer provar, det är iallafall en billig metod.
Körde med PCS i Härnösand igår, Har ställt max camber bak och sänkt max med originalinställningen, ger ca. -2grader camber bak, men detta räcker inte, det kränger för mycket. Behöver hårdare fjädrar, har idag i stort sett original.
Körde också förra året i Härnösand, då var vi ca. 6-7 frontmotorporschar, i år endast 2, min 968 och en äldre damkörd 944. (som åkte av, bromsproblem efter nedförsrakan?) Massor av GT3'or ...
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-25 11:06:58
by Pär Hylander
SeaGull wrote:
Jag räknar först ut snörenas vinkel relativt bilen. Räknar sedan ut vinkeln för varje hjul och adderar/subtraherar snörvinkeln som kompensation. Inser att detta är en förenkling då jag inte kompenserar för vridningen. Viktigt är också att ratten/framhjulen står rakt eftersom hjulen styr olika mycket. Om man riggar upp med samma avstånd på båda sidor sker ingen kompensering, men det blir mycket flyttande på prylarna. Lätt att snubbla på något, och då är det bara att börja om ...
Jag tror det ändå är tillräckligt, största felet blir ändå vid mätningen av avstånden till fälgkanten.
En fördel med metoden är att den ger individuell hjulvinkel bak, inte en summavinkle.
Ja, detta bör bli tillräcklig garagenoggrannhet! Jag tror precis som du att felet från metoden blir klart underordnat mätfelet mot fälgkanten. Elegant!
Jag skall snygga till programmet och ladda upp det, så vi se om nån mer provar, det är iallafall en billig metod.
Ja, gärna! Vad har du kodat det i?
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-07-27 13:35:55
by SeaGull
Har nu lagt upp programmet på nätet. Vore kul om någon mer provade, isåfall: rapportera i tråden.
http://hem.bredband.net/waplink/" onclick="window.open(this.href);return false;
Försökte få programmet att installera direkt från nätet. Publish funkar, filerna laddas upp via ftp, websidan skapas, men när man klickar på länken så öppnas källkoden till html-sidan.
Visual Studio är inte mitt verktyg. Nån som kan förklara?
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-08-02 12:31:17
by JohanX
Borde inte fälgdiametern påverka graderna vid framräkningen, alltså det blir väl skilnad på vinkeln om man har 16" eller 19" t.ex.?
Vilken fälgdiameter är programmet avsett för?
//EDIT

Såg inte att det faktiskt fanns rutor att fylla i för detta, sorry

EDIT//
Tänkte testa detta program när det är dags för hjulinställning...
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-08-02 20:00:10
by gegge
Ser riktigt vettigt ut, men kan man mäta skillnader under 1mm med skjutmåttet med snöre som mothåll?
Jag använder en annan variant: Ett billigt laservattenpass läggs horisontellt längs yttersidan på däcket och så skjuter man på garageväggen 4-5m längre bort. Sedan lägger jag vattenpasset vertikalt och skjuter i backen på en tumstock för att få yttre spårvidd (kompensera för camber!). Med lite trigonometri får man graderna enkelt med rätt stor noggranhet. Fram speler mittlinjen inte så stor roll, bak skjuter jag mot framhjulen för att kolla att det spårar. (Camber mäter jag med Biltemas vinkelvattenpass med snurrgradskiva.)
Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-08-03 18:41:48
by SeaGull
JohanX wrote:Tänkte testa detta program när det är dags för hjulinställning...
Kul, berätta hur det går. Hoppas du hittade 'Hjälp'-knappen längst ner i programfönstret.
gegge wrote:Ser riktigt vettigt ut, men kan man mäta skillnader under 1mm med skjutmåttet med snöre som mothåll?
Om du tänker på värdena i min exempelbild så har jag bara läst av skjutmåttet, i praktiken blir det kanske en nogrannhet på 0.5 - 1.0mm. Det är nog faktiskt lättare att mäta med linjal.
Jag funderade också på laser. Om man fäster ett roterande laserpass på ett hjul i taget och ritar markeringar på väggen framför, bakom, och i taket. Då borde man kunna räkna ut både toe och camber med samma mätning.

Re: Mätning hjulvinklar
Posted: 2010-08-04 23:25:13
by FSN
Tjusigt program. Jag har använt samma metod som dig tidigare men med två laservattenpass som skapar två lodräta plan. Passen har jag adaptrar till som monters fast bakom bilen i bakre kofångarfästena. Laserplanen lodas, sen är det exakt samma variant som dina snöre fast med miniräknare istället.