Gärna How to i Dummy-format, dvs utformat för icke elektriker...

//Andgus
944_Driver wrote:Laddningslampan sitter uppe till vänster.
Spänningen på batteriet bör vara 13,7-14,5 Volt när motorn går och laddningen är ok.
Drar bilen mer än 50 mA (0,05 A) från batteriet när bilen är parkerad ska man börja misstänka nått elfel.
Tror du att det finns ett spänningsfall mellan generator och batteri kan du ju alltid mäta direkt på generatorn och se vad du får där, mät på den grova kabeln som går ut från generatorn.
//Magnus
Jepp, har man en mätare med flera mätområden där ett är avsäkrat med tex 2A bränner man lätt den säkringen. Kör man med det området som klarar upp till 10 eller 20 A brukar det inte vara nått problem även om man tappar lite nogrannhet. Det finns dock metoder för att komma runt problemet, men det tänker jag inte redogöra för just nu.Tomas wrote:Se bara upp med eventuella kondensatorer i systemet, de drar en hög ström en kort stund när de laddas upp då du kopplar in batteriet och kan därmed bränna amperemetern.
Users browsing this forum: No registered users