Kolla strömtjuvar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Kolla strömtjuvar?

#1 Post by andgus »

Hur kopplar man upp sig för att kolla strömtjuvar på enklaste sätt?
Gärna How to i Dummy-format, dvs utformat för icke elektriker... :D
//Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

Spänning (volt) mäter man ju mellan + och -
Men du kan enkelt mäta om någonting stjäl störm genom att använda en amperemeter. Den kopplar man i serie, alltså, du lyfter på en pol (spelar ingen roll vilken) och mäter genom den andra polen och den lösa kabeln.
Mätaren kommer förmodligen ge utslag på någonting, tex ett larm.
944_Driver wrote:Laddningslampan sitter uppe till vänster.
Spänningen på batteriet bör vara 13,7-14,5 Volt när motorn går och laddningen är ok.
Drar bilen mer än 50 mA (0,05 A) från batteriet när bilen är parkerad ska man börja misstänka nått elfel.

Tror du att det finns ett spänningsfall mellan generator och batteri kan du ju alltid mäta direkt på generatorn och se vad du får där, mät på den grova kabeln som går ut från generatorn.

//Magnus
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Se bara upp med eventuella kondensatorer i systemet, de drar en hög ström en kort stund när de laddas upp då du kopplar in batteriet och kan därmed bränna amperemetern.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Tomas wrote:Se bara upp med eventuella kondensatorer i systemet, de drar en hög ström en kort stund när de laddas upp då du kopplar in batteriet och kan därmed bränna amperemetern.
Jepp, har man en mätare med flera mätområden där ett är avsäkrat med tex 2A bränner man lätt den säkringen. Kör man med det området som klarar upp till 10 eller 20 A brukar det inte vara nått problem även om man tappar lite nogrannhet. Det finns dock metoder för att komma runt problemet, men det tänker jag inte redogöra för just nu.

En smidig metod kan vara att rycka ut en säkring i taget och mäta i säkringshållaren, då får man direk besked om var strömmen förbrukas.

Alltså, slå av tändningen, släck innerbelysningen och stäng gärna dörrarna också och larma på om det är möjligt. Ryck ut en säkring och stick in mätsladdarna där den satt och läs av multimetern, visar den mycket nära noll efter några sekunder så är läget lungt och du går vidare till nästa säkring.

Multimetern kopplar du in för strömmätning, likström. Börja på högsta läget, 10 eller 20 A så slipper du byta säkring i instrumentet. Själv köper jag säkringar för detta i 10-pack....

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#5 Post by andgus »

Tack alla vänliga för tips. Jag har själv varit inne på att mäta över säkringarna för att kunna ringa in "problemet" men inte haft riktigt på fötterna för att veta hur. :roll:
Bl a hur mätområdet på instrumentet ska vara kalibrerat.
//Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users