Tändmodul 924 NA
Posted: 2010-07-20 09:31:13
Har nån koll på om tändmoduler tom 1978 kan ersätta tändmodul från 1979-1980 och vice versa???
Om jag förstått rätt gäller följande:
-Till och med 1978 användes Bosch 0 227 100 010.
-1979-1980 användes Busch Jaeger Elektro TZJ 2 PL-Nr 2281-01.
-Från 1981 användes TCI-H system som delar tändmodul med Audi, Saab, ..
Jag vill nu testa om Busch Jaeger är sönder genom att sätta dit en annan enhet och undrar då om jag kan "pilla" dit en Bosch 0 227 100 010??? Som jag har liggande.
Har studerat elschema fig 5.3 och 5.4 i Haynes Chapter 5, sid 126-127. Med lite god vilja kan man tro att de olika systemen kan ersätta varandra om man kopplar anslutningarna rätt i boxen. En kontakt blir oansluten för Bosch 0 227 100 010 i en 79-80 bil eftersom sladden till varvräknaren går från tändspolen. Men på schemadragningen, chapter 11 electrics, verkar de i alla fall vara oanslutna och ledaren till varvräknaren tas till samma uttag som till spolen.
Möjligen måste asnlutningen till brytarfunktionen tändfördelaren vara rätt polariserade? Kanske finns nån "plus/minus där"!?
Något som verkar skilja är spolens interna koppling samt motståndsvärdena.
Anslutning till startmotorn kan kanske vara oansluten den ger väl bara extra effekt vid start och dåliga förhållanden. Och då verkar de olika motståndskopplingarna bli "lika" = 1 Ohm.
Vet någon vad som är möjligt?
Om jag förstått rätt gäller följande:
-Till och med 1978 användes Bosch 0 227 100 010.
-1979-1980 användes Busch Jaeger Elektro TZJ 2 PL-Nr 2281-01.
-Från 1981 användes TCI-H system som delar tändmodul med Audi, Saab, ..
Jag vill nu testa om Busch Jaeger är sönder genom att sätta dit en annan enhet och undrar då om jag kan "pilla" dit en Bosch 0 227 100 010??? Som jag har liggande.
Har studerat elschema fig 5.3 och 5.4 i Haynes Chapter 5, sid 126-127. Med lite god vilja kan man tro att de olika systemen kan ersätta varandra om man kopplar anslutningarna rätt i boxen. En kontakt blir oansluten för Bosch 0 227 100 010 i en 79-80 bil eftersom sladden till varvräknaren går från tändspolen. Men på schemadragningen, chapter 11 electrics, verkar de i alla fall vara oanslutna och ledaren till varvräknaren tas till samma uttag som till spolen.
Möjligen måste asnlutningen till brytarfunktionen tändfördelaren vara rätt polariserade? Kanske finns nån "plus/minus där"!?
Något som verkar skilja är spolens interna koppling samt motståndsvärdena.
Anslutning till startmotorn kan kanske vara oansluten den ger väl bara extra effekt vid start och dåliga förhållanden. Och då verkar de olika motståndskopplingarna bli "lika" = 1 Ohm.
Vet någon vad som är möjligt?