931 ryker, hur farligt är det?
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2009-11-04 11:42:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingfors, Finland
- Contact:
931 ryker, hur farligt är det?
Nu skulle jag behöva lite hjälp med vad jag borde göra med bilen och motorn.
Bilen ryker blått rök. Den ryker mest efter kall starten. När motorn är varm ryker det inte med tomgång men om man sparkar på pedalen så ryker det igen. Den tar olja ungefär 1l/1000km. Bilen går väldigt bra och känns stark.
Läckage är 28%, 20%, 22% och 20%. Är de här siffrorna väldigt dåliga för en 931?
Jag har bytt tändstiften nu två gånger inom 3 månader och treans stift har varit mycket oljig och trasig. Treans kolv toppen ser också oljig ut.
Har ni några åsikter vad det kunde vara och hur farligt det egentligen är?
Det kan ju vara flera orsaker till rykning… ventilen, spridarna, kolvar, kolvringar, osv.
Att renovera toppen är ju inte så stort katastrof, det kostar ju väldigt mycket men det kan jag handla med. Men om kolvar och kolvringar måste bytas kostar det jävligt mycket.
Mitt största problem är att jag inte kan göra mycket själv. Så jag måste ha någon verkstad att fixa den. Tyvärr litar jag inte så mycket på de lokala verkstäder. Vilken verkstad kunde ni rekommendera i Stockholms trakten? Jag har läst att Peter Lindvall är duktig och inte så dyrt som Porsche Centern.
Bilen ryker blått rök. Den ryker mest efter kall starten. När motorn är varm ryker det inte med tomgång men om man sparkar på pedalen så ryker det igen. Den tar olja ungefär 1l/1000km. Bilen går väldigt bra och känns stark.
Läckage är 28%, 20%, 22% och 20%. Är de här siffrorna väldigt dåliga för en 931?
Jag har bytt tändstiften nu två gånger inom 3 månader och treans stift har varit mycket oljig och trasig. Treans kolv toppen ser också oljig ut.
Har ni några åsikter vad det kunde vara och hur farligt det egentligen är?
Det kan ju vara flera orsaker till rykning… ventilen, spridarna, kolvar, kolvringar, osv.
Att renovera toppen är ju inte så stort katastrof, det kostar ju väldigt mycket men det kan jag handla med. Men om kolvar och kolvringar måste bytas kostar det jävligt mycket.
Mitt största problem är att jag inte kan göra mycket själv. Så jag måste ha någon verkstad att fixa den. Tyvärr litar jag inte så mycket på de lokala verkstäder. Vilken verkstad kunde ni rekommendera i Stockholms trakten? Jag har läst att Peter Lindvall är duktig och inte så dyrt som Porsche Centern.
Last edited by Carrera on 2010-07-19 20:41:02, edited 1 time in total.
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
det är olja som förbränns, därför är röken blå.. hur långt har motorn gått??
skulle gissa på ventiltätningar.. men kan även vara kolvringarna.. gör ett komptest, det hade vart det första jag gjort. men oavsett vad det är så får du nog lyfta toppen..
skulle gissa på ventiltätningar.. men kan även vara kolvringarna.. gör ett komptest, det hade vart det första jag gjort. men oavsett vad det är så får du nog lyfta toppen..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
kan lika gärna vara sjuk turbo. Tror även bilar utan katalysator kan ryka lite blåaktigt om dem går för fett?
- Marcus
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2009-11-04 11:42:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingfors, Finland
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
Motorn har gått ungefär 11000 mil vart av 9500mil i Tyskland av första ägaren. Efter import till Sverige hade den stått närmare 20 år före den togs i bruk igen. Jo-o, toppen måste komma av...rob3rt wrote:det är olja som förbränns, därför är röken blå.. hur långt har motorn gått??
skulle gissa på ventiltätningar.. men kan även vara kolvringarna.. gör ett komptest, det hade vart det första jag gjort. men oavsett vad det är så får du nog lyfta toppen..
Bilen har en totalt renoverad 937 turbo som har got under 100mil, så det borde inte vara turbon som ryker...makkanftw wrote:kan lika gärna vara sjuk turbo. Tror även bilar utan katalysator kan ryka lite blåaktigt om dem går för fett?
Bilen har gått ganska fett men nu borde den vara justerad.
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
nja, mina ryker dom med, prova att byta olja. Jag kör med lågrykande mineralolja, det är stor skillnad på vilken olja som man använder har jag märkt. Syntet olja verkar ryka mera.. Gissar på att tätningar och sånt inte var lika bra för 30år sen, och att syntet oljor slinker igenom lättare, genom tätningarna?
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2009-11-04 11:42:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingfors, Finland
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
Joo, olja måste jag byta.
Jag har Castrol Magnatec 10W-40 och den är inte helt bra för en äldre bil.
Jag kommer att byta till Valvoline VR1 Racing 20W-50.
Vi får se om det hjälper...
Jag har Castrol Magnatec 10W-40 och den är inte helt bra för en äldre bil.
Jag kommer att byta till Valvoline VR1 Racing 20W-50.
Vi får se om det hjälper...
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
Det låter som du gjort en sk leak-down mätning. Det fina med en sådan mätning, som säger mycket mycket mer än endast en kompressionstrycksmätning, är att man få vägledning med var läckaget kommer ifrån.Carrera wrote:
Läckage är 28%, 20%, 22% och 20%. Är de här siffrorna väldigt dåliga för en 931?
Jag har bytt tändstiften nu två gånger inom 3 månader och treans stift har varit mycket oljig och trasig. Treans kolv toppen ser också oljig ut.
Har ni några åsikter vad det kunde vara och hur farligt det egentligen är?
Det kan ju vara flera orsaker till rykning… ventilen, spridarna, kolvar, kolvringar, osv.
- Bubblar det i expansionskärlet så är det ngn form av läckage mellan föbränningsrum och kylkanal, tex. topplockspackning eller spricka i toppen
Väser det i avgasröret så är det troligen en avgasventil som läcker
Väser det i insuget så är det troligen en insugningsventil
Väser det i oljepåfyllningen eller där oljestickan ska sitta så är det troligen en kolv eller kolvringar/cylinder som är dålig.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2009-11-04 11:42:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingfors, Finland
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
Tack Pär för tippsen!Pär Hylander wrote:Det låter som du gjort en sk leak-down mätning. Det fina med en sådan mätning, som säger mycket mycket mer än endast en kompressionstrycksmätning, är att man få vägledning med var läckaget kommer ifrån.Carrera wrote:
Läckage är 28%, 20%, 22% och 20%. Är de här siffrorna väldigt dåliga för en 931?
Jag har bytt tändstiften nu två gånger inom 3 månader och treans stift har varit mycket oljig och trasig. Treans kolv toppen ser också oljig ut.
Har ni några åsikter vad det kunde vara och hur farligt det egentligen är?
Det kan ju vara flera orsaker till rykning… ventilen, spridarna, kolvar, kolvringar, osv.
- Bubblar det i expansionskärlet så är det ngn form av läckage mellan föbränningsrum och kylkanal, tex. topplockspackning eller spricka i toppen
Väser det i avgasröret så är det troligen en avgasventil som läcker
Väser det i insuget så är det troligen en insugningsventil
Väser det i oljepåfyllningen eller där oljestickan ska sitta så är det troligen en kolv eller kolvringar/cylinder som är dålig.
Jo, jag måste diskutera lite mera med mekanikern som gjorde leak-down mättning efter han kommer tillbaka till jobbet.
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2009-11-04 11:42:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingfors, Finland
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
OK, har nu bytt olja till Valvoline Racing VR1 20W-50. Jag tillsat också Liqui Moly "Oil Leak Stop".
Efter att ha kört bara ungefär 100km ryker det inte längre... åtminstone inte så mycket. Och Oil Leak Stop borde fungera inte före jag har kört 600-800km.
Kan det egentligen vara så att bra olja gör en så stor skillnad...
Kommer att köra lite mera nu med 931:n och vi tar ett nytt leakdown test nästa vecka.
Efter att ha kört bara ungefär 100km ryker det inte längre... åtminstone inte så mycket. Och Oil Leak Stop borde fungera inte före jag har kört 600-800km.
Kan det egentligen vara så att bra olja gör en så stor skillnad...
Kommer att köra lite mera nu med 931:n och vi tar ett nytt leakdown test nästa vecka.
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
Re: 931 ryker, hur farligt är det?
Jo, rätt olja gör stor skillnad, jag har haft 931:or som knappt har synts på tomgång... men byter man olja, så syns dom igen!
kolla att vevhus ventilationen funkar, det gör ochså stor skillnad, jag har haft läckage i locket på svarta burken, då rycker det igen...
/7 Lasse

kolla att vevhus ventilationen funkar, det gör ochså stor skillnad, jag har haft läckage i locket på svarta burken, då rycker det igen...
/7 Lasse
Who is online
Users browsing this forum: No registered users