Page 1 of 1
Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-10 23:14:45
by AXL944
Hej,
Bytte koppling i min 951:a och satte i en Sachs lamell - typ 930 som skall tål lite mer moment.
Har inte hunnit köra så mycket men har fått rejält mycket judder vid nedväxling och ibland vid start eller backning.
Planslipade svänghjulet och tyckte att jag gjorde ordentligt rent innan jag monterade ihop igen.
Ny lamell, ny tryckplatta, nytt urtrampn. lager mm. mm. mm.
Kopplingen fungerar fint i övrigt.
Ngn som har input på vad jag kan kolla innan jag river ned skiten igen. Ser verkligen inte fram emot det och alla grejer som går att göra/kolla innan känns ju bra att ha gjort...
mvh
Axl
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-10 23:19:38
by emm
Longshot... min tps var inte rätt ställd efter turbobytet (klickade inte som den skulle) och det märktes rejält när jag växlade ner och motorbromsade. Med rätt klick i tps försvann det helt.
Som sagt longshot...
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-10 23:20:09
by Karl Birgander
"judder"? Vad menar du?
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 00:13:05
by AXL944
Judder är väl kanske lite amerikanska - alltså att när jag växlar ned och inte varvtalsmatchar så snyggt så hoppar drivlinan (motor/låda) i sina fästen tills dess att jag helt fått kopplingen att greppa igen.
Kommer även vid krypkörning om jag har lite för lite gas eller kliver av kopplingen lite för fort.
Hade lite tidigare då kopplingen var sliten och efter 2 varv på ringen så hoppade det en del - antar att den blev lite för varm.
TPS:en - värt att kolla.
Mer info är att jag åker MAF (lindsey) - men tror att detta elände är pga. kopplingen...
/Axl
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 00:23:48
by Tux
Härdpunkter i svänghjulet kan vara en gissning som ger sådana problem... Och de kan ju förstärkas av ny lamell. Jag trodde jag hade gummipuckshaveri på g, men det var dylika härdpunkter i kombination med sliten lamell.
/P
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 00:36:36
by AXL944
Härdpunkter i svänghjulet - antar att det är på ytan då?
Fick ju planslipat svänghjulet - men kanse det inte räcker?
Hur fick du ordning på det?
/Axl
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 00:41:49
by Karl Birgander
Funkar av/på bra på kopplingen?
Ingen tendens att den slirar lite först och inte släpper på helt?
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 00:53:16
by AXL944
Nja, tycker ju att själva pedalkänslan är sämre nu än vad det var tidigare (innan bytet) och den frikopplar ganska direkt när man börjar trycka på pedalen. Så har försökt justera lite på koppl. cylindern (spelet) men tycker inte att det blev så mycket bättre.
Bytte slavcylinder och slang mellan cylindrarna samtidigt som kopplingen. Knepigt att lufta, men tror att jag fått ur all luft.
Axl
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 08:24:39
by Tux
AXL944 wrote:Härdpunkter i svänghjulet - antar att det är på ytan då?
Fick ju planslipat svänghjulet - men kanse det inte räcker?
Hur fick du ordning på det?
/Axl
Sanden bytte mitt svänghjul till ett beggat om var ok.
Vet ej om det räcker att planslipa.
/P
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-11 21:06:47
by maverick
Karl Birgander wrote:Funkar av/på bra på kopplingen?
Ingen tendens att den slirar lite först och inte släpper på helt?
Inte för att kapa tråden men exakt det problemet har jag (förutom alla andra)!
Försöker jag dra iväg från stillastående på en våt vägbana så känner jag hur kopplingen slirar istället för att greppa tag och låta hjulen förlora fästet.
Re: Ny koppling och "judder" - bara att riva ner igen?
Posted: 2010-07-18 10:15:29
by Jørgen Berntsen
Hei
Jeg har også det samme problemet med "judder"når jeg växlar ned. Det ble ikke noe bedre når lamellen ble byttet (gummipucken tog slut når jeg var på ringen og jeg måtte få et verksted til å bytte), ble heller litt værre. Jeg har isteden tilpasset meg og vartallsmatchar alltid så det går å leve med, men hadde vært fint å finne en løsning på dette.
Jeg har tenkt at svinghjulet var problemet og tenkte å planslipe neste gang jeg tar det opp. Kjedelig at du har problemer selv om du har planslipt. Skjønner ikke helt hva annet det kan være enn svinghulet..
Veldig interessert i å høre hva du kommer frem til.