Page 1 of 1

Bilen vägrar starta

Posted: 2010-07-10 13:35:33
by Niclas J
Har läst många trådar men inte riktigt hittat rätt med vad som kan överensstämma med mina startproblem. Bilen är en 944 -85B. Bilen la plötsligt av när jag var ute och körde. Därefter vägrar den hålla sig igång. Det går att starta bilen men den dör direkt efter 1-2 sek, hostar eventuellt till någon gång när den nästan dött.

Följande är identifierat och kollat:
Varvräknaren funkar när man vrider om startnyckeln
Har bryggat i säkringsboxen för att utesluta DME-reläet. Bränslepumpen surrar oxå igång och levererar rätt mängd dvs 8-9 dl på 30 sek. Kan mao inte heller vara igensatt bränslefilter.
Tändning finns (den tänder ju trots allt och går 1-2 sek). Gnistor verkar finnas även när motorn håller på att stanna.
Har kollat svänghjulsgivarna och de har rätt motstånd när man mäter på kontakterna (enligt Clarks Garage).
Har kopplat ifrån en spridare. Ingen skillnad mer än att motorn startar men går såklart endast på 3 cylindrar.

Då jag tidigare haft identiska problem undersöktes ovan och allt var normalt. Det jag gjorde i desperation då var att rycka ut två vakumledningar till gasspjällshuset och då vips höll motorn sig igång och gick normalt. När jag satte tillbaka dem igen så fungerade bilen fortfarande normalt (skumt). Nu hjälper inte detta längre. Det är något annat.


Har inte kollat bränsletrycket då jag inte har rätt intrument. Någon som har för utlåning i Malmötrakten?
Finns det någon vänlig själ som kan låna ut sin DME-box i Malmötrakten?
Snackade med 3x Larsson i Malmö som jobbar med Porschar. Någon som har erfarenhet av dem? Dyra? Gör de ett bra jobb? De trodde att det var något elproblem då jag har bränsle och gnista.
Kan det vara någon annan givare/sensor?
Såg att det satt en givare/sensor under gasspjällshuset in i en svart liten box. Någon som vet vad den styr?
I närheten sitter även en liknande givare som är ljusblå och går in i motorblocket. Någon som vet något om denna?

Eftermonterat larm finns, Swedeguard ASR. Kan detta på något sätt spöka?

Snälla hjälp mig med tips så jag kan få njuta av Porschen på vägarna i sommar.

Mvh

Niclas J
0708-830568

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-07-10 14:41:57
by Hasse
Hej! Jag tror att det kan vara luftmängdsmätaren den sitter efter luftfiltret.
Prova att taloss kontakten och sätt dit den igen, bilen startar men dör om inte kontakten är ansluten så du
kanske har glappkontakt där.
Du kan prova att byta luftmängdsmätare med någon i din närhet för att se om den funkar.

Hasse.

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-07-10 18:54:29
by 944_Driver
Instämmer, testa att rycka lite i kontakten till LMM och se om den vill gå då.

Dina tidigare problem låter som strul med 'tomångsmotorn' och/eller TPS. Min fd 944-86 hade liknande problem som avhjälptes med en rengörning och justering av nämnda delar samt spjällhuset.

//Magnus

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-07-12 23:18:18
by Niclas J
Hasse wrote:Hej! Jag tror att det kan vara luftmängdsmätaren den sitter efter luftfiltret.
Prova att taloss kontakten och sätt dit den igen, bilen startar men dör om inte kontakten är ansluten så du
kanske har glappkontakt där.
Du kan prova att byta luftmängdsmätare med någon i din närhet för att se om den funkar.

Hasse.
Låter intressant. Skulle kunna vara det som är problemet. Är det fler på forumet som instämmer med Hasse? Dvs om man rycker bort den svarta kontakten med fyra stift så startar bilen men dör direkt?

Niclas J

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-07-14 17:59:44
by 944_Driver
Exakt hur det är med alla årsmodeller av 944 vet jag inte men på gamla pjäser (före 85.5) så hoppar den igång snällt och dör direkt när man testar utan kontakten. Ut och testa, det tar ju 45s att undersöka.

//Magnus

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-07-14 23:05:05
by Niclas J
Då har jag mätt diverse på luftmassemätaren, LMM, AFM och allt vad den kallas. Gick på instruktionen på Clarks Garage, ELECT-22, Air Flow Meter (AFM) Operation and Testing.

Mätte på kontakterna och allt verkar normalt förutom motståndet (Ohm) gällande "air flow sensor internal temperatur sensor". Jag bli inte riktigt klok på om jag ska mäta på själva AFM-kontakterna eller på själva kontakten som man kan koppla ifrån AFM-enheten, tror det är den sistnämna.

Värdena ska vara 1.45 kOhm till 3.3 kOhm (vid 15 till 30 grader Celsius). Jag mätte min till 1.06 kOhm och det var 20 grader ute. Mäter jag på AFM-kontakterna så landar jag på 2.1 kOhm och då är det som det ska....


Någon som har erfarenhet? Om det nu inte är detta, kan det vara TPS:en? Eller någon med andra förslag? Nu är det nästan bara kvar bränsletrycksregulatorn....

Fortfarande ingen i Malmötrakten som kan låna ut sin "databox" någon dag?

Niclas J

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-05 19:28:05
by kalle fridh
jag har faktiskt råkat ut för exakt samma fenomen i en 944 86a. blev stående ikväll amiralsgatan/regementsgatan med många glada miner från förbipasserande :? :lol:

jag ryckte lmm och den beter sig likadant. den tänder direkt men dör såklart direkt. fick bogsering hem och har inte orkat felsöka, vet inte vart multimetern är. Hör av dig om vi ska samarbeta imorgon vid 17tiden om du e sugen :roll:

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-05 20:33:04
by Mats Jacobsson
Hittade denna sida om det kan vara till någon hjälp
http://www.944time.com/porsche/dme/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-05 21:42:42
by bergodalvana
Jag skulle kolla bensinpumpen eller relät. Klassiskt symptom på dessa bilar.

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-05 21:43:34
by Patrik Börjesson
Jag har precis bytt styrbox på min bil efter ett liknande symptom. Min Bil tvärdog och varvräknaren ramlade direkt i botten, även om motorn fortfarande varvade 2000rpm.

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-17 18:47:50
by kalle fridh
jag bryggade dme-reläet idag med en bit papper så den tvångsmatade pumpen. Det var den övre reläkopplingen jag bryggade(längst från kontakterna). den startade direkt.
Har tvättat genom reläets kontakter för att se om den kan hålla sig självmant. Tycker ett relä inte ska kunna
gå sönder... :?
reläet har nummer 944.615.227.00

problemet med bryggningen är att pumpen går även när du tar ut nyckeln. ganska rejsigt att behöva
stänga av pumpen via motorutrymmet 8) :roll:

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-17 21:40:22
by jerker67
kalle fridh wrote:jag bryggade dme-reläet idag med en bit papper så den tvångsmatade pumpen. Det var den övre reläkopplingen jag bryggade(längst från kontakterna). den startade direkt.
Har tvättat genom reläets kontakter för att se om den kan hålla sig självmant. Tycker ett relä inte ska kunna
gå sönder... :?
reläet har nummer 944.615.227.00

problemet med bryggningen är att pumpen går även när du tar ut nyckeln. ganska rejsigt att behöva
stänga av pumpen via motorutrymmet 8) :roll:
våra gamla DME håller inte för värmen dom nya är bättre och kommer från 911an 993, siffer serien börjar därmed med 993.615.227.00 sen lika följande sifferserie som din gamla

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-18 00:34:41
by Johnny
jerker67 wrote: våra gamla DME håller inte för värmen dom nya är bättre och kommer från 911an 993, siffer serien börjar därmed med 993.615.227.00 sen lika följande sifferserie som din gamla
Värmen är inte problemet. Problemet är att att det inte byts förrän de ställer till problem. Sen om sifferserien börjar med 993 har inte heller så stor betydelse, det finns gamla 993.615.227.00 från 1999.
DME-relä till 944 från K.A.E har inte denna sifferserie men däremot har de som alla andra, en datumstämpel och det är datumstämplen som är det som skall kollas. Sitter det ett fem år gammalt DME-relä så skall det bytas.

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-18 16:36:17
by kalle fridh
köper ni nya relä från porsche eller eftermarknad på nätet?

Re: Bilen vägrar starta

Posted: 2010-08-18 19:11:17
by Johnny
kalle fridh wrote:köper ni nya relä från porsche eller eftermarknad på nätet?
Köp gärna på Utzon.
http://www.utzon.se/