Jag bytte kullagren i transaxeln.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Jag bytte kullagren i transaxeln.
Nu vet jag vad det var för fel på min 924a. Det började vibrera i bilen vid transaxeltunneln i 3500rpm så man kunde alltså inte köra i mer än 3500rpm för då skakade det i bilen. När jag tog ned låda och transaxlen så märkte jag att det var kullagren i transaxseln som var slut. fyra stycken 6005 kullager satt det runt axeln. Jag pressade ut dessa och satte dit nya. Och nu finns inga vibrationer. 

- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
Re: Jag bytte kullagren i transaxeln.
Bra jobbat! Var det ett knepigt ingrepp eller enkelt?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- NA-Poster
Har du lust att skriva en snabb guide:)?
-
- NA-Poster
Jag började med att demontera bakaxeln. Vilket är nödvändigt för att få bort transaxeln, som togs ner tillsammans med lådan i ett stycke. Sen så riggade jag upp transaxeln i en horisontalpress. Jag tog ett rör som passade precis i transaxelröret och det var av 6mm godstjocklek. Sen sprutade jag in lite WD40 i hålen som växelspaken sitter skruvad. Jag mätte hur långt in det två yttre lagerpuckarna satt och hur långt transaxeln stack ut ifrån transaxelröret innan jag pressade ur lagerpuckarna. Det är ej lämpligt att försöka slå ur lagerpuckarna för dom kan lätt gå sönder. Sedan svarvade jag en dorn som passade precis i lagerpucken som jag kunde pressa ur lagret med. Jag använde det också till att montera de nya lagren. I lagren satt det på min 76a nylonbussningar som gick lätt att pilla ur och trycka i de nya lagren. Men på nyare modeller sitter det en gummerad stålhylsa som man bör pressa ur med en dorn. Sen pressade jag in lagerpuckarna igen. Jag började med en av de inre ihop med transaxeln sedan den yttre på samma sida innan jag vände jag på transaxelröret och pressade i det inre på andra sidan och sist det yttre på den sidan. Alla med sinsemellan oregelbundna avstånd för att motverka eventuella sinussvängningar på drivaxeln. Finjustering av utstick på transaxel, utförs enkelt med plastklubba. Slutligen montering i omvänd ordning. Lycka till! Jag har även bilder som kan skickas vid intresse. Jag har också en till transaxel liggande.
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
kanon du kan väl lägga ut bilderna här tillsammans med texten...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- NA-Poster
bilderna är för stora
-
- NA-Poster
lagerpuck och lager.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
lagerpuck på väg in i transaxelröret med lagret och transaxeln i.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
lagerpuck fram och baksida.