Page 1 of 1
Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-05 14:16:57
by Zep-924S
Har alltid trott att jag har LSD (diffbroms) för det stod så i annonsen när jag köpte den o på vintern drar det väldigt bra iväg o slirar på båda hjulen. Idag när jag pallade upp den o snurrade på bakhjulen idag så snurrade de åt motsatt håll när växeln var i o åt samma håll med växeln ut. Vad jag lärt mig skall hjulena snurra åt samma håll om man har LSD. Jag har gjort detta tidigare o då har de snurrat åt samma håll men det kan ju vara så att jag hade ur växeln då också. Borde veta detta innan jag köper transmissionsolja.
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-05 15:19:41
by Zep-924S
Kollade upp mina option codes och där finns koden 220 som är 40% LSD. Men varför snurrar hjulen åt olika håll?
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-05 17:46:53
by Mats Jacobsson
Hittade detta
Limited Slip Differential
A Standard limited slip diff, as fitted to the
majority of cars allows the two driven wheels to rotate at different speeds while delivering the same torque to each wheel. The wheels need to travel at different speeds when the car is cornering as the outside wheel has to travel a greater distance than the inside wheel.
This system works fine in most daily driving situations but this system has faults which will become more apparent on slippery surfaces. For example when driving on snow, one wheel may have little or no traction and hence the torque created is negligible and as the diff
transmits the torque 50/50 between the two wheels, the other wheel gets 50% of next to nothing which is why the car will not move forward.
Och detta..
Om det är en Limited så bör den ha bromsad diff, så kallad Limited Slip Differential (LSD). I min -94 finns det en liten infodekal i handskfacket som anger detta. Om du har en LSD-diff måste du ha i en tillsats i oljan (kallas knäppolja) annars kan det smälla rätt ordentligt när du svänger på torrt underlag. Ett sätt att kolla om man har LSD är att lyfta bakaxeln och snurra hjulen med växeln i neutral. Om bägge hjulen snurrar åt samma håll har du LSD, snurrar dom åt motsatt håll har du inte det.
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-05 18:09:07
by JohanX
Zep-924S wrote:Kollade upp mina option codes och där finns koden 220 som är 40% LSD. Men varför snurrar hjulen åt olika håll?
När växeln i är ju transaxeln "ansluten" till diffen och håller fast den därför måste det andra hjulet snurra åt motsatt håll.
När du har friläget i kan diffen snurra "fritt" och därför snurrar hjulen åt samma håll när du har en diffbroms men inte utan diffbroms eftersom det är lättare att dra runt det andar hjulet än diffen och en del av växellådan.
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-05 21:52:41
by Zep-924S
Tack för upplysningen. Hade hört tidigare att det skall snurra åt samma håll men att det bara fungerar utan växel i var en nyhet. Har faktiskt bytt transmissionsoljan nu. Det blev två delar Redline 75W/90ns (Nästan. Blev lite kvar i andra burken) o en del 75W/90. Verkar som bilen svänger lättare nu o utan knakande vid kraftigt rattutslag.
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-06 07:04:26
by Cédric
Det är inte heller något som håller för evighet, sådana måste renoveras med tiden.
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-06 07:18:57
by firefish
Är inte 75W90NS en olja med tillsats för lite slitna synkringar som ska underlätta växlingar? I så fall ska du inte ha den med din lamelldiffbroms eftersom den innehåller ett friktionshöjande medel. Har du en torsendiff (quaife eller liknande) så fungerar den men isf så borde det ena hjulet stå still när du snurrar på det andra (växel i neutral).
Re: Har jag diffbroms eller inte?
Posted: 2010-07-07 17:19:07
by Zep-924S
Har bara förstått att det är flera som tagit o blandat 75W90 med o utan NS. Tycker mig här på forumet ha läst det men kunde inte hitta nån riktigt konkret länk nu. Även på finska porscheforum har de blandat dessa två. Har kört så lite ännu så jag kan inte riktigt uttala mig om hur det fungerar.
firefish wrote:Är inte 75W90NS en olja med tillsats för lite slitna synkringar som ska underlätta växlingar? I så fall ska du inte ha den med din lamelldiffbroms eftersom den innehåller ett friktionshöjande medel. Har du en torsendiff (quaife eller liknande) så fungerar den men isf så borde det ena hjulet stå still när du snurrar på det andra (växel i neutral).