Page 1 of 1
Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-05 12:37:51
by JBlom
Min bil är lite sned sen jag hade ner allt för uppfräschning och bortplockning av stavar. Har satt på H&R kitt på bilen, ställbara coilovers.
Bilen luter ner på förarsidan bak. Den är ca 10mm lägre där än passagararsidan bak samt att den blir högre passagerar fram. Cambern verkar vara kraftigare bak på förarsidan bak.
Om jag justerar camber så att däcket lutar ut med i ovankant så borde höjde bli bättre runt om eller hur löser jag problemet?
Har inte vart in med bilen på hjulinställning än dels för att jag inte tror någon kan justera dessa bilars bakvagnar i Gävle samt att jag velat att allt ska sätta sig lite.
Var och provade justera cambern men vet inte om jag var på rätt väg för muttern som håller krängningshämmaren på insidan kunde jag inte få lös just vid det tillfället.
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-05 18:32:44
by JohanX
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det finns någon camber justering i bakvagnen utan camber vinkeln beror på bärarmens läge (ju mer den rör sig uppåt desto mer ökar negativ camber, dvs hjulet lutar mer innåt upptill).
Original kan man justera höjd (främre justerskruven) och toe (bakre justerskruven) på bakvagnen, eftersom du inte har torsionsstavarna kvar på din bil ska du justera höjden på coiloverna (den främre justerskruven fyller inte längre någon justerfunktion).
Ditt problem borde beror på att hjulen har olika höjd justerad bak och eller fram.
Följande ska göras utan bakre krängningshämmaren. Ställ bilen på en plan yta och lyft upp bilen med en domkraft i mitten på motorbalken så att båda framhjulen hänger i luften, mät sedan från marken och upp till skärmkanten på vardera sida bak. Släpp ner bilen fram och justera fjädrarna bak, repetera detta tills du har samma höjd på skärmkanterna över marken på båda sidor och önskad camber vinkel. Om bilen fortfarande står snett efter det får du göra samma sak fram till på bilen, fast lyfta i mitten bak för att mäta och utan krängningshämmare fram.
Rätt sätt att göra detta är med s.k. cornerweight men med denna metod kan du iaf få bilen i våg.
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-05 18:44:58
by Mats Jacobsson
JohanX wrote:Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det finns någon camber justering i bakvagnen utan camber vinkeln beror på bärarmens läge (ju mer den rör sig uppåt desto mer ökar negativ camber, dvs hjulet lutar mer innåt upptill).
Har för mig att det faktiskt går att justera camber bak
kolla denna tråden
forum/viewtopic.php?f=3&t=22014&p=22046 ... yg#p220466" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-05 18:45:47
by Mats Jacobsson
Mats Jacobsson wrote:JohanX wrote:Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det finns någon camber justering i bakvagnen utan camber vinkeln beror på bärarmens läge (ju mer den rör sig uppåt desto mer ökar negativ camber, dvs hjulet lutar mer innåt upptill).
Har för mig att det faktiskt går att justera camber bak
kolla denna tråden
forum/viewtopic.php?f=3&t=22014&p=22046 ... yg#p220466" onclick="window.open(this.href);return false;
Se en bit ner på denna sida: viewtopic.php?f=3&t=4797
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-05 19:37:25
by JohanX
Jag förstår inte hur den bakre justeringen, krängningshämmar excetern, skulle påverka camber än ytterst lite, bärarmen kan ju bara röra sig framåt eller bakåt i de tre skruvhålen, vilket endast bör påverka toe. Eller missar jag nåt???
Den främre excetern däremot påverkar ju "ride height" och därmed camber OM man har torsionsstavar i bakaxeln, annars gör den absolut ingenting annat än att hålla fast bärarmen.
EDIT nu när jag läste trådarna en andra gång ser jag vad du menar.

Vita ringen är krängar excentern och påverkar alltså cambervinkeln.
Vid den röda pilen använder man ett specialverktyg för att justera toe, enligt tråden.
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-05 20:14:09
by JBlom
Tror jag provar justera lite på camberexentern igen. Men jag ska garanterat göra som du skriver Johan. Har justerat höjden bak där den sitter mer men det resulterade bara i att den lyfte med på passagerarsidan. Kanske får skruva ner fram på passagerarsidan oxå. Blir till att prova sig fram då.

Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-06 11:22:37
by JohanX
Bytte du bussningarna för fjädringsplattan när du tog bort torsionsstavarna eller är det original gummibussningar?
Re: Bakvagnsjustering, camber?!
Posted: 2010-07-06 18:06:26
by JBlom
Har bytt till uretan vid fjädersvärd, yttre och inre.