Page 1 of 1

Tempgivaren

Posted: 2010-06-27 18:08:21
by Pidde
Hej
Finns det någon som kan svara på var tempgivaren sitter på en 951? Har precis bytt kamrem och vattenpump men nu ligger motortempen högre än tidigare, inte på rött men vid det övre sträcket. Jag har luftat men undrar om det verkligen är det som är problemet? Tänkte koppla in en extern tempgivare med markering för att kolla. Därav den första frågan.

Re: Tempgivaren

Posted: 2010-06-27 19:25:53
by bergodalvana
Under insuget i Blocket vid 1:a cylindern...

Re: Tempgivaren

Posted: 2010-06-27 21:17:58
by Pidde
Tack för svaret.

Re: Tempgivaren

Posted: 2010-07-19 20:50:45
by Pidde
Pidde wrote:Hej
Finns det någon som kan svara på var tempgivaren sitter på en 951? Har precis bytt kamrem och vattenpump men nu ligger motortempen högre än tidigare, inte på rött men vid det övre sträcket. Jag har luftat men undrar om det verkligen är det som är problemet? Tänkte koppla in en extern tempgivare med markering för att kolla. Därav den första frågan.
Jag har fortfarande problem med motortempen och tror nu inte att det är givaren eller instrumentet som spökar. Problemet yttrar sig som så att efter ca. 20-30 min körning så stiger tempen hastigt till det övre strecket och mätarnålen hoppar. Om jag ökar på kupévärmen till max så svarar mätaren direkt och sänker till mellan strecken. Före vattenpumpbytet så hade jag inga som helst kylproblem och mätarnålen låg strax över det första strecket. Vid pumpbytet så byttes även termostaten, jag såg i ett annat inlägg i ett liknande ärende ett likartat problem. Någon föreslog att byta termostat men kan det verkligen vara den som är felaktig? Jag har luftat systemet flera gånger och har nu kört igenom ca. 6 liter glykol, kan jag fortfarande ha luft i systemet? Någon som har något förslag?