Startproblem, 924 n/a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Startproblem, 924 n/a

#1 Post by Cédric »

Hej, nu har jag under en längre period brottats med k-jetronic och bilen i allmänhet.

Under sommarhalvåret startade den i princip alltid, men den startar på tok för fett, varvar man inte efter startögonblicket surar den ner sig och varvar kanske igång med lite tur, annars är det ta bort stift och torka som gäller.

Och nu när vinterhalvåret kommmit så har den helt enkelt startat lite när den vill, ibland så surar den ner sig med en gång, och ibland så startar den.
Det är lite jobbigt att ta bort stift och torka ca4 gånger när bilen ska startas så jag söker en lösning på problemet.

Spridarna är bytta, för dom var riktigt dåliga. Men i övrigt vet jag inte, kolla kallstartssprutan på nåt sätt ?

kom gärna med förslag.

mvh Cédric Nyberg

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Pär Hylander »

Kan det vara så att kallstartsventilen går för länge? Minns inte på rak arm vad det är som aktiverar den och vad som gör att den avaktiveras (när startmotorn går?)

Ett enkelt test är att rycka av elkontakten till den och testa hur motorn beter sig då vid start.
Pär Hylander

Sjöberg
S-Poster

#3 Post by Sjöberg »

Ryck kallstartsventilen och kolla vad som händer. Det sitter nåt intill som mha en bimetall skall känna av temperaturen och på så sätt styra hur länge kallstartsventilen skall aktiveras. Jag hade själv startproblem på min 924, fick aldrig helt ordning på varmstartsproblemen, men i princip det enda jag aldrig bytte var just den detaljen.

// SJöberg

Cédric
Addict

#4 Post by Cédric »

har provat rycka kontakten, men då orkar den inte riktigt igång, det verkarr som den sprutar för länge, men jag är inte heller säker på exakt vad det är som styr tiden... kan ju testa med en annnan insprutare, kanske har mer än så här hemma ska se efter vad som blev över efter motorbytet, otroligt störande problem i.a.f.

men tack för hjälpen, kom gärna med fler förslag

Utzon.se
Sponsor

#5 Post by Utzon.se »

Kallstartsventilen styrs av termo-tid-kontakten som sitter under fördelaren närmast torpedväggen (samma ställe som vattentempgivaren)

Termo-tid-kontakten är en eluppvärmd bimetall som:
-Om motorn är kall är sluten tills elvärmningen värmt upp bimetallen och det blir avbrott.
-Om motorn är varm inte är sluten alls pga att bimetallen får värme från motorn.

Ditt nersurningsproblem kanske inte beror på för mycket soppa utan kanske på för lite luft. Testa att starta motorn med halv gas. Det kan ju vara tillsatsluftsliden som kärvar.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Cédric
Addict

#6 Post by Cédric »

är det den där tidsstyrda extraluft ventilen som du syftar på, tror vi testade den förut, och den funkade som den skulle.

Pär Hylander
Raceputte

#7 Post by Pär Hylander »

Edit

Min motor är ju inte helt orginal på dessa bitar, är det samma anordning som m h a bimetall även styr ett av bränsletrycken och därmed påverkar mängden bränsle genom ordinarie spridare? Eller är det en separat anordning?
Pär Hylander

Cédric
Addict

#8 Post by Cédric »

fråga: var exakt i blocket sitter denna bimetallpryl ?

Utzon.se
Sponsor

#9 Post by Utzon.se »

Om du har PET-programmet:
Bild 103-00
Den sitter inskruvad i Mojäng nummer 2 på bilden.

Pär, det är en separat anordning. Den du tänker på är styrtrycksventilen som också värms upp av elvärme/motorvärme.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Raukman
S2-Poster

#10 Post by Raukman »

kallstartsventilen styrs dels av thermotid kontakten och dels av startmotorn, den skall bara spruta när du mal och när motorn är kall, och endast i X antal sekunder. Kruxet är att dom kan läcka ibland, skruva loss hela och täta hålet i insuget och titta efter hur de sprutar.
Tillluftssliden styrs endast av en bimetall.
Kan även va värt att kolla upp styrtrycksventilen, som sitter på blocket med ett par bränsleslangar på.

//Peder

Post Reply