Page 1 of 1

Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-24 13:13:56
by maxcarlsson
Är det någon som har koll på vad motion ratio för bakre krängningshämmarens droplink är på 944 S2? Det är hyfsat besvärande att mäta upp, jämfört med fram.

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-24 13:40:59
by Mats Jacobsson
Citat från fuling på rejsa.nu
Om du tittar bakifrån
o------------A----B

o=bärarmsinfästing under bärarm i karros
A=fjäderbenets infästing
B=leden där spinden är infäst i bärarmen.

Avstånd o till A =L1
Avstånd o till B =L2

MR=L1/L2

Sen lutar fjädermenet lite innåt, kan du syfta for mycket?

MR kommer sjunka något pga luting på fjäderbenet.

Edit:
Syftade lite på bilden.

L1/L2=MR ca 0,76
Vinken på benet ca 15grader -->cos15=0,96
-->
MR=0,76*0,96--> ca ca ca MR=0,73

Länk till tråden
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=4 ... 853d5cda84" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-24 17:15:33
by Pär Hylander
Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser


Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41


Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.

Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri :D En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-24 19:53:59
by Karl Birgander
Pär Hylander wrote:Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser


Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41


Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.

Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri :D En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Finns det möjlighet att lägga upp detta på något sätt på forumet?
Jag är inte sådär väldigt kunnig vad det gäller geometrin, men har jag lite info kring den kärra jag kör så försöker jag ta till mig den och försöker lära mig lite mer.

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-24 20:38:26
by Pär Hylander
Det ligger en äldre version av den på denna sidan som jag sedan länge slarvat bort inloggningsuppgifterna till
http://web.telia.com/~u43006774/?M=A" onclick="window.open(this.href);return false; den som heter med "041209"

I övrigt vet jag inte vi har några vettiga metoder för att distribuera filer

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-24 21:45:33
by maxcarlsson
Pär Hylander wrote:Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser


Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41


Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.

Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri :D En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Vad bra! Jag tar gärna emot det där Excelbladet. Du har PM.

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

Posted: 2010-06-26 11:06:20
by Cédric
Är din krängare rak eller bockad? Räkna på en bockad är ger riktigt dålig noggrannhet, även om man räknar böjningen som "armarna" ger. Jämförde beräknat mot fabriksvärde på skolans v40 förra året och det skiljde väldigt mycket.