Slopa balansaxlarna?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Andreas Ingemarson
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-10-18 18:53:15
Bilmodell: 986S
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm/Lidköping
Contact:

Slopa balansaxlarna?

#1 Post by Andreas Ingemarson »

Kan man slopa balansaxlarna på en 944 2.5L 8v utan vidare och på så vis vinna ett par hästar? (Bilen ska rulla 99% bana så komfort bryr jag mig inte om...)

MVH
/Nybliven 944-ägare med nollkoll.
Fun is not a straight line!
PCS #8996

F.n.
986S -02

F.d.
951 -86
944 -83

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Du kan slopa dom ja, man får tydligen plugga ett par smörjhål.

Men att vinna så mkt som ett par hk tror jag inte på, kanske 100 W eller så. Men det blir ju en rem mindre som kan haverera (och ta kamremmen med sig och några kg som kan bantas.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by boxsterpontus »

Man kan helt enkelt bara ta av remmen. Det går bra att ha axlarna kvar. Vill man spara ett par kilo så kan man ta bort axlarna, då måste man som Pär säger sätta några plåtar istället för kåporna som axlarna sitter i.

Vi har kört en säsong utan remmen. Jag märker faktisk ingen skillnad på komforten, men gasresponsen blir bättre.
Pontus Borg

Andreas Ingemarson
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-10-18 18:53:15
Bilmodell: 986S
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm/Lidköping
Contact:

#4 Post by Andreas Ingemarson »

Något bättre gasrespons är ju inte fel även om det inte ger mer effekt.
En (raktframåka)vän till mig yrade om någon japs (kanske var mitsu-föregångaren till Porsches kontruktion) el liknande som hade gett 7 hk extra genom borttagning av balansaxeln. Tänkte därför att det kanske kunde ge något på 944:an.

Får se om jag nöjer mig med att plocka remmen eller om jag även skippar axlarna. Man jagar ju kilon så...

Tack för hjälpen!
Fun is not a straight line!
PCS #8996

F.n.
986S -02

F.d.
951 -86
944 -83

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Andreas Ingemarson wrote:Något bättre gasrespons är ju inte fel även om det inte ger mer effekt.
En (raktframåka)vän till mig yrade om någon japs (kanske var mitsu-föregångaren till Porsches kontruktion) el liknande som hade gett 7 hk extra genom borttagning av balansaxeln. Tänkte därför att det kanske kunde ge något på 944:an.

Får se om jag nöjer mig med att plocka remmen eller om jag även skippar axlarna. Man jagar ju kilon så...

Tack för hjälpen!
Jag har alltså inte mätt eller så, utan gör bara en energibetraktelse i tankevärlden. Om det ska ge effekt att plocka bort dom så måste dom ju ta effekt när dom sitter där. Frågan är då vad det är den effekten går åt till och var den hamnar till slut. Det enda axlarna gör är att snurra, dom driver ingenting och dom är lagrade på liknande vis som kamaxlar och vevaxlar, dvs oljefilm. Skulle den oljefilmen av ngn anledning gå så trögt att flera hk absorberas skulle den antagligen koksa omedelbart och lagren nyper (då går det iofs väldigt trögt en ytterst kort stund.....). Den andra komponenten som vi kan förlora energi i är remmen och dess remhjul, men skulle den absorbera flera hk så är det samma där, den skulle ju brinna upp efter en liten stund. Jag tror t o m att min tidigare uppskattning på 100 W är i överkant....

Masströghetsmomentet minskar ju en gnutta, så responsen blir ju bättre. Tror dock att effekten är mkt mindre än lättat svänghjul/tryckplatta eftersom vikten sitter så nära rotationscentrum (diametern liten alltså) i förhållande svänghjulets diameter.

Jag gissar att din raktframpolare tror att lättat svänghjul ger sämre vridmoment oxo ;-)

Vill minnas jag oxo hört att balansaxelsystemet är ett Mitsupåhitt och att Porsche betalat royalty för att använda det.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by Raukman »

Jag håller med Per jag! 5,1Kw(7Hk) är väldigt mycket värme att leda bort...
En tandrem går ganska lätt att driva, jämfört med ett kilrep T ex. Och visserligen så är det väl lite högre friktion i en glidlagring än i en bra kullagring, men som Per redan har sagt så väluttryckt ; 50-100W kan väl va rimligt.

//Peder

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

# Häng av remmen om du är rädd för att trassla in den i kamremmen.

# Ta bort balansaxlarna om du vill spara ca 3-4kg vikt. Det fungerar med originallocken till balansaxlarna men du måste plugga oljematningen till balansaxlarna annars får du tryckfall....

# Vill du spara ännu mer vikt eller ha en lite smalare motor så ersätter du originallocken med ett platt plåtlock och ett par halvmåne-formade gavlar. Mycket enkelt men lite pill är det. Du måste naturligtvis fortfarande plugga oljekanalerna. På min motor (944S) så sitter generatorfästet skruvat i det vänstra balansaxellocket så där kan det bli problem om det ser likadant ut på 8v (jag tror att det gör det).

Med bortplockade balansaxlar, balansaxellock, generatorkonsol, hemmasnickrad lättviktskonsol till generatorn och minigenerator från nån japan så sparade jag 10-11kg. Det är där som en eventuell vinst ligger inte i effekten. Tänk på att gången blir lite råare och att det (enligt vissa) finns risk att oljepickuppen vibrerar loss.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#8 Post by Utzon.se »

Pärs energibetraktelse är intressant.

är det självklart att man tjänar pa att ta bort balansaxlarna?

Utan rem har man en motor som vibrerar och det borde kosta energi.
Med rem vibrerar motorn mindre....
:wink:
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Bosse »

Hörde för flera år sedan från något Volvoteam i Skövdetrakten som påstod att de fick ca 14 hk mer med bortplockade balnsaxlar på volvomotorn.
Låter mycket, men så sas det.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Bosse »

Pär Hylander wrote:Du kan slopa dom ja, man får tydligen plugga ett par smörjhål.

Men att vinna så mkt som ett par hk tror jag inte på, kanske 100 W eller så. Men det blir ju en rem mindre som kan haverera (och ta kamremmen med sig och några kg som kan bantas.
Inte driver du detta arangemang i upp till 6-7000 rpm med 100 watt.
Aldrig!
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Bosse wrote:
Pär Hylander wrote:Du kan slopa dom ja, man får tydligen plugga ett par smörjhål.

Men att vinna så mkt som ett par hk tror jag inte på, kanske 100 W eller så. Men det blir ju en rem mindre som kan haverera (och ta kamremmen med sig och några kg som kan bantas.
Inte driver du detta arangemang i upp till 6-7000 rpm med 100 watt.
Aldrig!
Bosse
Motivera :wink:

Förklara oxo var energin hamnar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#12 Post by Utzon.se »

Bosse wrote:Inte driver du detta arangemang i upp till 6-7000 rpm med 100 watt.
Aldrig!
Bosse
Snurrar inte balansaxlar med dubbla varvtalet?
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Utzon.se wrote:
Snurrar inte balansaxlar med dubbla varvtalet?
Jo, så är det nog. Dubbla eller halva, och eftersom remhjulet till dom är rätt små så bör det ju vara dubbla.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Bosse »

Pär Hylander wrote:
Bosse wrote: Inte driver du detta arangemang i upp till 6-7000 rpm med 100 watt.
Aldrig!
Bosse
Motivera :wink:

Förklara oxo var energin hamnar
Vetenskapligt kan jag ej förklara detta.
Praktiskt är det enklare. Tag en vanlig enkel borrmaskin och försöka att köra detta paket till högt varv.
Att få saker att röra sig kostar energi och ju fortare de rör sig mera energi kostar det.
I övrig så kommer jag inte ihåg så mycket från fysiklektionerna på 70 talet.
Men att 100 w skulle räcka att driva upp axlar och remöverföring till 6000 rpm (motorvarv) på någon sekund förefaller omöjligt för mig.
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Bosse wrote:Att få saker att röra sig kostar energi och ju fortare de rör sig mera energi kostar det.

Men att 100 w skulle räcka att driva upp axlar och remöverföring till 6000 rpm (motorvarv) på någon sekund förefaller omöjligt för mig.
Bosse
Jo, lite energi går ju åt att accelerera upp varvtalet såklart (det kan vi räkna lite på om vi får lite indata, vikt och diameter på axlarna - förhoppningsvis så minns jag lite av mina lektioner på 80-talet:)), men att driva runt det när varvtalet är uppe återgår ju bara till att övervinna friktionen.

Det är alltså masströghetsmomentet som räknas om man betraktar acc av motorvarvtal, men svänghjulet är har ofantligt mycket större inverkan är dessa tunna balansaxlar eftersom diamtern är så mycket större. Masströghetsmomentet ökar med kvadraten på diametern.

Vi ska dock inte glömma att energin som åtgår att öka varvtalet på motorn är mycket liten i förhållande till energin som behövs att accelera hela bilen. Lättningav svänghjul görs ju vad jag känner till enbart för att öka motors förmåga att snabbt ändra varvtal - respons alltså. Men en sådan lättning ger ju en lite effektökning under accelerationsskedet av varvtalet men inte tusan tar man hänsyn till det.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users