Den gick av när jag skulle skruva upp den, satt inte alls hårdare än dem andra, som klarade sig. Men en gick alltså av så nu sticker den delen av skruven upp ca. 1 cm. Har testat att skruva upp den med en tång men den sitter stenhårt! Har någon annan varit med om detta? Lite utsatt för att värme upp etc, pga aluminiumet, eller?
944 S2-91
MVH/ Bernhard
Ventilkåpsskruven gick av!
- Berra_Big
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2009-04-29 18:38:15
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2006-12-06 20:01:44
- Bilmodell: 944na 86
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
antagligen borra ur o ta det sista med gängtapp
eller försök med varm motor
mvh janne
eller försök med varm motor
mvh janne
rosen
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
provat att ösa på en massa rostlösare o sen knacka lite lätt på bulten med en hammare o ett don för att skaka loss bulten lite o sen skruva ur den med en rörtång om du får tag med det, annars så får du skruva på en mutter o punktsvetsa fast den med en mig.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
Du kan inte täcka toppen ordentligt och svetsa på en liten plåt på skruven? Har du testat med rörtång?
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
Testa att skurva på två muttrar, sätt de längst ned förslagsvis. Sen skruar du på den understa, då trycks muttrarna mot varandra och förhoppningsvis får du upp den.
- Berra_Big
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2009-04-29 18:38:15
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
Många bra förslag, men jag tror på det värsta att man måste borra och greja. Men jag ska testa de enklaste förslagen först!
Har förresten testat med endast rörtång, sitter som attan

Har förresten testat med endast rörtång, sitter som attan

-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
Våld och värme.
Slå (hårt!) på den för att spräcka oxidens grepp och svetsa på en mutter för att värma upp den och få nått att dra i. Hjälper inte det så återstår bara det tråkiga borrandet.
//Magnus
Slå (hårt!) på den för att spräcka oxidens grepp och svetsa på en mutter för att värma upp den och få nått att dra i. Hjälper inte det så återstår bara det tråkiga borrandet.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Berra_Big
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2009-04-29 18:38:15
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Ventilkåpsskruven gick av!
Fick upp den till slut. La på lite WD40 och bankade, sen tog jag ett ordentligt tag efter att ha fått bättre utrymme och drog till. Fint och enkelt gick den upp! Nu är det bara att köpa nya skruvar och sätta ihop det igen 

-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]