Page 1 of 1
"Vakumförställning"
Posted: 2010-06-10 02:32:37
by micmac
Har ställt tändningen (10 grader btdc) och motorn verkar gå hur bra som helst. Trots att kallstyrventilen inte fungerar 100% så tuffar motorn på kall utan antydan till ojämn gång t.o.m. i 600 rpm tills den värms upp. Den går bra i alla varvtal, vid gaspådrag och motorbroms. Centrifugalförställningen verkar fungera bra osv. Därför blir jag väldigt förvånad när jag inte längre får någon som helst reaktion på vakumförställningen (som biltema kallar det). Min testmetod är att sätta dit en ny vakumslang på fördelaren och suga på den vid normal tomgång (950 rpm). Jag förväntade mig att få mer advance men tändningen rör sig inte alls. Blåser i slangen och inget händer. Sätter på den gamla slangen från luftinsuget och inget händer. Har för mig att jag såg tändningen ändras väldigt lätt när jag satte på slangen för några dagar sedan men nu är det helt dött. Ska tändningen reagera på att man suger på slangen? Det kanske är för svagt för att fördelaren ska reagera?
Har en Porsche 924 -80 utan turbo
Re: "Vakumförställning"
Posted: 2010-06-10 21:06:54
by 944_Driver
Jag tror inte du orkar suga så kraftigt som behövs, en 'snäll' sugmotor ger rätt så kraftigt vakuum på låg last. Men kopplar du i och ur slangen på tomgång så borde det hända nått?
//Magnus
Re: "Vakumförställning"
Posted: 2010-06-10 21:16:31
by Jesper von Wowern
Prova att koppla en y-skarv (eller tejpa ihop) till kompressor med vanligt blåshandtag. Märks det inget så kan membranet i klockan vara kass.
Re: "Vakumförställning"
Posted: 2010-06-12 11:24:19
by micmac
Tack för bra info. Ska sätta dit den nya vakumslangen i motorn. Den verkar lite stor för att sitta hårt (4 mm) men nu har jag några slangklämmor som borde passa.
För övrigt ser jag inga andra markeringar på (the flywheel) än +, 0 och -10. Ska man göra det? Allt verkar övermålat med krita. Enligt Haynes verkar det som att man ska kunna se mer och att den ska gå i max 25 grader btdc, fast den har varit förvirrad när det gäller tändningen förut, så jag litar inte riktigt på den. Får väl försöka rengöra svänghjulet.
Typiskt nog slutade motorn gå bra i förrgår, fick åka hem från jobbet på tre cylindrar i stort sett. Ventilationsslangen från vevhuset (antar jag) till luftinsuget hade ramlat av, när verkstaden pysslade med kompressorn till ACn härom veckan skulle jag tro. Jag skruvade fast den innan skulle åka hem och då började den becka ihop. Om det inte var för att jag hade haft i två-tredubbel dos injektorcleaner i soppan dagen innan. Bytte alla tändstift och rengjorde fördelarlocket tolv timmar senare. Tändstiftet från den strejkande cylindern var alldeles blött av bensin och ev. olja. De andra bättre men inte riktigt bra. När jag startade hade jag vit rök i två minuter. Lite undrar jag om det inte hade regnat in i avgasröret. Det verkar sticka ut lite och det hade regnat som tusan. Efter det gick motorn mestadels bra men det fanns antydningar till oren gång helst i början av dagen. Väldigt nojigt för jag ska på långresa med bilen i övermorgon, hade jag tänkt.
Re: "Vakumförställning"
Posted: 2010-06-12 19:36:06
by 944_Driver
Det verkar som att du har lite mera problem än att vakuumklockan kanske strejkar. Hur är det med skicket på alla delar i tändsystemet som tändkablar mm? Jag vill minnas att 924 kablarna går nära grenröret och tar stryk av värmen?
//Magnus