Page 1 of 1
Fjäderben i 944:an
Posted: 2010-06-09 20:56:56
by Lapponia
Hejsan! Är det någon som kan säga vad jag har för fjäderben i min 944/84. Själva stötdämparen i höger fram satt som svetsad och därav ingen fjädring där. Uppmätt diameter på kolvstången otroliga 33,5 mm och som hämtad från SJ:s X2000 eller liknande mer robusta grejer. Tacksam för tipps om fabrikat o.dyl. Det är definitivt inte original vad jag kan tro. Ja, och hur gör jag för att bifoga en bild här?

Re: Fjäderben i 944:an
Posted: 2010-06-11 12:24:47
by Pär Hylander
Bilsteins stötdämpare är uppochnedvända. Kolvstången sitter fast i botten och cylindern glider upp och ned i fjäderbenet yttre rör. Så det du mätt upp isf är inte kolvstången, utan cylinderns yttre mantel.
Re: Fjäderben i 944:an
Posted: 2010-06-14 18:58:07
by Lapponia
Tack för ditt svar
Per! Ja då är det alltså Bilstein som sitter i bilen och de verkar mycket robusta. Det verkade hopplöst att få bilen att niga över höger fram men det gick med mycket kraft och det knakade/knäppte kraftigt där. Vänster sida OK dock. Provade med 22 mm hylsa på stora muttern och dammade på med gummi-klubba över hylsskaftet och dämparen lossnade och gick att dra runt med visst motstånd. Det blev nu lika på båda sidorna utom för knakandet vid fjädringsrörelserna på högersidan. Det går kanske att leva med för dämpningen upp/ner verkar OK nu. Litet spirited driving på grusvägar häromkring tyckte jag bevisade detta.

Jo, och så skulle jag gärna vilja veta hur jag gör för att bifoga en bild till tråden.
Re: Fjäderben i 944:an
Posted: 2010-06-14 20:15:33
by Pär Hylander
Om jag minns rätt så glider cylindern i 2 bronsstyrningar i den yttre delen av fjäderbenet. Lite osäker men jag tror där är en avstrykare längst upp också.
Det låter det är behov av uppsmörjning och ev rengöring. Speciellt som det ligger sand och repar cylinderytan.
Re: Fjäderben i 944:an
Posted: 2010-06-15 09:17:14
by Lapponia
Hej Pär! Jo jag tittade noga på stötdämparen och det fanns inga repor eller förslitningsskador där (väl skyddad av gummibälgen). Blåste på med WD40 och lade sedan på en "krage" av chassifett runt om och drog ner gummi-bälgen igen över det hela, så jag tror det är tätt därunder. Tiden får visa om det lättar upp och knakningarna försvinner.
