Page 1 of 2
Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-09 17:05:50
by johan_f
Det jag syftar på är om det är samma topp men med annat borr och större ventiler, eller om det är 2 olika toppar där tex c.c mellan ventilerna är annorlunda o.s.v.
Vad har de olika topparna för ventilstorlekar, har sökt men hittar inte vilka ventilstorlek de har.
/Johan
Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-09 18:15:44
by newkie
Har för mig att man måste svetsa om lite vattenkanaler. Finns väll nått projekt i projektdelen om det...
Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-09 18:23:07
by johan_f
Menade 2.5 16v mot 3.0 16v
Sorry om jag var otydlig
/Johan
Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 14:37:15
by emm
johan_f wrote:Menade 2.5 16v mot 3.0 16v
Sorry om jag var otydlig
/Johan
Alla 2.5 är väl med 8v?

Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 15:04:16
by patand
emm wrote:Alla 2.5 är väl med 8v?

944S har 16v, är den på 2,7 liter den då?
Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 15:07:41
by gegge
emm wrote:johan_f wrote:Menade 2.5 16v mot 3.0 16v
Sorry om jag var otydlig
/Johan
Alla 2.5 är väl med 8v?

Du glömmer nog den ovanliga 944S på 190hk
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 15:32:17
by Henka_E
944S har 2.5 16V, S2 har 3.0 16V. Mellan 2.5 och 3.0 skiljer borr, slag och vattenkanal.
Vidare - det VERKAR som att 928S4 har samma vattenkanal som 2.5 16V och dessutom så har 928S4 samma borr som 2.5 16V.
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 16:49:55
by gurra
Förutom ovan info skulle jag säga att det i grunden är samma topplock, även om kanal- och ventilstorlekar skiljer. 968ans topplock ser lite annorlunda ut på ovansidan med infästningar för variocam.
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 17:36:08
by johan_f
Orsaken varför jag undrar är att jag tänker köra med 78.90mm slag och 104mm i borr, och om då 2.5l toppen är likadan dvs att ventilerna har samma cc men bara är lite mindra så är det inga problem att få
dit lika stora ventiler som 3.0l motorn. Men är det inte så så måste jag skaffa en 3.0l topp istället.
Om jag nu måste det passar då den toppen från 3.0l bolt on på en 2.5l 16v block, dvs att 2.5 16v blocket har samma vattenkanal som 3.0l blocket.... Hua vad det blev rörigt, hoppas ni hänger med.
/Johan
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 18:05:16
by tkgb
Jag tror alla 2.5 liters block även 944S 16V har en annan utformning av en främre vattenkanal än
3 liters 16v topparna på 944S2/968 så dom passar nog inte rakt av.
Har för mig att det inte är någon skillnad på 2.5 liters 8V blocken och 2.5 16V blocken.
mvh tommy
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 19:06:13
by johan_f
http://www.millimeep.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det någon med en 3.0l 16v topp som kan se om denna toppen ser annerlunda ut med vattenkanalerna.
/Johan
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 19:17:50
by Henka_E
Det är en 2.5 topp - kanalen sitter längre bak på 2.5 - kant-i-kant med framkant på 3.0.
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-10 19:24:37
by johan_f
tack så mycket, då får det bli 2,5l 16v toppen som får bli grunden....
Tack för hjälpen
/Johan
Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-11 00:10:14
by Henka_E
För att kunna ge rätt svar så tror jag det är bra om du säger vad du tänker göra.... "Grunden" låter som att du tänker göra nåt special här

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna
Posted: 2010-06-12 08:45:45
by johan_f
Henka_E wrote:För att kunna ge rätt svar så tror jag det är bra om du säger vad du tänker göra.... "Grunden" låter som att du tänker göra nåt special här

Jag har redan fått rätt svar
Men min plan är att bygga en motor med 78.90mm slag och 104mm i borr, det jag då undrade var om 3.0l toppen passade rakt på 2.5 16v blocket. dvs om 2.5L 16v blocket ser likadant ut med vattenkanalen som 3.0l blocket. Sen var fråga oxå om skillnaden mellan ventilplaceringen på topparna, om de hade samma cc mellan dem. Vill ju kunna ha så stor ventilarea som möjligt och det kan vara värt att få svetsa till en vattenkanal för att få på en 3.0l 16v om det går att få större ventiler i den.
För de nyfikna så blir det Dartonsleevs, JE Kolvar, stakar vet jag inte än, Erland cox ska massera toppen, Troligtvis Nira I3+, har inte riktigt bestämt om det blir E85 eller V-Power. Har lite Godis liggande från ett annat motorbygge som troligtvis kommer hamna här istället. Men det är ett långtidsprojekt och 951an kommer rulla hela tiden med orginalmotorn. Motorn ska vara klar och allt annat som ska vara på bilen ska vara införskaffat innan jag börjar bygga. Kommer starta en byggtråd när det är dax, under tiden så är det hamstring av prylar som gäller. Tanken är att placera turbon på högersidan för tidigt laddtryck och mindre uppvärmning av insuget. Planerna är många och lika många problem att lösa
/Johan