Hur ska tryckarna kännas?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Hur ska tryckarna kännas?
Har 7st som är riktigt hårda, knappt jag kan trycka in dom med fingret o så har jag en som är mjuk.
(Då har dom ändå stått på bänken i mer än 4 månader)
Kollade tryckarna som satt i NA motorn jag köpte o dom är alla mjuka.
Läste på rennlist att man kan testa o köra tryckluft i lilla hålet på sidan o blir den hård då så är den okej.
Nån som kört med den metoden?
(Då har dom ändå stått på bänken i mer än 4 månader)
Kollade tryckarna som satt i NA motorn jag köpte o dom är alla mjuka.
Läste på rennlist att man kan testa o köra tryckluft i lilla hålet på sidan o blir den hård då så är den okej.
Nån som kört med den metoden?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Jag vill också veta mer om detta!
Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.
Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten?
Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.
Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten?

- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Att det blir ventilknack på höga varv beror mest på att tryckarna inte hänger med, ett vanligt sympton på hydraliska lyftare.headline wrote:Jag vill också veta mer om detta!
Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.
Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Är det inte rätt vanligt på bilar med hydraliska tryckare att se tappar om bilen står stilla länge? Slamrar rätt bra men brukar ge sig efter lite varmkörning, eller?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Vad har du för oljetryck när den är rejält varm? Kanske behöver du byta till tjockare (mer värmetålig) olja?headline wrote:Jag vill också veta mer om detta!
Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.
Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Nytillverkade tryckare sägs vara av absurt mycket sämre kvalitet än de gamla. Finns en del trådar om det på t.ex. Rennlist., hur de identifieras etc.
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
nya tryckare är svindyra.. när jag foskade för en par år sedan
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Inget nytt i frågan?
Själv har jag kört med 5W-50 olja men jag ska byta till Castrol EDGE sport 10W-60 framöver och testa. Jag kör i princip uteslutande hårdkörning och högvarv när jag väl får ut bilen ur garaget (kon och bankörning). Lite trist om det inte hjälper med ny olja. Kommer inte riva toppen om jag ite vet innan hur man bedömer tryckarnas kondition.
Någon som har erfarenhet och testmetod för att kontrollera tryckarna och hur skillnaden är mellan bra och dåligt?
Mvh Gustav
Själv har jag kört med 5W-50 olja men jag ska byta till Castrol EDGE sport 10W-60 framöver och testa. Jag kör i princip uteslutande hårdkörning och högvarv när jag väl får ut bilen ur garaget (kon och bankörning). Lite trist om det inte hjälper med ny olja. Kommer inte riva toppen om jag ite vet innan hur man bedömer tryckarnas kondition.
Någon som har erfarenhet och testmetod för att kontrollera tryckarna och hur skillnaden är mellan bra och dåligt?

Mvh Gustav
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Bara fingertopps kännslan hård=Slut
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Hård = full med olja = tät = fungerar.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Om den är tvärhård tryckaren i botten då... samma då medMattias 924 wrote:Hård = full med olja = tät = fungerar.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Går den i botten och fastnar där är den dålig.jerker67 wrote:Om den är tvärhård tryckaren i botten då... samma då medMattias 924 wrote:Hård = full med olja = tät = fungerar.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Lägg dem i oljebad något dygn, skjut sedan in lite tryckluft i sidan på lyftaren. Blir den hård och håller sig hård är den OK. Tappar den snabbt tryck är den mindre OK..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Prova diesel, brukar vara en bra allrengörare som inte skadar något. Gamla koksreter är svåra att bli av med.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Hur ska tryckarna kännas?
Vad gör en lyftare?
Vet att den sitter mellan kamaxeln och ett gäng ventiler.
Men vilka delar består de av och vad är funktionen med dem?
Vet att den sitter mellan kamaxeln och ett gäng ventiler.
Men vilka delar består de av och vad är funktionen med dem?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users