Hur ska tryckarna kännas?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Hur ska tryckarna kännas?

#1 Post by DLS »

Har 7st som är riktigt hårda, knappt jag kan trycka in dom med fingret o så har jag en som är mjuk.
(Då har dom ändå stått på bänken i mer än 4 månader)

Kollade tryckarna som satt i NA motorn jag köpte o dom är alla mjuka.

Läste på rennlist att man kan testa o köra tryckluft i lilla hålet på sidan o blir den hård då så är den okej.
Nån som kört med den metoden?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#2 Post by headline »

Jag vill också veta mer om detta!

Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.

Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten? :D
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#3 Post by bergodalvana »

headline wrote:Jag vill också veta mer om detta!

Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.

Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten? :D
Att det blir ventilknack på höga varv beror mest på att tryckarna inte hänger med, ett vanligt sympton på hydraliska lyftare.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#4 Post by gegge »

Är det inte rätt vanligt på bilar med hydraliska tryckare att se tappar om bilen står stilla länge? Slamrar rätt bra men brukar ge sig efter lite varmkörning, eller?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#5 Post by patand »

headline wrote:Jag vill också veta mer om detta!

Jag hae eventuellt någon tryckare som inte riktigt hänger med när motorn blir varm och körs hårt. Det blir ventilknack men det försvinner när tempen går ner.

Någon som är expert på områdeet eller har något vettigt inlägg i debatten? :D
Vad har du för oljetryck när den är rejält varm? Kanske behöver du byta till tjockare (mer värmetålig) olja?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#6 Post by Sluggen »

Nytillverkade tryckare sägs vara av absurt mycket sämre kvalitet än de gamla. Finns en del trådar om det på t.ex. Rennlist., hur de identifieras etc.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#7 Post by jerker67 »

nya tryckare är svindyra.. när jag foskade för en par år sedan
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#8 Post by headline »

Inget nytt i frågan?

Själv har jag kört med 5W-50 olja men jag ska byta till Castrol EDGE sport 10W-60 framöver och testa. Jag kör i princip uteslutande hårdkörning och högvarv när jag väl får ut bilen ur garaget (kon och bankörning). Lite trist om det inte hjälper med ny olja. Kommer inte riva toppen om jag ite vet innan hur man bedömer tryckarnas kondition.

Någon som har erfarenhet och testmetod för att kontrollera tryckarna och hur skillnaden är mellan bra och dåligt? :#pray:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#9 Post by jerker67 »

Bara fingertopps kännslan hård=Slut
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#10 Post by Mattias 924 »

Hård = full med olja = tät = fungerar.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#11 Post by jerker67 »

Mattias 924 wrote:Hård = full med olja = tät = fungerar.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
Om den är tvärhård tryckaren i botten då... samma då med
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#12 Post by Mattias 924 »

jerker67 wrote:
Mattias 924 wrote:Hård = full med olja = tät = fungerar.
Mjuk = tom på olja = kan fyllas = måste testas om den är tät = fungerar kanske.
Om den är tvärhård tryckaren i botten då... samma då med
Går den i botten och fastnar där är den dålig.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#13 Post by gurra »

Lägg dem i oljebad något dygn, skjut sedan in lite tryckluft i sidan på lyftaren. Blir den hård och håller sig hård är den OK. Tappar den snabbt tryck är den mindre OK..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#14 Post by gegge »

Prova diesel, brukar vara en bra allrengörare som inte skadar något. Gamla koksreter är svåra att bli av med.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#15 Post by Nahpets »

Vad gör en lyftare?
Vet att den sitter mellan kamaxeln och ett gäng ventiler.

Men vilka delar består de av och vad är funktionen med dem?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users