Page 1 of 1
Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 13:15:13
by Jerre
Hej, lägger denna i teknik och trimdelen då det är relaterat. Måste ventilera lite.
Har någon mer upplevt att Svensk bilprovning blivit nitiska med att dela ut regbesiktning på i våra ögon små modifieringar under huven?
Exempel från min närhet är en kollega med en Supra MK3 -90 som nyligen åkte på regbesiktning på grund av modifierad motor. Han har byggt om det mesta dock och har närmare 600hk under huven, men den har gått igenom i detta skick flera år innan utan problem. Då bilprovningen kräver intyg från Toyota att bilen är tillbakabyggd till orginal vilket de naturligtvis inte skriver, ut blir konsekvensen att han i princip sitter med en osäljbar och okörbar bil i lagens bemärkelse(nu kör han naturligtvis ändå, men sälja blir värre).
Ett annat exempel är från ett annat bilforum, återigen en Supra som bytt intercooler och dump och får en 2:a på detta, han byter tillbaka till orginal, men när han skall ombesiktiga säger bilprovningen att IC fortfarande inte är orginal, lägger regbesiktning på bilen med intygskrav även där.
Nästa exempel är en annan kollega med en SAAB 9000 som får nedslag på att dumpventilen inte är orginal, trots att den har den vanliga svarta plastdumpen från BOSCH?????
Jag blir fullständigt rosenrasande när jag hör sådana här historier, att man inte ens bereds möjlighet att bygga tillbaka bilen då de kräver intyg från biltillverkaren som de vet inte går att uppbringa

Man är alltså totalt utlämnad till en besiktningsman som om han inte gillar min uppsyn kan lägga en regbesiktning på bilen där jag har beviskraven på mig att den är orginal, min kollega med supran kan inte ens få reda på VAD det är som inte är godkänt, de säger bara "den är ombyggd".
Dessutom vad gäller våra bilar som slutade tillverkas för 20 år sedan känns det fullständigt horribelt att man skulle tvingas installera exempelvis en Porsche orginal Wastegate när den man har blir dålig.
Nu undrar jag, är detta slupmässiga "Freak accidents" , eller är det en ny trend/direktiv hos bilprovningen? Någon här som råkat illa ut med sin Posse? Alla dessa besiktningar har skett i Stockholmsområdet.
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 15:33:54
by gegge
Det låter skrämmande
Är det helbilsgodkände bilar de hackar på? Dumpen på Saaben låter märkligt, var det öppen istället för återcirkulerande?
På 924 kan det tom vara svårt att få fatt på orginaldelar, skulle man bli portad då???
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 16:09:05
by Mattias 924
Det mest skrämmande är väl ändå att Bilprovningens personal har så låg kompetens att de missat en motor med nästan 600hk flera år i rad.
De flesta som håller på med bilar vet ungefär vilka regler och lagar man har att hålla sig till och sen kan man välja att strunta i regelverket men jag tycker inte att man ska gnälla när man "åkt fast".
Orginaldump! Gick bilen onormalt "bra" och var den vända dumpen det enda som gick att se.
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 16:35:43
by gegge
Du har en poäng Mattias.
Bilprovningen har en tumregel på 20% effekthöjning som uttryck för flexibilitet, vilket jag tycker är fair. Skulle tippa att de flesta av oss hamnar där. 600hk i en bil ställer andra krav på bla bromsar vilket inte tillverkaren dimensionerat för. Kanske är det då rimligt att man får regga den som ombyggd eller amatörbyggd, då kan det bli godkänt. Hårddrar man avgasreningen efter -75 måste motorn vara 100% orginal vilket man kan ha synpunkter på.
Undrar hur det kommer bli nu när Bilprovningen blir konkurrensutsatt, har svårt att tänka mig att de skulle bli hårdare och otrevligare

Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 17:58:45
by jerker67
jag tror man kan tacka Qvarnis att dom blivit nitiska... mutor till bes män och så....
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 18:18:49
by Jerre
Kan hålla med om att 600 hk i en bil byggd för 240hk med orginal bromsar och chassie inte är direkt lämpligt, dessutom framförd utan katalysator, det jag mest vänder mig mot är att man inte ges praktiskt möjlighet att bygga tillbaka bilen till original utan hamnar i ett läge där man "tvingas" köra obesiktigat, eller slakta bilen och sälja delarna.
I fallet med SAABen har jag inte detaljerna, möjligt att han kopplat om den på något sett för att uppnå det eftertraktade "Fisljudet".
Kan också tänka mig att avregleringen gör systemet flexiblare med vissa besiktningsstationer som har trimmade bilar som specialitet
Det jag är orolig för är att man börja döma ut en bil bara man har en skinande dump och ett sportluftfilter under huven. Då blir jag trött.
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-09 18:38:00
by Mattias 924
Jerre wrote:... det jag mest vänder mig mot är att man inte ges praktiskt möjlighet att bygga tillbaka bilen till original...
Där håller jag med dig.
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-10 14:24:00
by Ducati
Jerre wrote:Hej, lägger denna i teknik och trimdelen då det är relaterat. Måste ventilera lite.
Har någon mer upplevt att Svensk bilprovning blivit nitiska med att dela ut regbesiktning på i våra ögon små modifieringar under huven?
Exempel från min närhet är en kollega med en Supra MK3 -90 som nyligen åkte på regbesiktning på grund av modifierad motor. Han har byggt om det mesta dock och har närmare 600hk under huven, men den har gått igenom i detta skick flera år innan utan problem. Då bilprovningen kräver intyg från Toyota att bilen är tillbakabyggd till orginal vilket de naturligtvis inte skriver, ut blir konsekvensen att han i princip sitter med en osäljbar och okörbar bil i lagens bemärkelse(nu kör han naturligtvis ändå, men sälja blir värre).
Ett annat exempel är från ett annat bilforum, återigen en Supra som bytt intercooler och dump och får en 2:a på detta, han byter tillbaka till orginal, men när han skall ombesiktiga säger bilprovningen att IC fortfarande inte är orginal, lägger regbesiktning på bilen med intygskrav även där.
Nästa exempel är en annan kollega med en SAAB 9000 som får nedslag på att dumpventilen inte är orginal, trots att den har den vanliga svarta plastdumpen från BOSCH???
Jag blir fullständigt rosenrasande när jag hör sådana här historier, att man inte ens bereds möjlighet att bygga tillbaka bilen då de kräver intyg från biltillverkaren som de vet inte går att uppbringa

Man är alltså totalt utlämnad till en besiktningsman som om han inte gillar min uppsyn kan lägga en regbesiktning på bilen där jag har beviskraven på mig att den är orginal, min kollega med supran kan inte ens få reda på VAD det är som inte är godkänt, de säger bara "den är ombyggd".
Dessutom vad gäller våra bilar som slutade tillverkas för 20 år sedan känns det fullständigt horribelt att man skulle tvingas installera exempelvis en Porsche orginal Wastegate när den man har blir dålig.
Nu undrar jag, är detta slupmässiga "Freak accidents" , eller är det en ny trend/direktiv hos bilprovningen? Någon här som råkat illa ut med sin Posse? Alla dessa besiktningar har skett i Stockholmsområdet.
Vad menas med att åka på reg-besiktning egentligen, är det att bilen måste besiktigas om och biltillverkaren måste intyga att bilen är 100% original, och det är i praktiken omöjligt?
Så det är lite av en "dödsdom" för en modifierad bil?
Som nån skrev ovan, det är bara att tacka Qvarnis och Itsfun som mutade besiktningsmannen så att deras 911 skulle gå igenom.
Det rullar ju massa trimmade bilar med stora turbos och luftfilter som besiktningsmännen måste vara blinda för att godkänna egentligen
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-10 22:22:39
by jerker67
det var när det uppdagades med Qvarnis som svångremmen drogs åt... annars hade man nog kunnat se MELLAN fingrarna i fortsättningen med..
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-11 07:09:20
by firefish
Att välja rätt station när man ska besiktiga bilen, om den är modifierad vill säga, har alltid varit viktigt - förr som nu. Välj en station där de är kända för att gilla bilar, i Stockholm är Rissne och Solna bra exempel, och dina chanser ökar rejält. Är bilen vansinnestrimmad med avgasvärden helt uppåt väggarna så lär det bli stopp oavsett var du åker, är den däremot lite spetsad så är det oftast lugnt.
Det viktigaste är nog din egen attityd. Bemöt besiktningsmannen på ett trevligt sätt och visa uppskattning för hans stora kompetens på bilområdet (trots att de flesta inte har någon). Fråga gärna om byggråd eller om de tycker att någon detalj är korrekt utförd. Säg "jaha, det tänkte jag inte på" och tack så mycket, bra tips" och så vidare. Be honom kolla lite extra på någon detalj som du vet kanske är lite halvkass (men godkänd!) och låt honom hitta ett litet fel som du själv inte kunnat hitta trots att du uppenbarligen har koll på din bil. Be honom också berätta lite om sin egen bil och lyssna intresserat på allt han säger.
Har du oturen och får en gnällig gubbe på halsen så käfta inte emot även om du vet bättre. Ursäkta dina blåa silikonslangar med att de var billigare än de svarta som du egentligen hellre skulle velat ha. Dumpventilen som sitter i bytte du ut eftersom den gamla pös som förfärligt, tyvärr så var de i plast slut men som tur är så syns den inte med huven stängd. Säg att du egentligen skulle ha velat ha en bil i originalskick men de var så dyra och berätta om dina planer på att återställa den på lång sikt. Är han typen som det sticker i ögonen på att du har en Porsche och inte han så berätta hur bra det är att nästan alla delar kan köpas på VAG eftersom bilen i princip är en folka.
Gör du som ovan, men slemma inte, så kommer han få sin egen person och sin roll bekräftad. Han kommer också att få känna att han lett in dig på rätt spår när han berättade för dig hur du ska tänka med din bil. Då kommer han ha svårt att sabotera för dig enligt de berättade skräckexemplen tidigare i tråden - det behövs ju inte ens, han har redan gjort jobbet och styrt dig rätt!
Re: Besiktning av modifierad bil?
Posted: 2010-06-11 15:48:08
by safe
firefish wrote:Det viktigaste är nog din egen attityd.
Exakt, har man moddad bil, bakåtvänd keps och en dryg uppsyn ska man nog låta farsan/morsan/flickvän besikta bilen...
Börjar man vara jobbig så kan de vara mycket jobbigare tillbaka. Det är liksom ingen strid man kan vinna för dom sitter på alla trumfkort (och rätten).
Men som sagt, det är något man vet när man börjar modda. Bättre att bygga tillbaka innan besikningen.