Page 1 of 1

TPS krånglar

Posted: 2010-06-04 22:26:13
by Petrus
Gammalt problem från förra året ställer till det. TPS-kåpan har lossnat på min 951 och det har resulterat skit och skadade "givare". Det orsakar ojämn gång, plötsliga motorstopp och brutala avgassmällar.

Jag har köpt en ny TPS. Att byta TPS är egentligen lätt - om man får loss de 2 st skruvar som håller dosan på sin plats. Den nedre av dom (och den som är svåråtkomlig) har tyvärr en helt södersmulad skalle och jag har inte möjlighet att borra bort skiten.

På tisdagmorgon ska jag lämna bilen in hos K3 och den bilresan blir ett hel-te... Måste dra mycket tidigit för att slippa få motorstopp mitt i Stockholms morgontrafik.

Min fråga: Finns det någon fusklösning som håller motorn någorlunda igång så att man kan köra bilen de ca 2,3 mil som resan är?

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-05 09:21:52
by firefish
Vad händer om du kopplar ut TPS helt? Går den inte in i något slags limp-home/fail-safe mode då?

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-05 09:37:24
by Petrus
Utan att veta egentligen så tror jag att bilen går inte ens att starta utan TPS

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-05 09:59:01
by gurra
Du kan köra försiktigt utan tps inkopplad.

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-05 14:41:09
by Petrus
Goda nyheter då!
Är det bara jacka loss den?
Vad är det för körhastighet vi pratar om?

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-05 23:47:52
by Erol
Petrus wrote:Goda nyheter då!
Är det bara jacka loss den?
Vad är det för körhastighet vi pratar om?
Lossa kabeln till den.

Tror inte det har med hastighet å göra, utan belastning, Kör lungt å
försiktigt, varva inte mer än nödvändigt. Dvs. inga fullgasrepor :wink:


/ Erol

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-06 18:31:19
by Petrus
Tog loss kabeln men då drar inte motorn i gång. Jag antar att man kan starta först och sen lossa kabeln medan motorn är igång. Ville ändå inte testa det då jag vet inte om det kan leda till problem.
Kanske någon här vet? Annars gör jag ett kamakazi försök imorgon ...det sker som ska ske.

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-07 07:41:29
by Petrus
Så vad tror ni om att starta motorn och sen dra ur kabeln?

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-07 09:19:52
by gurra
Nu var det länge sen jag provade, men det borde gå att starta utan TPS.
Om inte, prova att starta och sedan koppla ur den.

TPSen har 3 syften i Motronic:
1. Signalera tomgångsläge när spjället är helt stängt. Detta gör att Motronic går in i tomgångsmapp.
2. Signalera fullgasläge, det gör att Motronic går in i fullgasmappen.
3. Signalera snabba förändringar av spjälläge då den skickar den in tillskottsbränsle.

Så det viktigaste att tänka på när man kör utan TPS är att vara väldigt försiktig vad gäller hastiga förändringar av spjälläge, samt att inte köra mer än halvgas.
Hastigheten i sig spelar ingen roll.

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-07 10:47:12
by Ducati
Byta TPS kan väl vilken källarmeck som helst göra, varför köra ända bort till Haninge för det?
Ditt problem är ju att en skruvskalle är dålig, det behövs ingen Porsche mekaniker för det....

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-07 11:04:38
by Petrus
Ducati wrote:Byta TPS kan väl vilken källarmeck som helst göra, varför köra ända bort till Haninge för det?
Ditt problem är ju att en skruvskalle är dålig, det behövs ingen Porsche mekaniker för det....
Dom ska göra massa andra jobb, bl. a. storservice. Lika bra att dom grejar med TPS när dom ändå håller på med kärran.

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-20 19:13:02
by Tomas
Om kåpan till tps blåsts bort betyder det att du har dåliga tätningar på spjällaxeln, du får in laddtryck i tps. Byt dessa annars förstörs din nya tps också.

Det borde gå bra att köra utan tps. Och andra sidan borde det gå bra att köra med en trasig tps inkopplad. Om DME inte har signal från tomgångskontakten så går bilen aldrig på tomgångsmappen vilket kan ge lite sämre tomgång. Om KLR inte har kontakt med spjällägesgivaren så går den in i felsäkert läge och begränsar laddtrycket.

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-21 08:07:18
by Petrus
Tomas wrote:Om kåpan till tps blåsts bort betyder det att du har dåliga tätningar på spjällaxeln, du får in laddtryck i tps. Byt dessa annars förstörs din nya tps också.

Det borde gå bra att köra utan tps. Och andra sidan borde det gå bra att köra med en trasig tps inkopplad. Om DME inte har signal från tomgångskontakten så går bilen aldrig på tomgångsmappen vilket kan ge lite sämre tomgång. Om KLR inte har kontakt med spjällägesgivaren så går den in i felsäkert läge och begränsar laddtrycket.
Det visade sig att styrboxen hade gett upp. En ny från PCS går på hela grisfeta 20 papp + men jag hade gudomligt flyt. K3 fick tag i en beggad gm. Sandén för bråkdel av PCS: s listpris! Numera står Peter Sandén och K3 på min lista av vardagshjältar på delad första plats.

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-21 09:06:44
by Sluggen
Petrus din gamle räv, kul att se att du är vid liv och att du fått ordning på bilen!

Re: TPS krånglar

Posted: 2010-06-28 14:57:35
by Petrus
Sluggen wrote:Petrus din gamle räv, kul att se att du är vid liv och att du fått ordning på bilen!
Ja, hehe.... Vägrar att ge upp juh!
Bilen blir nog finare än någonsin + ordentligt servad. Ska ta an Norges slingriga vägar snart så det gäller att ha ordning på allt.

Hörs!!