Trasig databox?
Posted: 2010-05-27 12:39:50
Bilen har aldrig visat några tecken på detta fenomen förut,
Men i tisdags när jag skulle köra iväg vid ett trafikljus med varm bil så var det som att man stängde av på tändningen med nyckeln, och sen innan jag hann stanna så gick det igång igen med en våldsam avgassmäll,
Vidare stannar motorn igen och vägrar att starta igen... Väntar några min o testar på nytt och bilen startar felfritt och tar mig nästan hem ca 1 km. Stannar igen och då låter jag bli att vrida av tändningen, varvräknaren pendlar då mellan 1500-5000 varv trots att motorn ej är igång, jag hör ett snabbt tickade ljud under huven och jag undersöker detta, det visar sig vara spridarna som totalt fått frispet och verkar jobba ungefär som att dom tror att motorn är igång.
NU har jag undersökt följande: Skruvade bort plattan som döljer databoxarna och finner att ramen som håller dessa inte sitter i alla infästningar och har säkert slagit mot golvet på min hårt chassisatta bil. Drog ut kablarna till något som jag tror är nåt gamalt larm, kanske original och satte i dom igen, det sitter vid databoxarna.
Efter denna operation så har det slutat att knattra om spridarna och bilen startar och går bra på tomgång. Kan det vara så att kontaktstycket till boxarna var ärgskadade och fick bättre kontakt efter att jag drog ut databoxbryggan?
Vad exakt kan DME reläet påverka med tändningen? Tänkte att om det inte bara styr bränslebiten så kan det ju vara billigare att byta detta istället för hela databoxen som jag har snöat in på, Kan dålig jord vara problemet? Det borde ju inte ge spridarna hybris eller?
Någon som känner igen dessa symtom? Snälla hjälp mig...
Tråden avser min 1986 porsche 944 turbo.
Men i tisdags när jag skulle köra iväg vid ett trafikljus med varm bil så var det som att man stängde av på tändningen med nyckeln, och sen innan jag hann stanna så gick det igång igen med en våldsam avgassmäll,
Vidare stannar motorn igen och vägrar att starta igen... Väntar några min o testar på nytt och bilen startar felfritt och tar mig nästan hem ca 1 km. Stannar igen och då låter jag bli att vrida av tändningen, varvräknaren pendlar då mellan 1500-5000 varv trots att motorn ej är igång, jag hör ett snabbt tickade ljud under huven och jag undersöker detta, det visar sig vara spridarna som totalt fått frispet och verkar jobba ungefär som att dom tror att motorn är igång.
NU har jag undersökt följande: Skruvade bort plattan som döljer databoxarna och finner att ramen som håller dessa inte sitter i alla infästningar och har säkert slagit mot golvet på min hårt chassisatta bil. Drog ut kablarna till något som jag tror är nåt gamalt larm, kanske original och satte i dom igen, det sitter vid databoxarna.
Efter denna operation så har det slutat att knattra om spridarna och bilen startar och går bra på tomgång. Kan det vara så att kontaktstycket till boxarna var ärgskadade och fick bättre kontakt efter att jag drog ut databoxbryggan?
Vad exakt kan DME reläet påverka med tändningen? Tänkte att om det inte bara styr bränslebiten så kan det ju vara billigare att byta detta istället för hela databoxen som jag har snöat in på, Kan dålig jord vara problemet? Det borde ju inte ge spridarna hybris eller?
Någon som känner igen dessa symtom? Snälla hjälp mig...
Tråden avser min 1986 porsche 944 turbo.