Page 1 of 2

Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 07:53:49
by Henka_E
Tror jag behöver snudd på dubbla min camber. Just nu är allt bottnat. Mitt på fjädermenet och topplagringen Vad är då nästa steg? Sitter och klurar på att göra egna offset-bussningar till bärarmana för att vinna typ 5-10mm till. Hur har ni andra löst "problemet"?

Det kan också vara att jag har original bussningar och casterblock från 1986 på min bil och att jag har rätt camber statiskt men tappar allt dynamiskt - ska byta dessa och göra en ny setup på bilen.

EDIT: Glömde att jag har alu-armar - går ju inte att göra nåt åt camber nedtill då!

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 07:57:47
by patand
Hur mycket camber har du nu då?

3 - 4 grader negativ camber verkar ju räcka för de flesta frontmotorporschar, även de rena racebilarna.

Själv har jag väl runt 3 gissar jag (maxat original fjäderben).

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 08:01:15
by Henka_E
Pinsamt nog så vet jag ju inte det - men tittar man på däck-slitage och temp-differens över ytan så verkar det vara för lite. Ska se till att ta reda på detta i helgen/nästa vecka.

Patand - har du original position på övre infästningen eller är den flyttad?

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 08:02:48
by firefish
Vad har du för topplagring?
Jag har Sandéns och nu har jag max på eccenter (där nere) och minimum i topplagringen. Jag har inte gjort någon hjulinställning än (blir när aktern är klar) men det ser ut som nästan 3 grader camber fram nu och det blir väl en och en halv till med utmaxade topplagringar.
Offset bärarmsbussning är coolt med då tappar du en massa caster om du inte offsettar casterblocket också. Det är kanske bättre att antingen bygga om i tornen eller ännu hellre file lite vid spindeln för att öka justeringen där.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 08:40:51
by FredrikÅ
Henka_E wrote:Tror jag behöver snudd på dubbla min camber. Just nu är allt bottnat. Mitt på fjädermenet och topplagringen Vad är då nästa steg? Sitter och klurar på att göra egna offset-bussningar till bärarmana för att vinna typ 5-10mm till. Hur har ni andra löst "problemet"?
Hur mycket Camber har du?
Om du maxat både fjäderben och topplagring, så borde du ju ha tillräckligt.

Ett annat tips kan vara att sluta köra på "ballongdäck" - de viker sig ganska ordentligt under press.
Gå upp till 17-tummare med lägre profil i stället.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 08:52:29
by Cédric
Försök få så mycket camber du kan nere vid spindeln, det är lite bättre än att flyta övre ledpunkten map kpi.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 09:48:40
by patand
Henka_E wrote:Patand - har du original position på övre infästningen eller är den flyttad?
Original (iaf så vitt jag vet)

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 09:51:44
by patand
FredrikÅ wrote:Ett annat tips kan vara att sluta köra på "ballongdäck" - de viker sig ganska ordentligt under press.
Gå upp till 17-tummare med lägre profil i stället.
Vilken dimension har du nu Henka?

Jag har 205/50-15 och 50 profil på 205 däck är ganska lågt, kanske hjälper till att undvika så däcken inte viker sig så mycket för min del.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 11:57:49
by Spånet
Hårdare fjädrar = mindre camber

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 11:58:27
by Henka_E
Kör ju med 225/50/16 fram och bak 245/45/16. True, det är balong-mackor... Kanske måste sikta på 17" till nästa år (eller nästa set däck) ändå. Hade ju hoppats slippa det då jag inte gillar att 17" fälgar är så mycket tyngre - iaf för vettiga pengar!

Man kanske törs ta lite med "filen" i spindel/fj bens förband då. Känner att det blir lite tandlöst när jag inte vet vad jag har idag dock, så att ta reda på det känns minst sagt viktigt.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 11:59:52
by Henka_E
Spånet wrote:Hårdare fjädrar = mindre camber
Mmm, yes, och jag antar att detta gäller både vertikal och roll fjäder. Ska nog satsa på kniv-krängare senare i år.

Återigen så blir det ju så pinsamt tydligt att jag inte vet vad jag har i bilen - ska kolla upp HELA setupen snarast!

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 12:05:18
by Spånet
Tänk på att med extrem mycket camber så är det dåligt med gummi i backen vid inbromsningar. Något du speciellt kommer att märka när det är blött.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 12:21:12
by Karl Birgander
Spånet wrote:Hårdare fjädrar = mindre camber
Menar du att hårdare fjäder automatiskt innebär mindre camber?

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 12:33:33
by Spånet
Karl Birgander wrote:
Spånet wrote:Hårdare fjädrar = mindre camber
Menar du att hårdare fjäder automatiskt innebär mindre camber?

Menar att med hårdare fjädrar rollar bilen mindre och man kan köra med mindre camber.

Re: Mer camber sökes!

Posted: 2010-05-21 13:07:27
by Karl Birgander
Spånet wrote:
Karl Birgander wrote: Menar du att hårdare fjäder automatiskt innebär mindre camber?

Menar att med hårdare fjädrar rollar bilen mindre och man kan köra med mindre camber.
Det är jag helt överens om! :D