Passar Audi turbos på 951?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Passar Audi turbos på 951?

#1 Post by Dea »

Nån som vet om det är samma KKK K26:or och K27:or som sitter på våra bilar som på Audi RS2?
Om inte, vad skiljer?

Funderar lite på om man skulle testa med en K27/6 och ibland hittar man såna till salu fast till Audi.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Re: Passar Audi turbos på 951?

#2 Post by JBlom »

Mig veterligen så ska det vara lika fläns!
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Passar Audi turbos på 951?

#3 Post by DLS »

jag ska inte säga säkert men har för mig att nån sagt nått på forumet förut om att det inte passar rakt av?

Har även läst nånstans att det bara är att avgasdelen o centerdelen är vriden ett hack jämfört med porsche så man får skruva loss avgasdelen o flytta den ett hack men återigen inte riktigt 100%

Här har du en tråd med en kille som fick fel sort
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hittade den här sidan med kkk hybrider till audi
http://www.034motorsport.com/index.php?cPath=21_101" onclick="window.open(this.href);return false;

Där verkar dock centerdelen för smal för att passa på våra motorer.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Passar Audi turbos på 951?

#4 Post by gegge »

Sena 250hk K26 till 951 passar med de flesta andra K26, dvs samma axel och turbinhjul. Men då Porschen redan har den största kompressorhjulet (K2670) finns det inte mycket att hämta. Turbon från RS2 undantagen som är en "hybrid" K2672, en dyr specialare (Igentligen en urborrad K24 med K26 axel). Well det gör att man kan behålla orginal avgashus och bara byta ut resten. Lagerhuset är ofta något annorlunda vad gäller olja och vattenkopplingar, men funktionen är densamma.

K27 är en helt annan serie och passar inte alls K26, OM det inte är en hybrid. Då är frågan på vilka delar den är byggd. Då kankse man ska titta på andra märket tex Garret. Det finns orginal K26 med K27 kompressorhjul, bla porsche 956 men de är rätt svåra at få fatt på.

Audi och Porsche har samma avgasflänsar på K26 men de jag sett har runda eller fykantiga ingångar vilket kan ställa till det. Gissar att K27 har större flänsar men kommer inte ihåg. Kan ta reda på det om det är viktigt.


Tidiga 220hk turbon är mindre och inte kompatibel med andra K26 modeller. Turbinen är betydligt mindre i diameter. Den är som komplett enhet däremot utbytbar med 250hk versionen. Kan vara att Audifolket skulle uppskatta den mindre 220 modellen som heter K2667 och är lite större än Audis egna K2664 ( som för övrigt är ungefär lika stor som 931 S1 turbon)

Jag har tidigare länkat till en rysk KKK hemsida som är suverän som korsreferens.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]