951:an är lite knepig att plocka ut mycket effekt ur, det finns igentligen
inga färdiga steg/kitt för 350+ hk att köpa, som det gör till många
andra bilmärken.
Men om du ska över 350 hk
måste du byta följande:
- Spridare
Turbo
Chip/MAF-kit
För att få en bra körbarhet
bör följande bytas:
- Avgassystem, förslagsvis 3"
Wastegate
EBC "electric boost controller
Ska du närmare/över 400 hk så är det nödvändigt att komplitera med:
- Annat sprut (Stand alone, piggyback/maf-kit)
Bränslepump
Kamaxel
Intercooler
Porta/fräsa ventiler på toppen
Ett vanligt prolem är att det inte helt lätt att hitta någon turbo
som passar rakt av för rimliga pengar, räkna med att du får ge
12-15.000:- om du inte hittar någon begagnat K27:a.
Utöver detta bör du gå igenom motorn, se över lager, ringar och
packningar. Ofta är det dax att byta dessa delar, bilarna är trots
allt 20-25 år gamla och har ofta gått 20.000+ mil eller mer!
Vid höga effektuttag så finns det även tre vanliga bekymmer att
lösa med dessa motorer.
- 1. Cylinderfodrena börjar flexa/röra på sig.
2. Högt cylindertryck, dvs. risk att toppen "lyfter"
3. Värmeutveckling/kylning av toppen.
Som föregående "talare" skrev, sök på forumet, finns rätt många
trådar som behandlar detta ämne.
Mvh Erol