Page 1 of 1

Söker tips på trim-prylar....

Posted: 2010-05-10 12:12:22
by jonathanroos
Hade tänkt att sikta mot 350-400 hästars strecket så småningom.
Någon som har bra tips på vad man skall köpa för prylar och vart.

Är väl troligtvis inte aktuellt förrän till vintern, men det kan vara bra att hinna förbereda sig lite.....

Re: Söker tips på trim-prylar....

Posted: 2010-05-10 12:36:39
by makkanftw
Kan ju vara bra att skriva vad det är för bil du tänkt trimma :)

Re: Söker tips på trim-prylar....

Posted: 2010-05-10 17:18:25
by gegge
Av tidigare trådar att dömma: 944 turbo.

Över 300 hk räcker den inte med chip utan krävs en del jobb och pengar. Finns massor av info på forumet.

Re: Söker tips på trim-prylar....

Posted: 2010-05-10 18:07:48
by newkie
Ny wastegate är en alltid bra investering. För att nåt 400 hästar är det en hel del jobb och det finns många vägar att gå..

Saker som är bra...

Wastegate
Spridare
Annat sprut (Stand alone, piggyback eller chip)
Större turbo
?Boostcontroller?
Soppa-pump..

Har säkert missat en hel del.. Man måste kanske inte ha alla saker, beror på hur stor grad av bon-trim man vill att det ska vara...

Re: Söker tips på trim-prylar....

Posted: 2010-05-10 22:49:16
by Erol
951:an är lite knepig att plocka ut mycket effekt ur, det finns igentligen
inga färdiga steg/kitt för 350+ hk att köpa, som det gör till många
andra bilmärken.


Men om du ska över 350 hk måste du byta följande:
  • Spridare
    Turbo
    Chip/MAF-kit

För att få en bra körbarhet bör följande bytas:
  • Avgassystem, förslagsvis 3"
    Wastegate
    EBC "electric boost controller
Ska du närmare/över 400 hk så är det nödvändigt att komplitera med:
  • Annat sprut (Stand alone, piggyback/maf-kit)
    Bränslepump
    Kamaxel
    Intercooler
    Porta/fräsa ventiler på toppen

Ett vanligt prolem är att det inte helt lätt att hitta någon turbo
som passar rakt av för rimliga pengar, räkna med att du får ge
12-15.000:- om du inte hittar någon begagnat K27:a.

Utöver detta bör du gå igenom motorn, se över lager, ringar och
packningar. Ofta är det dax att byta dessa delar, bilarna är trots
allt 20-25 år gamla och har ofta gått 20.000+ mil eller mer!

Vid höga effektuttag så finns det även tre vanliga bekymmer att
lösa med dessa motorer.
  • 1. Cylinderfodrena börjar flexa/röra på sig.
    2. Högt cylindertryck, dvs. risk att toppen "lyfter"
    3. Värmeutveckling/kylning av toppen.
Som föregående "talare" skrev, sök på forumet, finns rätt många
trådar som behandlar detta ämne.


Mvh Erol