Page 1 of 2
Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-02 15:32:37
by SebStein
Tjena!
Hur gör ni med camber bak, ni som kör en del bana? Jag upptäckte under helgen att jag har med camber bak än fram

Dessutom mer på höger bak än på vänster

Jag kände inget av det under körning, men det ser lite kul ut. Ser ut att vara 1-2 grader.
Har ni camber ställt bak och i så fall hur mycket? Hur justerbart är det egentligen?
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-02 17:12:00
by Spånet
Har för mig att jag har -4 bak och -4.5 fram

Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-02 17:35:13
by Dea
Jag har haft jämnt och fint slitage på mina MPSC med camber på ca 2,5 grader.
/Dea
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-02 18:02:19
by SebStein
Ok, om jag ställer till 2-2,5 så borde det bli bra då. Vill ju att den skall vara körbar och inte slita för ojämnt på vanlig väg åxå.
Dea, har du 2,5 framme åxå?
//Sebbe
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-02 20:32:14
by gurra
Ser ut att runt 3 grader bak. Definitivt för lite fram! Egentligen skulle du nog behöva 3,5-4 grader fram för att vara optimalt på bana.
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-02 20:52:50
by Dea
Har kört 3,2 gr fram med MPSC, R888 verkar vilja ha lite till.
/Dea
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-03 09:10:33
by SebStein
Tack för alla svar killar!
Ursäkta att jag tjatar vidare, men finns det nån rekomendation på toe fram och bak, i kombinaton med cambern`?
//Sebbe
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-03 11:47:38
by gurra
Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-03 12:49:41
by SebStein
gurra wrote:Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Tjena Gurra!
3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.
Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
//Sebbe
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-03 12:53:44
by patand
SebStein wrote:Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
Det där var en het fråga för ett tag sedan:
forum/viewtopic.php?f=3&t=21552" onclick="window.open(this.href);return false;
Fortsätt gärna i den tråden om du vill diskutera mer runt det ämnet.

Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-03 14:12:42
by Cédric
SebStein wrote:gurra wrote:Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Tjena Gurra!
3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.
Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
//Sebbe
Va hade du för räser förut? Man får ju dessutom tänka på att en bil mcpärsonben fram kommer inte ha någon vacker camberkurva när man sänkt den en del, de kan göra att man måste kompensera med lite extra tilltagen statisk camber. Det är mest när man kör mycket landsväg som den nöter lite mer på insidan, på banan så vill den bara ha mer

Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-04 09:41:50
by SebStein
Cédric wrote:SebStein wrote:
Tjena Gurra!
3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.
Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
//Sebbe
Va hade du för räser förut? Man får ju dessutom tänka på att en bil mcpärsonben fram kommer inte ha någon vacker camberkurva när man sänkt den en del, de kan göra att man måste kompensera med lite extra tilltagen statisk camber. Det är mest när man kör mycket landsväg som den nöter lite mer på insidan, på banan så vill den bara ha mer

Min förra räser var en Alfa Romeo 75 3.0. Ca 2,5 grad framme. Men den plogade triligen rätt mycket, så det kan ha berott på det...
Sammanfattning för en 968CS då:
2,5 grader framme (max utan fjäderbenslagringar) och toe+/- 0
2-2,5 grader bak, toe in 3-4mm (vad händer om man har +/-0 bak ?)
Nåt åt det hållet??
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-04 10:02:54
by patand
SebStein wrote:Sammanfattning för en 968CS då:
2,5 grader framme (max utan fjäderbenslagringar) och toe+/- 0
2-2,5 grader bak, toe in 3-4mm (vad händer om man har +/-0 bak ?)
Det bör gå att få nästan -3 grader fram utan fjäderbenslagringar (tror jag iaf).
Har du +/-0 toe bak får du en reptilsnabb bakända som svänger in bilen lite väl hastigt kanske? (Gissar eftersom jag inte provat). Men man kan ju testa och se vad som händer...
F-n jag vet visst inte mycket alls såg jag nu... "tror" respektive "gissar" är ju inte direkt förtroende ingivande...

Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-04 10:05:17
by Cédric
Problemet med 0 toe är att bilen toear ut när du bromsar och baken reser på sig och fjädrar ut, inte helt optimalt ur stabilitetssynpunkt.
Re: Camber bak 968CS
Posted: 2010-05-04 10:17:52
by SebStein
Bra svar killar, tack!!
Är 3-4mm ansett som mycket eller är det "normalt"?
Att bilen toear ut när man bromsar hade jag inte tänkt på... är det vedertaget så på alla bilar?
//Sebbe