Page 1 of 1
Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-04-27 11:10:36
by 944S2-Jonas
Hej!
Jag är lycklig Porsche-ägare sedan 15/4-10. Detta blir mitt första inlägg i detta förträffliga forum. Tack alla för ert engagemang och kunskap!
Mycket vill som bekant ha mer... Jag har läst här på forumet om "Promax" trimchip, bla skriver signaturen "Pehr Johnsson" att han har monterat ett sådant. Jag är tacksam för att få veta dina erfarenheter! Kanske det är fler som provat? (Ger det märkbar effektökning? Om ja, i vilket register? Vad händer med bränsleförbrukningen? Ger det en bättre/mjukare motorgång?)
Har också läst att flera av er testat sk. öppet sportluftfilter. Vilka fabrikat på luftfilter kan ni rekommendera? Har ni som provat denna typ av luftfilter behållit original luftslang till luftboxen för att försöka suga så kall luft som möjligt och monterat sportluftfiltret i slangänden framme i fronten, eller har ni kommit på andra lösningar? Fungerar ett öppet luftfilter så bra som det står i annonser etc.? (Trevligare ljud? Märker ni en effektökning? Lägre bränsleförbrukning?)
Är det andra enklare modifieringar inom rimliga ekonomiska ramar som man kan göra på S2:an för att höja effekten eller få jämnare motorgång?
Tack på förhand!
Mvh
Jonas
Re: Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-04-27 11:20:29
by Cédric
Borde väl ge några ponnysar genom att byta ut katten till en racekat, har svårt att tänka mig att orginalkaten skulle flöda fantastiskt. Öppet filter skulle jag inte sätta på någon av mina bilar, i så fall ett insatsfilter till orgialboxen.
Re: Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-04-27 13:25:34
by gurra
944S2-Jonas wrote:Är det andra enklare modifieringar inom rimliga ekonomiska ramar som man kan göra på S2:an för att höja effekten eller få jämnare motorgång?
Finns inga genvägar till mer effekt i en S2a, det blir dyrt.
En originalmotor ska ha mycket jämn och fin motorgång. Om din motor inte går jämnt så kanske det räcker med en riktig service och nya originaldelar.
Re: Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-04-27 14:05:11
by 944S2-Jonas
Tack för svar så långt! Jag saknar dessvärre historiken, då bilen togs in från Tyskland januari 2008 av förra ägaren utan ett blad... Motorn går tyst och fint, gillar också det vinande ljudet från remmarna

. Det är en dekal på bakstammen där det står KS-MOTORSPORT. Ett sök på google leder till en tuningfirma i Tyskland. Någon som känner till den och vad de kan tänkas ha sålt till en S2?
När det gäller motorgång så går det naturligtvis inte att maskera helt att det rör sig om en av världens största 4-cylindiga bensinmotorer. Jag har ingen erfarenhet av modellen, men märker ju att den inte gillar motorvarv under ca 2000-2100 v/min, och visst känns det när motorn går på tomgång. Petitesser? Javisst

Jag tycker motorn/bilen går superbra, men inget är så bra att det inte kan bli bättre!
Re: Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-04-27 14:18:32
by Henka_E
Omslipade kammar kostar en slant men räntar bra. Kan kanske kanske gå att få ut 10-15hk med mappning. Beroende på hur man är lagd så blir karaktären underbar eller totalt tragisk - helt klart kommer botten att förvinna men det blir mer knuff på högre varv. Personligen då, jag gillar att varva...
Om du söker på det här ämnet på forumet så hittar du kanske 100 trådar om det här - ALLA med slutsatsen att det inte ger nåt att trimma dessa motorer (eller - det kostar mycket och ger lite). ALLA säger satsa på chassie och körbarhet, och det är nog den enda kloka. Se till att bilen går bra, plocka de där lågt hängande frukterna med chip och avgas - och kanske kam om du törs. Lägg sen kulorna på däck, förarkurser och väghållning.
...och remmarna ska inte vina, då är de för hårt spända...
Re: Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-04-29 15:29:50
by 944S2-Jonas
Helt korrekt Henka_E!
Jag har massor att lära, och uppskattar därför detta forum extra mycket
Bilen blev klar hos Sandèn i dag (bla. byte av kamaxelkedja, packbox vid kamaxel, byte av temperaturmätare, slacka balansaxelrem (!), justering av toe-in).
Balansaxelremmen hade enligt Sandèn ett spänningsvärde på 5,9, mot rekommenderade 3,3... Allt av remmar och drivhjul mm blev utbytt i september 2009, men mekanikern bommade stort
Enligt Sandèn rekommenderade 3 mm toe-in visade sig vara 5mm toe-ut...
Jag glädjer mig nu som ett barn på julafton till att hämta bilen

Re: Motortuning av 944 S2 -90
Posted: 2010-06-29 11:08:22
by 944S2-Jonas
Hej!
Jag har följt många trådar här på forumet om allt möjligt som berör 944:an med stort intresse. Speciellt det som gäller motortuning
Det har ju nämts många gånger här på forumet att det är begränsad trimpotential för rimliga pengar, och det är nog sant med viss modifikation. Jag har läst om trimchip, bla. Mats Jacobssons tråd om utprovning av flera varianter av chip av design Andreas FekZen. Efter noga övervägande om möjliga risker/trimpotential och ett samtal med Peter Sandèn (som var ganska skeptisk, med tanke på högt miltal och risk för spikningar vid dåligt bränsle, men avrådde inte helt om man kör på 98 oktan) beställde jag ett chip av FekZen nyligen. Jag bad att få en design som har god körbarhet och också kan fungera bra på 95 oktan, snarlikt det sk chip "B" som utprovades av Mats Jacobsson. Det blev monterat på midsommardagen med hjälp av guide författat av signatur "Mogge" (tack, men kretskortens design och demonteringen på bilderna stämde INTE överrens med min S2-90). Spänningen var stor om den skulle starta efter denna "våldtäkt" av en oerfaren

Motorn startade direkt, och gick jämnt och fint!
Jag kan varmt rekommendera FekZens trimchip, bilen har en mkt bättre gasrespons och drar bättre i ett bredare register
Är det ngn som värderar detta, ta kontakt så kan jag dela med mig av mina erfarenheter hittillls samt hur demontering och montering går till på en S2:a.
Ha en fin sommar!
Mvh
Jonas