Page 1 of 1

Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-21 21:22:26
by Anders Z
Hej hej,
Startmotorn går, men det finns ingen gnista i tändstiften. Och allt som brukar lysa när man vrider på tändningsnyckeln (oljetryckslampan m.m.) lyser inte, instrumenten är döda, men instrumentbelysningen, fläkt m.m. funkar. Kan det ha att göra med att vid vagnboksbesiktningen i måndags så testades huvudströmbrytaren med motorn igång, och den stannade som den skulle. Kan något elektriskt ha påverkats då? Har kollat säkringarna och flyttat runt några relän (likadana). Snälla hjälp, åker till Mantorp på fredag, race på lördag!
Mvh
Anders Z

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-21 21:40:30
by maverick
En vild gissning, larm?
Startspärren har gått i?

Testa att koppla bort batteriet och vänta en liten stund?
Kolla säkringen som går från larmet till bilens batteri?
Kolla övriga säkringar i larmet?

Jag hade ett liknande problem och då gick inte startmotorn (min klipper just den funktionen) och då var det säkringen till startspärren/larmet som var lite "glappig".

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-21 22:21:03
by Erol
Jag skulle gissa på tändningslåset, inte helt ovanligt att de blir glappa!


//Erol

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-22 06:29:18
by Anders Z
maverick wrote:En vild gissning, larm?
Startspärren har gått i?

Testa att koppla bort batteriet och vänta en liten stund?
Kolla säkringen som går från larmet till bilens batteri?
Kolla övriga säkringar i larmet?

Jag hade ett liknande problem och då gick inte startmotorn (min klipper just den funktionen) och då var det säkringen till startspärren/larmet som var lite "glappig".
Det sitter en immobilizer, men den verkar funka som den ska. När den är aktiverad går inte ens startmotorn och inte ens ett klick när man vrider på tändningsnyckeln. När den är avlarmad så går nu startmotorn men ingen gnista till tändstiften. Jag har prövat att koppla bort batteriet med huvudströmbrytaren, men ingen skillnad. Kan det finnas två kretsar i imobilizern, en till startmotorn och en annan till tändningen?
Jag är ingen fena på det elektriska, tyvärr...
/Anders

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-22 06:31:25
by Anders Z
Erol wrote:Jag skulle gissa på tändningslåset, inte helt ovanligt att de blir glappa!


//Erol
Hade lite såna tankar själv också, men hur kollar man det?
/Anders

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-22 08:58:39
by patand
Anders Z wrote:Det sitter en immobilizer, men den verkar funka som den ska. När den är aktiverad går inte ens startmotorn och inte ens ett klick när man vrider på tändningsnyckeln. När den är avlarmad så går nu startmotorn men ingen gnista till tändstiften. Jag har prövat att koppla bort batteriet med huvudströmbrytaren, men ingen skillnad. Kan det finnas två kretsar i imobilizern, en till startmotorn och en annan till tändningen?
Jag är ingen fena på det elektriska, tyvärr...
Tycker det låter som att original immobilizer fortfarande är inkopplad. Den stänger ju av tändningen men inte startmotorn.

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-22 11:39:29
by Mats Jacobsson
patand wrote:
Tycker det låter som att original immobilizer fortfarande är inkopplad. Den stänger ju av tändningen men inte startmotorn.
På min -88 går inte startmotorn om immobilizer är aktiverad.
Har du kollat DME? eller så att givarna över svänghjulet inte är glapp/lösa/trasiga?
Två bra länkar
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/eng-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-22 12:25:09
by patand
Mats Jacobsson wrote:
patand wrote:
Tycker det låter som att original immobilizer fortfarande är inkopplad. Den stänger ju av tändningen men inte startmotorn.
På min -88 går inte startmotorn om immobilizer är aktiverad.
Där ser man... på 968an gick startmotorn runt när man vred på nyckeln men den startade inte när larmet/immobilizer var aktiverat.

Verkar som det skiljer mellan årsmodellerna. 968an är en 93:a, din är en 88:a och Andreas är en 91:a, dvs mitt imellan 88 och 93 ungefär så kanske är det värt att kolla vilken typ av immobilizer han har. :)

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-22 14:55:54
by Anders Z
patand wrote:
Mats Jacobsson wrote: På min -88 går inte startmotorn om immobilizer är aktiverad.
Där ser man... på 968an gick startmotorn runt när man vred på nyckeln men den startade inte när larmet/immobilizer var aktiverat.

Verkar som det skiljer mellan årsmodellerna. 968an är en 93:a, din är en 88:a och Andreas är en 91:a, dvs mitt imellan 88 och 93 ungefär så kanske är det värt att kolla vilken typ av immobilizer han har. :)

Så här fungerar min normalt: Immobilizer på = tändning av och startmotorn går ej, immobilizer avaktiverad = tändning på och startmotor går.

Så här fungerar det nu: Immobilizer på = samma som ovan, immobilizer avaktiverad = tändning av, startmotor går, instrumenten döda.

Jag har fått låna ett DME-relä som jag ska testa med om felet ligger där. Dessutom har jag precis visat felet för en larm-kille i Norrtälje som verkade veta vad han pratade om, han tror att felet ligger i immobilizern, jag ska dit i morgon f.m. och koppla förbi den. Sen håller jag tummarna....
/Anders

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-23 10:23:04
by Anders Z
Felet låg i immobilizern. Den är nu bortplockad och allt fungerar som det ska. Jag skickar ett stort tack till Andreas på DMC Sound i Norrtälje, det tog honom 2 minuter att ställa en säker diagnos, och ytterligare ca 30 att montera bort. Rekommenderas förstås!
Tack till alla som gett mig tips i tråden!
/Anders Z

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-23 19:36:23
by maverick
Kul att det löste sig!

Jag har inte lika bra erfarenhet av DMC, men tummen upp för det goda bemötandet du fick!
Bogserade du bilen dit?

Re: Akut tändningsproblem

Posted: 2010-04-23 20:46:39
by 944_Driver
Grattis, du har troligen fått uppleva en så kallad 'load dump' skada pga att batteriet kopplades bort från generatorn under drift. Inte helt vanligt fenomen men det förekommer, välkonstruerad fordonselektronik ska innehålla skydd mot det men så är inte alltid fallet.

//Magnus, som jobbar med försöka övertyga diverse leverantörer om att man måste ha skydd mot detta ;)