Page 1 of 1
Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-20 23:53:14
by TobbeG
Hej,
När jag köpte Skalman följde det med en uppsättning hjul med r-däck. Två ok och två om är riktigt slitna av hög camber. Jag har samma dimension runt om, 265/35 18". Bifogar en bild på ett av de slitna däcken, det är helt blankt mde innersta 40mm, men rätt många mm kvar att åka på
Är det ok att montera dessa bak där jag har rätt snäll camber (dock lite vassare än för vanlig gatkörning) och sedan köra de fina fram ett tag till?
Ellet är det bättre att motera dessa fram och köra ännu mindre cambmer tills jag har nya däck (har justerbara camberplattor)
Vad tycker PCS om såna däck som är slitna så här, får man starta?
Jag skulle väldigt gärna slita ett tag till på de här. Har ingen ABS och kört lite bana. Har inngen lust med att börja att bromsa sönder ett par helt nya däck
Slitet r-däck.JPG
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 05:51:30
by Torbjorn968
Jag brukar ha med mig ett par reserver och säga att jag byter under dagen. Brukar fungera.
Bak kommer du att slita på insidan. Om du inte har väldigt aggressiv camber fram skulle jag sätta dem där.
//TL
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 07:48:29
by FredrikÅ
TobbeG wrote:
Vad tycker PCS om såna däck som är slitna så här, får man starta?
Nej, det får du inte.
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 08:18:24
by Cédric
Är det någon som tittat över huvud taget, inget jag märkt iaf..
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 08:22:28
by patand
Cédric wrote:Är det någon som tittat över huvud taget, inget jag märkt iaf..
Samma här, aldrig någon som kikat på mina däck på ett PCS möte.
(har iof bara varit på 2 st så det är ju ingen statistiskt säkerställd siffra direkt)
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 08:24:12
by Torbjorn968
Reglerna säger 1,6 mm vilket jag utgår ifrån är när du kommer dit. Upplevelsen är att man varit resonabel, men snopet om någon läser regelboken.
//T
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 09:06:51
by Ragnar Joensen
Besiktning sker vid insläpp. 1,6 mm mäts nog inte, men skicket kollas.
Jag skulle inte köra med dessa däck. Det ryktas snabbt bland funktionärer och instruktörer om någon har såna däck eller om man har för avsikt att "byta under dagen".
Vem byter inte däck hemma och säkrar att bilen är i topp, men kör till t.e.x Mantorp med 4 nya hjul och vill byta under dagen ? Det är nog en historia som sticker lite ut och skriker på uppmärksamhet.
Ragnar
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 09:16:48
by Rikard
Vid några PCS-möten där jag kört med slitna däck har jag fått en extra märkning på rutan vilket inneburit att jag inte fått köra vid regn. Vet inte om de fortfarande har den principen?
Rikard
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 09:19:36
by Torbjorn968
Jag har fått förmaning att köra försiktigt i regn... och sen kört i alla fall... och sen kört av ordentligt

... utan anmärkning att jag körde olovligt.
//T
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 09:39:46
by FredrikÅ
Torbjorn968 wrote:Jag har fått förmaning att köra försiktigt i regn... och sen kört i alla fall... och sen kört av ordentligt

... utan anmärkning att jag körde olovligt.
//T
Det enda som händer, är att du riskerar att sätta försäkringsskyddet ur spel för samtliga deltagare,
men det bekymrar kanske inte?
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 10:03:38
by TobbeG
Torbjorn968 wrote:Jag brukar ha med mig ett par reserver och säga att jag byter under dagen. Brukar fungera.
Bak kommer du att slita på insidan. Om du inte har väldigt aggressiv camber fram skulle jag sätta dem där.
//TL
Det hade ju varit det bästa, skulle behöva 2 till fälgar. Tack för tipset om placering. Det är mycket att lära sig...
Många funderingar, verkar vara ett kärt ämne det här.
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 10:09:15
by TobbeG
Rikard wrote:Vid några PCS-möten där jag kört med slitna däck har jag fått en extra märkning på rutan vilket inneburit att jag inte fått köra vid regn. Vet inte om de fortfarande har den principen?
Rikard
Låter som en sund princip om man kan hålla sig. Min tanke var att åka på mina gatdäck vid regn utifall jag inte hade bytt r-däck till nästa bantillfälle.
Nästa fråga. Att köra på ok Dunlop Direzza 02G på ena axeln och nya r888 på andra? Det handlar nu inte om att ta tider, utan lära känna bilen, mig själv och banan?
// Tobbe
Re: Slitna r-däck och PCS
Posted: 2010-04-21 11:13:11
by Torbjorn968
Det går ju att ställa in skillnader i grepp med krängare och lufttryck, vad som inte går att justera är att greppet kanske förändras olika med temp, dvs det kan bli ex vis understyrt i början, bra i mitten för att sedan tendera till överstyrt.
Går säkert fin fint i början som budgetåtgärd!
T