Kraftigt pulserande ABS - och slingriga inbromsningar
Posted: 2010-04-20 19:53:39
Inbromsningarna på Sviestad från 200 till typ 60 km/h efter rakan är lite spännande. Ännu mer spännande är det när bakvagnen blir lätt och slingrig. Det finns olika skolor om inbromsning, att hålla sig innan ABS ingrepp eller att låta ABS göra jobbet. Att diskutera detta är inte mitt syfte i denna tråd: jag har valt den första vägen.
När jag gör det puserar bromspedalen kraftigt. Att köra långlopp med en M 3 E 36 gav en helt annan ABS upplevelse, ett mycket mjukt ingrepp. Så jag funderar: är det så att 968ans system är ganska ruft och M3ans mer utvecklat, eller är det min bil som har sin egen "karaktär" här.
Vidare är bakvagnen ordentligt slingrig, beroende på vem du pratar med så beror det på stora frambromsar och: att bakvagnen bromsar för hårt, eller att den bromsar för löst. Skall prova med Mintex bak för att minska bromseffekten nästa gång och se hur det är. Om det motsatta gäller så är det grågan om att byta bromsreduceringsventil. Berättar hur det går!
T
När jag gör det puserar bromspedalen kraftigt. Att köra långlopp med en M 3 E 36 gav en helt annan ABS upplevelse, ett mycket mjukt ingrepp. Så jag funderar: är det så att 968ans system är ganska ruft och M3ans mer utvecklat, eller är det min bil som har sin egen "karaktär" här.
Vidare är bakvagnen ordentligt slingrig, beroende på vem du pratar med så beror det på stora frambromsar och: att bakvagnen bromsar för hårt, eller att den bromsar för löst. Skall prova med Mintex bak för att minska bromseffekten nästa gång och se hur det är. Om det motsatta gäller så är det grågan om att byta bromsreduceringsventil. Berättar hur det går!
T