Page 1 of 1

Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-04-20 12:45:50
by Nahpets
Hallå!

Min första bandag för säsongen avklarad på Sviestad. Allt höll, men bromsarna påminde sig om kylbehovet.

En sak jag inte blir klok på:
vid tomgång och under bankörning så håller sig nålen vågrätt, mellan de två vitare strecken.
Men under landsvägskörning, typiskt 100 - 120 km/h så ligger nålen stadigt på det tredje vita strecket enligt bild. Är detta rimligt?

Jag förstår inte vad som kan orsaka detta. Bankörningen är växelvis på och av full spätta. Dock är nålen behagligt positionerad mellan de tunnare.
Tomgång ... ja då är det ju fläktarna som kyler.
Därför tycker jag att det borde vara lägre temp med fartvind och relativt låg belastning ... men inte enligt bilden.

Om vattenpumpen vore dålig borde detta väl ge sig till känna under bankörning.
Om kamremmen slirade mot vattenpumpsdrevet, så borde detta också ge sig till känna vid bankörning?!

Om det vore taskig kontakt mellan givare och nål så borde detta gälla oavsett ban- landsvägskörning och tomgång.
Blir inte klok på detta.
Någon?

Mvh
Stephan

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-04-20 19:44:24
by henrik l79
Är du helt säker på att instrumentet är ok? På våra bilar brukar ju just tempmätaren bli dålig med åren och "fladdra" lite. Min smög sig iväg ibland vid körning och med en lätt men bestämd dunk ovanpå instrumentbrädan i vänsterkant så åkte den ner till normal nivå igen, nu är det däremot fixat på min bil. Kan vara värt att kolla upp.

/Henrik

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-04-20 21:11:04
by Mårten
henrik l79 wrote:Är du helt säker på att instrumentet är ok? På våra bilar brukar ju just tempmätaren bli dålig med åren och "fladdra" lite. Min smög sig iväg ibland vid körning och med en lätt men bestämd dunk ovanpå instrumentbrädan i vänsterkant så åkte den ner till normal nivå igen, nu är det däremot fixat på min bil. Kan vara värt att kolla upp.

/Henrik
Exakt samma fel hade jag... har nu en ny separat tempmätare under radion (VDO så kan orginalgivaren användas!)

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-04-20 22:40:37
by Nahpets
Aah, ska kolla upp.
Tackar.

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-04-22 07:57:18
by michael rasmussen
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=19064" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla denna länk, hade själv samma problem ifjol.

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-05-08 14:44:20
by Nahpets
Tackar!

När ni säger tempmätarfel ... menar ni då visaren i instrumentet eller menar ni givaren till visaren?

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-05-08 17:12:55
by Mårten
Nahpets wrote:Tackar!

När ni säger tempmätarfel ... menar ni då visaren i instrumentet eller menar ni givaren till visaren?
Visaren i centralinstrumentet är det (oftast) som spökar

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-05-10 11:42:46
by Nahpets
En välriktad Bruce Lee handflata fick nålen att sänka sig lite. Så antagligen är det skit någonstans i nåleriet.

Tack för hjälpen!

Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars

Posted: 2010-05-10 12:32:49
by Ducati
normal temp är det första strecket, ingen av mina 2 944 gick över det förutom om man stod på tomgång innan kylfläkten hoppade igång