Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Posted: 2010-04-20 12:45:50
Hallå!
Min första bandag för säsongen avklarad på Sviestad. Allt höll, men bromsarna påminde sig om kylbehovet.
En sak jag inte blir klok på:
vid tomgång och under bankörning så håller sig nålen vågrätt, mellan de två vitare strecken.
Men under landsvägskörning, typiskt 100 - 120 km/h så ligger nålen stadigt på det tredje vita strecket enligt bild. Är detta rimligt?
Jag förstår inte vad som kan orsaka detta. Bankörningen är växelvis på och av full spätta. Dock är nålen behagligt positionerad mellan de tunnare.
Tomgång ... ja då är det ju fläktarna som kyler.
Därför tycker jag att det borde vara lägre temp med fartvind och relativt låg belastning ... men inte enligt bilden.
Om vattenpumpen vore dålig borde detta väl ge sig till känna under bankörning.
Om kamremmen slirade mot vattenpumpsdrevet, så borde detta också ge sig till känna vid bankörning?!
Om det vore taskig kontakt mellan givare och nål så borde detta gälla oavsett ban- landsvägskörning och tomgång.
Blir inte klok på detta.
Någon?
Mvh
Stephan
Min första bandag för säsongen avklarad på Sviestad. Allt höll, men bromsarna påminde sig om kylbehovet.
En sak jag inte blir klok på:
vid tomgång och under bankörning så håller sig nålen vågrätt, mellan de två vitare strecken.
Men under landsvägskörning, typiskt 100 - 120 km/h så ligger nålen stadigt på det tredje vita strecket enligt bild. Är detta rimligt?
Jag förstår inte vad som kan orsaka detta. Bankörningen är växelvis på och av full spätta. Dock är nålen behagligt positionerad mellan de tunnare.
Tomgång ... ja då är det ju fläktarna som kyler.
Därför tycker jag att det borde vara lägre temp med fartvind och relativt låg belastning ... men inte enligt bilden.
Om vattenpumpen vore dålig borde detta väl ge sig till känna under bankörning.
Om kamremmen slirade mot vattenpumpsdrevet, så borde detta också ge sig till känna vid bankörning?!
Om det vore taskig kontakt mellan givare och nål så borde detta gälla oavsett ban- landsvägskörning och tomgång.
Blir inte klok på detta.
Någon?
Mvh
Stephan