Page 1 of 2

Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 09:57:39
by Torbjorn968
Har ständiga problem med att drivaxelbultarna gängar ur sig. Skall nog göra en beställning av dessa:

http://garage.ideola.com/prod-Stage8.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har en bättre idé?

Kanske gruppköp? Anmäl er i såfall snabbt så ordnar jag en beställning.

//TL

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 10:14:09
by patand
Såg gruppköpet på 924board.org och funderade på om man borde köpa en eller ett par uppsättningar. Men jag har ju inte haft några problem med bultar som gängar ur sig (drar alltid åt de med momentnyckel till specat moment) på någon av bilarna så jag vet inte om det skulle vara värt pengarna för mig.

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 10:25:49
by Torbjorn968
Senaste uppsättningen bultar var från Utzon, kan tänkas är dessa av annan kvalitet med annan styvhet än orginalbultarna och att verkstadsboks momentet inte är korrekt? Verkstaden drog enligt egen uppgift till angivet moment och använde dessutom Loktite. Jag har hört att Loctite i sig kan vara ett problem genom att friktionen ändras och att momentet som går åt för att sträcka bulten lagom därmed förändras.

//TL

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 11:57:43
by eggaD
Nord-lock brickor har blivit standard på flera håll i industrin i skruvförband som inte får lossa.

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=2.16.37" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessutom är det en svensk produkt vilket är ren bonus ;)

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 12:14:55
by Torbjorn968
Var handla?

Och spelar det någon roll att skruven inte riktigt kan dras till botten (dvs färre gäng som tar?) ifall standard skruv används.

//T

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 12:56:36
by eggaD
På jobbet köper vi våra från NORD-LOCK International AB (031-891656) men om de säljer över disk har jag ingen aning om. Ring och fråga, annars kan jag tänka mig att typ verktygsbutiker som Tools har eller iaf kan ta hem.

Jag är ingen expert på skruvförband men vad jag lärde mig i hållfasthetsläran så är det typ de 3-4 första gängorna som tar nästan all belastning. Svårt att tänka mig att det skulle förändra något att du tappar ett gängvarv eller två.

Angående Nord-lock brickan så får du absolut inte använda ytterligare en planbricka/låsbricka då försvinner hela funktionen och skruven kan gänga ur sig. Likadant om man har mutter på baksidan, då måste det vara en Nord-lock bricka där också.

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 14:30:57
by gurra
Jag har inte haft problem med mina bultar som är dragna med loctite, men har Stage8-bultarna redo i garaget för säkerhetsskull.

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 14:37:09
by Torbjorn968
Någon speciell Lock Tite?

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 14:53:39
by gurra
Ingen speciell loctite, vanlig skruvlåsning.
Tycker fenomenet är intressant. För vissa verkar det hända konstant, för andra inte. Undrar vilka faktorer som är avgörande.

En viktig grej är att se till att inte bultarna får drivaxelfett på sig vid montering, något som är lätt hänt.

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 14:54:03
by Henka_E
Man kan väl najja skruvarna va? Ett jäkla jobb, men funkar det på roadracing hojjar och flygplan så... Lite pyssel att borra hål i alla skruvskallar, men det borde funka....

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 15:12:39
by gurra
Jo, men det är smidigare med stage8-bultarna.

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 15:14:13
by Mats Jacobsson
Det är inte så att hålen är slitna så dom blivit lite för stora?
Då får du inte rätt moment vid åtdragning.
När du har gängat i skruven skall den inte röra sej nämnvärt i någon riktning.
Kan ju vara någon som har klantat till det vid ett tidigare byte :)
PS Alla som skruvar på en bil skal inte göra det :twisted:

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 16:56:58
by Torbjorn968
Med drivaxelfett som oavsiktligt kommit på bulten borde man översträcka bulten för ett givet moment? Eftersom den går in lättare och därmed förlängs mer?

//TL

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 17:45:43
by Mattias 924
gurra wrote:Tycker fenomenet är intressant. För vissa verkar det hända konstant, för andra inte. Undrar vilka faktorer som är avgörande.
Jag är inte heller någon expert på skruvförband men jag har gjort vissa iakttagelser.
När jag var en ung och fattig så hade jag problem med att drivaxlarna släppte fast jag drog så hårt så att det smakade skit i käften. Något senare i livet så kom jag vid stadd kassa och införskaffade en momentnyckel. Allt sedan dess har jag dragit med föreskrivet moment, vilket förmodligen är i trakterna av en tredjedel mot vad jag drog tidigare, och inte någon drivaxel har någonsin släppt efter det. Eftersom jag inte är någon expert på skruvförband så drar jag inga slutsatser av det, jag bara rättar in mig i ledet och drar med momentnyckeln.

Samma sak gäller f.ö. även fälgar som i min ungdom kunde släppa så att jag fick dra åt igen.

Re: Urgängade drivaxelbultar

Posted: 2010-04-19 19:18:01
by gegge
Har en uppsättning Stage8 på hyllan om du vill dem nu och inte vänta. Kommer inte behöva dem.