Page 1 of 2

Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-17 17:59:22
by MrSkane
Vad kan problemet vara om bilen varvar vid gaspådrag men det blir knappt någon kraftöverföring!?

Detta hände inte hela tiden men ibland så varvade den bara vid gasning, precis som att något inte fick grepp! Speciellt i ettan och tvåan, som mycket varv men lite kraft, men kunde också hända i 3 - 5an i högre hastigheter!

Kopplingen skall vara ok, den kändes bra!

Någon som stött på detta, vad kan det vara?

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-17 18:10:07
by Olof#L
Är själv inte helt hemma på 944 och dess fuktioner ... men vad skulle det kunna vara förutom kopplingsslir??
Segdra på hög växel och se om du får samma symtom.

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-17 18:10:40
by notetoself
Kan väl inte vara så mycket mer än kopplingen om du inte har sjuka hjulspinn, men det borde du märka ;)

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-17 18:54:06
by emm
Låter som tidigare sagts som kass kopplingslamell.

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-18 08:09:54
by MrSkane
Det uppstod vid hårdare gaspådrag!

Det låter som en dyr historia!?

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-18 11:46:34
by 944_Driver
Besök utzon eller sanden så får du ett hum om priset på delar. Tyvärr är kopplingsbyte inte helt gratis på 944.

//Magnus

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-19 08:17:41
by MrSkane
Någon som vet vad arbetet kostar om man lämnar in på verkstad?

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-19 11:30:46
by emm
Höftar på mellan 15 000: - och 25 000: - beroende på verkstad, det är ett "j@vla" jobb och relativt dyra reservdelar... lika bra att byta fler grejer nöär man ändå gräver där, urtrampningslagret, givetvis lamellen, tryckplattan samt kanske svarva svänghjulet om det är skåror i detta(?)... bara kopplingsgaffeln/arm kostade 3 172: - (fråga mig hur jag vet...) om du behöver byta denna, men det är nog inte helt vanligt, bästa är om du kan skruva själv, då blir det ju bara delarna som du "betalar" (tid är oxå pengar), men eftersom du frågar efter verksstads priser så...

Ring Sandén om du ska lämna den till verkstad, ring Sandén eller Utzon om du ska ha delar bara! Båda är väldigt bra att ha och göra med.

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-19 11:31:48
by emm
Och nu läste jag inte tillräckligt sakta... om det bara är arbetskostnaden du är ute efter så ring som sagt Sandén...

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-19 15:50:21
by jerker67
Gör ett motorlyft ganska snabbt och enkelt kan du köpa in en Lyft och samtidigt tjäna en massa pengar på att göra det själv.. atl ta ner lådan,flytta bak transaxeltuben lyfta fam motorn något.

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-20 08:59:29
by MrSkane
15 - 25000 kr!

såg att kittet kostade ca 8700kr på utzon, finns det någon som har beställt delar från utlandet?


mvh

Kalle

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-20 09:14:11
by FredrikÅ
MrSkane wrote:15 - 25000 kr!

såg att kittet kostade ca 8700kr på utzon, finns det någon som har beställt delar från utlandet?
Om du inte vill släpa upp bilen till Göteborg för att utföra kopplingsbytet, så kan du också
använda AutoVincent i Vellinge: 040-42 46 00.

Per har bytt koppling på ett antal 944:or...

Jag skulle räkna med max 15.000 kronor, inklusive material.

(Tidigare så har vi också haft en duktig Dansk Porschemekaniker i Skåne som heter Ditlev, men
han är ganska svår att få tag på och jobbar bara när han har lust, vilket inte är så ofta nuförtiden.. :lol: )

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-20 12:41:44
by MrSkane
Tack för tipset Fredirk. Mycket bra att veta!

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-20 13:51:23
by emm
Jag kan oxå gå i god för AutoVincent, mycket duktig kille!

Re: Varvar utan kraftöverföring, Porsche 944!

Posted: 2010-04-20 14:17:26
by Jesper von Wowern
+1