Page 1 of 2

Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-16 08:21:13
by thesaint
Jag har lite problem med att passagerardörren går väldigt väldigt trögt att stänga,

Skulle behöva tips på hur man själv riktar den ? antar att det är de som är problemet .
Eller om andra har haft samma problem och lyckats åtgärda det.

Sedan har jag ett annat problem samtidigt, jag har märkt att höger backdäck snuddat i skärmkanten, gummit på däcket är som "frasigt" visseligen ytterst, ytterst lite. Kan det vara dämparna som är kassa eller är det stavarna. Jag har ibland hört(inbillat mig att jag hört i alla fall) att det tagit i när man gasat hårt och vägen varit rejält ojämn och det samtidigt har svängt.
Det sitter 9 tums backdäck med ET15 har jag för mig, 255 är det på däcken. Ideer och tips mottages gärna.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-16 08:56:34
by safe
Intressant, min passagerardörr är också väldigt trög att dra igen, har inte tänkt på ifall den är feljusterad, den går igen okey, bara att den är trög att få fart på...

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-16 10:14:06
by thesaint
Joo min är trög, den gå igen och om man tittar på glipan mot resten av karossen ser den jämn och fin ut. SÅ frågan är vad som kärvar.

Inget problem för mig egentligen, sitter sällan på passagerarsidan...=)

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-16 13:42:24
by Erol
thesaint wrote:Joo min är trög, den gå igen och om man tittar på glipan mot resten av karossen ser den jämn och fin ut. SÅ frågan är vad som kärvar.

Inget problem för mig egentligen, sitter sällan på passagerarsidan...=)

Det är inte dörrlåset som skall justeras? "pinnen" som sitter i dörrgången går ju att justera.


/ Erol

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-21 22:35:44
by thesaint
Det är snarare att dörren går trögt i sjävla svängmomentet, men den går igen exakt när man stängt den. Började felsöka mer ingående men det sitter ju som bara i gånggärnet, Ska försöka plocka lös dörren och se om jag får tillbaka den rakt igen.

Inga tips på mina bakvagnsproblem? eller är det bara å byta dämparna och hoppas på det bästa.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-21 23:19:31
by Pär Hylander
Du får skriva vilken bil du har, alltså om det är med korta eller långa bärarmar. Om du så att säga har "rätt" ET som har du rimligen seröst felställd camber.

Bilar pre -89 har dessutom mindre rymliga innerskärmar tror jag (inte invikna eller hur man ska beskriva det).

Men stalltipset är lite trötta dämpare i kombination med rätt låg ride height. Du får engagera några kompisar att tynga ner och gunga bakdelen.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-22 07:23:34
by thesaint
Jag har en 944 turbo -86, cup3 replikor med 9tum och ET15 bak och 255s däck med 45 i profil.
Långa eller korta bärarmar, ingen aning faktiskt, den är orginal ?

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-22 09:01:47
by patand
thesaint wrote:Jag har en 944 turbo -86, cup3 replikor med 9tum och ET15 bak och 255s däck med 45 i profil.
Långa eller korta bärarmar, ingen aning faktiskt, den är orginal ?
-86 original = korta bärarmarna.

Vad har du för camber inställning?

Förresten, 45 profil på 255 däck låter lite högt. Om du inte har 16" fälgar fast CUP3 lär väl inte finnas ens som kopior i 16 tum.

45 profil brukar man ha på 225 däck du borde väl ha 255/40 -17 snarare?

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-22 09:16:17
by thesaint
Var till garaget och tvärkollade, 40 i profil stämmer,
camber ingen aning, har aldrig rört den. Tvivlar på att tanten som ägde bilen innan mig rört den heller.

Går det att kolla på nåt enkelt sätt, hittade forum/viewtopic.php?f=3&t=19043&hilit=indexera" onclick="window.open(this.href);return false; som beskriver alla skruvar och hål som finns på bärarmarna bak.

Men kan man mäta på nåt sätt ?

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-22 09:52:23
by patand
thesaint wrote:Men kan man mäta på nåt sätt ?
Ja, camber är den vinkel med vilken hjulet tippar inåt (eller utåt men det är INTE bra) med överkanten.

Image

Du kan alltså mäta dig fram geometriskt till hur mycket camber du har.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-22 11:02:43
by thesaint
Okey, man skulle kunna använda ett vattenpass, lägga mot fälgen och se om det lutar.

eftersom jag varken ska ha negativ eller positiv camber.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-22 11:05:14
by patand
thesaint wrote:Okey, man skulle kunna använda ett vattenpass, lägga mot fälgen och se om det lutar.

eftersom jag varken ska ha negativ eller positiv camber.
Det kan du göra, men lite negativ camber ska du faktiskt ha även på en gatbil tycker jag. :)

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-04-27 15:20:58
by thesaint
Nu har jag varit i garaget och mätt med vattenpass, däcken ser då ganska raka ut rent visuellt men det visade sig vara lite negativ camber, inte så mycket att det borde ta i någonstans.

Båda sidorna ser ju ut att ha relativt lika camber, har mätt upp så jag ska räkna ut sedan vinkeln.

Nya dämpare är i alla fall på gång, så får se om det löser problemet.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-05-01 21:40:30
by thesaint
Ska byta till nya gula koni i morgon, har varit ute och lekt lite i helgen och det känns nästan som om stavarna på nåt sätt blivit för mjuka, känns som om bilen sätter sig väldigt mycket bak under acceleration också.

Vad det gäller dörren så tror jag hittat felet, staget som går in i dörren från karossen, om man inte öppnar dörren fullt, alltså där dörren som stannar till om man öppnar den så går den lätt att stänga, öppnar man den mer än så blir den trög.

Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor

Posted: 2010-05-01 23:06:04
by JBlom
Smörj upp gångjärn och stag borde funka. :)