Öppet filter, nackdelar?
- Seban
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2010-03-30 18:29:33
- Location: Uppsala
- Contact:
Öppet filter, nackdelar?
Vad är det för nackdelar med öppet filter? Kan LMM och turbinhjulet i turbon förstöras tex?
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Öppet filter, nackdelar?
Ja, nästan bara. Intressantare är väl om någon kan komma på en fördel.Seban wrote:Öppet filter, nackdelar?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Öppet filter, nackdelar?
Luftmängdsmätaren i våra bilar pajar inte av filterolja. Om turbon och motorn slits extra beror på hur bra filtret renar luften, generellt sätt så renar så kallade sportfilter sämre än originalfilter i papper.
Det svåra med hela filtergrejen förutom det ovan är att se till att motorn inte suger varmluft från motorrummet.
//Magnus
Det svåra med hela filtergrejen förutom det ovan är att se till att motorn inte suger varmluft från motorrummet.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Öppet filter, nackdelar?
Det här är ett nästan lika kärt ämne som vilken motorolja man ska välja.
Jag tillhör de som som kör med sk sportfilter fast då inte en lös variant utan ett sådant som passar i originalboxen. Att göra så innebär att man inte riskerar att motorn suger i sig varmluft från motorutrymmet vilket naturligtvis har sina fördelar. Dessutom (vill jag hoppas iaf) så torde Porsche ha konstruerat sina luftburkar på ett bra sätt.
Jag hävdar att ett löst sportfilter absolut kan ge en rätt skaplig effektökning under förutsättning att man monterar det på ett bra sätt och på rätt ställe. En original luftbox är sällan optimerad för enbart effekt utan där har man tagit hänsyn till en massa annat, ex buller.
Ett sportfilter av god kvalitet renar troligtvis luften en aning sämre än sin tungandade kusin pappersfiltret. Å andra sidan så släpper det utöver lite mer skit in betydligt mer luft som under förutsättning av bilen kan kompensera för det innebär mer bränsle och voila, mer effekt. Är det värt det? Välj själv men väljer du den sportiga varianter så tvätta det ofta (och vad är ofta, ja det beror på hur och var du kör men säg 500 vanliga gatmil mellan tvättningarna) och olja det inte för mycket (inte mer än vad det var oljat när du fick det).
Bring the rain!
Jag tillhör de som som kör med sk sportfilter fast då inte en lös variant utan ett sådant som passar i originalboxen. Att göra så innebär att man inte riskerar att motorn suger i sig varmluft från motorutrymmet vilket naturligtvis har sina fördelar. Dessutom (vill jag hoppas iaf) så torde Porsche ha konstruerat sina luftburkar på ett bra sätt.
Jag hävdar att ett löst sportfilter absolut kan ge en rätt skaplig effektökning under förutsättning att man monterar det på ett bra sätt och på rätt ställe. En original luftbox är sällan optimerad för enbart effekt utan där har man tagit hänsyn till en massa annat, ex buller.
Ett sportfilter av god kvalitet renar troligtvis luften en aning sämre än sin tungandade kusin pappersfiltret. Å andra sidan så släpper det utöver lite mer skit in betydligt mer luft som under förutsättning av bilen kan kompensera för det innebär mer bränsle och voila, mer effekt. Är det värt det? Välj själv men väljer du den sportiga varianter så tvätta det ofta (och vad är ofta, ja det beror på hur och var du kör men säg 500 vanliga gatmil mellan tvättningarna) och olja det inte för mycket (inte mer än vad det var oljat när du fick det).
Bring the rain!
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users